SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP zrezygnowała z pozwu przeciwko firmie Nielsen

Telewizja Polska, która przed rokiem zapowiadała pozew przeciwko firmie badawczej Nielsen, zrezygnowała z tego. Pomysł powstał jeszcze, gdy TVP kierował Jacek Kurski, krytykujący od lata badanie telemetryczne Nielsena.

Pod koniec 2021 roku Telewizja Polska planowała pozwać AGB Nielsen, w związku z nierzetelnym - w ocenie nadawcy - prowadzeniem pomiaru oglądalności, co miało powodować wielomilionowe straty telewizji.

Władze TVP za czasów prezesury Jacka Kurskiego przez kilka lat krytykowały dane telemetryczne Nielsena jako niemiarodajne, ale także faworyzujące widownię z największych miast. Kurski - prezentując wyniki oglądalności programów nadawcy - posługiwał się wynikami z Modelu Oglądalności Rzeczywistej (MOR), opartego na danych z dekoderów Netii. Jednak to dane Nielsena były i nadal są podstawową walutą w rozliczeniach z reklamodawcami - i w tym tkwił, zdaniem Telewizji Polskiej, sedno problemu.

Kurski chciał wsparcia Prokuratury Generalnej

W grudniu ub.r. ówczesny prezes Kurski spotkał się z wicepremierem Jackiem Sasinem (Ministerstwo Aktywów Państwowych) w sprawie pozwu, jaki telewizja miałaby wytoczyć Nielsenowi. Spotkanie miało być początkiem procesu konsultacji, dotyczących pozwu, przeciwko AGB Nielsen Media Research.

Telewizja Polska rozważała wniesienie go w związku z nierzetelnym, w jej ocenie, prowadzeniem pomiaru oglądalności programów.  Argumentowała wówczas, że z tego powodu ponosi straty finansowe związane z nieuzyskaniem należnego dochodu. TVP szacowała je na „wieleset milionów” rocznie. I właśnie ze względu na wysoka wartość przedmiotu sporu, Telewizja Polska chciałaby być reprezentowana przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej.

Spotkanie Jacka Kurskiego z Jackiem Sasinem była częścią szeroko zakrojonych działań, "zmierzających do ochrony interesu ekonomicznego nadawcy publicznego" - informowała wówczas Telewizja Polska.

- Obserwowane już od kilku lat rozbieżności pomiędzy wynikami pomiarów Nielsena a MOR opartymi na danych z 300 tys. dekoderów, rodzą obawy o możliwość ponoszenia przez TVP strat finansowych w rozliczeniach z reklamodawcami, gdyż opierają się one właśnie na danych monopolisty Nielsena. Różnice pomiędzy wynikami pomiarów MOR i Nielsen w ostatnim okresie wykazują coraz więcej anomalii, co zważywszy na fakt nietransparentności Nielsena, który odmówił Telewizji Polskiej uczciwego audytu, zmusza Telewizję do zintensyfikowania działań zmierzających do ich wyjaśnienia i skompensowania" - napisano w wydanym wówczas komunikacie nadawcy

Wieloletni spór

Spór pomiędzy Telewizją Polską, a Nielsenem trwa już od 2016 roku. TVP krytykuje firmę badawczą od momentu, kiedy znacząco zmalała w jej danych oglądalność czołowych programów informacyjnych i TVP Info. W „Wiadomościach” wielokrotnie opisywano to badanie w mocno negatywnym tonie.

W lipcu 2018 roku TVP rozpoczęła dialog techniczny w sprawie audytu panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. Miesiąc później ogłosiła, że bez przetargu wybrała do przeprowadzenia audytu firmę Sadren. Na audytowanie jego panelu przez tę spółkę nie zgodził się jednak Nielsen. W 2017 roku Jacek Kurski w wywiadzie dla „Gazety Polskiej” mocno krytykował badanie telemetryczne Nielsena. Nadawca zwrócił się wówczas do firmy badawczej o przekazane kodów pocztowych uczestników badania, na co ta się nie zgodziła. Wytykał pomiarowi, że jest oparty na zbyt niewielkiej i nieodpowiednio rozłożonej geograficznie grupie panelistów oraz że nie uwzględnia różnych form korzystania z treści telewizyjnych: w internecie, poprzez usługi catch-up tv i w miejscach publicznych.

Na początku 2019 roku Nielsena skrytykował też szef Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, Jarosław Olechowski. - Wczoraj według firmy Nielsen program „Teleexpress na Deser” miał śr. 917 tys. widzów w TVP Info. Problem w tym, że wczoraj nie było tego programu na antenie TVP Info. Tyle w temacie rzetelności Nielsena. Nie dziwię się, że CBS nie chce przedłużyć umowy z Nielsenem – napisał na Twitterze.

Teraz TVP zrezygnowała z pozwania Nielsena. Dlaczego? Na to pytanie biuro prasowe nadawcy nam nie odpowiedziało. Przekazano nam jedynie, że "Telewizja Polska odstąpiła od złożenia pozwu przeciwko Nielsenowi".

Z kolei Nielsen, poproszony przez nas o komentarz w tej sprawie, nie odpowiedział na nasze pytania.

Warto zaznaczyć, że w pierwszej połowie grudnia 2022 roku zakończyła przetarg na dostawę danych telemetrycznych w 2023 roku i wybrała do współpracy właśnie Nielsena. Umowa opiewa na kwotę nieco ponad 18,5 mln zł.

Dołącz do dyskusji: TVP zrezygnowała z pozwu przeciwko firmie Nielsen

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Groszek
Murem za TVP!
odpowiedź
User
Jurek
Kurski ośmieszył kieruję bankiem kwalifikacjami....co oni wyprawiają?
odpowiedź
User
Gość
Mocni tylko w gębie. Jak trzeba czynów to rezygnują.
odpowiedź