VW Group Polska, Kino Świat i Polkomtel z największym wzrostem wydatków na reklamę w I połowie br. (analiza)
W pierwszej połowie br. media tradycyjne na reklamach zarobiły niespełna 2 proc. więcej niż w podobnym okresie 2016 roku. Największą dynamikę wydatków zanotowały w tym okresie Volkswagen Group Polska, Kino Świat i Polkomtel. Budżety reklamowe zredukowały natomiast Unilever i Orange.
Od stycznia do czerwca br. reklamodawcy wydali w tradycyjnych mediach (poza internetem) ponad 15,6 mld zł. Było to 1,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).
Niezmiennie największym reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska, która na promocje swoich marek wydała 976,6 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten marketer w jednej z ostatnich kampanii promujących markę Braveran z dwiema kobietami jako pieczeniami na jednym ogniu.
Drugie miejsce na reklamowym podium zajmuje dystrybutor filmowy Kino Świat z wydatkami w wysokości 451,8 mln zł (wyższymi o 37,2 proc. w skali roku). Trzecią lokatę zajmuje z kolei sieć dyskontów Lidl Polska, która przeznaczyła na reklamy 311,6 mln zł (9,5 proc. więcej niż rok temu). O tym marketerze było głośno pod koniec czerwca, gdy w social mediach wypuścił reklamy cukru z hasłem „Słodki jeżu”.
Spośród pozostałych z top 10 największych reklamodawców pierwszego półrocza br. największą dynamikę wydatków reklamowych miał w skali roku importer samochodów Volksawagen Group Polska (należą do niego takie marki, jak m.in. Volksawagen, Audi, Skoda). Budżet reklamowy tej firmy na tradycyjne media wzrósł rok do roku o 45,3 proc., z 167 mln zł do 242,7 mln zł.
Niemal jedną trzecią więcej (27,3 proc.) niż rok wcześniej wydał na reklamy Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus. Było to 195 mln zł. W drugiej połowie czerwca UOKiK wszczął postępowanie przeciw tej spółce, po skargach konsumentów na płatne SMS-y premium i utrudnianie reklamacji.
O 20,2 proc. więcej kosztowały w tym roku reklamy firmy Ferrero Polska - 237,7 mln zł. Z kolei firma farmaceutyczna USP Zdrowie zwiększyła nakłady reklamowe o 15,2 proc., do 201,9 mln zł.
Z czołówki największych reklamodawców mediów tradycyjnych trzy firmy ograniczyły swoje wydatki reklamowe. Unilever Polska zredukował budżet o 24,5 proc. (do 225,7 mln zł), Orange Polska - o 24,8 proc. (do 208,4 mln zł), a T-Mobile Polska - o 0,2 proc. (do 194,5 mln zł).
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2016 |
I-VI 2017 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
922 489 979 zł |
976 568 915 zł |
5,9 |
KINO ŚWIAT |
329 363 125 zł |
451 842 004 zł |
37,2 |
LIDL |
284 554 552 zł |
311 569 823 zł |
9,5 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
166 994 963 zł |
242 720 008 zł |
45,3 |
FERRERO POLSKA |
197 802 856 zł |
237 677 177 zł |
20,2 |
UNILEVER POLSKA |
298 980 892 zł |
225 729 674 zł |
-24,5 |
ORANGE POLSKA |
276 985 115 zł |
208 398 186 zł |
-24,8 |
USP ZDROWIE |
175 188 020 zł |
201 892 294 zł |
15,2 |
POLKOMTEL |
153 158 475 zł |
195 032 765 zł |
27,3 |
T-MOBILE POLSKA |
194 847 388 zł |
194 489 379 zł |
-0,2 |
Razem |
15 343 419 544 zł |
15 616 044 405 zł |
1,8 |
Dołącz do dyskusji: VW Group Polska, Kino Świat i Polkomtel z największym wzrostem wydatków na reklamę w I połowie br. (analiza)
www.tyn.ee/bidsp
Póki co mało znany i łatwo coś wygrać za bezcen ;)
===========================================================
Ja wylicytowałem nowego lapka za 190zł