Wydatki reklamowe do maja zmalały o 10 proc. Aflofarm i Polpharma z dużymi wzrostami, w dół Lidl i Plus (TOP10)
W okresie od stycznia do maja br. wpływy reklamowe tradycyjnych mediów zmalały w skali roku o ponad 10 proc. Największy spadek dotknął kina i reklamę zewnętrzną. W omawianym okresie Aflofarm Farmacja Polska zwiększył nakłady na reklamę o ponad 63 proc., a Polpharma - o blisko 34 proc.
W okresie styczeń-maj br. wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych (bez internetu) wyniosły 13,3 mld zł (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 10,4 proc. mniej niż w tym samym okresie 2019 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Ponad połowa tej kwoty – 7,4 mld zł - trafiła do telewizji. Było to jednak 7,4 proc. mniej wobec tego samego okresu ub.r. Stacje radiowe zarobiły w omawianym okresie 2,5 proc. mniej – 3,05 mld zł.
Na reklamę w magazynach marketerzy wydali blisko 1,5 mld zł, zmniejszając budżety o 14,9 proc. W gazetach zmniejszyli z kolei wydatki o 11,1 proc., do 499,8 mln zł.
Największy spadek wpływów reklamowych zanotowały kina i reklama zewnętrzna. W kinach wpływy reklamowe zmalały o 44,9 proc., do 366 mln zł, a na reklamę zewnętrzną – o 37,7 proc., do 419,5 mln zł. Na reklamę zewnętrzną w metrze wydatki spadły o 1,7 proc., do 47 mln zł.
Kina przestały zarabiać z reklam w połowie marca, kiedy z powodu epidemii zostały zamknięte. 366 mln zł wydatków na reklamę kinową osiągnięto więc tylko od stycznia do marca, potem ta kwota już nie rosła. Kina mogą być ponownie otwarte, przy wypełnieniu połowy sal, od 6 czerwca, przy czym Multikino zaczęło wznawiać działalność swoich obiektów 19 czerwca, a kina Helios i Cinema City znów zostaną otwarte 3 lipca.
Wydatki Aflofarmu i Polpharmy poszybowały w górę
Największym reklamodawcą mediowym pozostaje niezmiennie Aflofarm Farmacja Polska. Ta pabianicka spółka mimo pandemii koronawirusa zwiększyła wydatki reklamowe rok do roku o 63,9 proc., do 1,14 mld zł.
Drugi na podium Lidl Polska wydał w omawianym okresie 332,8 mln zł, czyli 9,2 proc. mniej niż przed rokiem.
Podium reklamowe zamyka Natur Produkt Zdrovit z wydatkami w wysokości 291,2 mln zł, o 16,5 proc. wyższymi w porównaniu do tego samego okresu ub.r.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-zamknie-rok-dwucyfrowym-spadkiem-kwiecien-i-maj-to-byly-miesiace-bez-precedensu-ktore-zapamietamy-na-długo ##
USP Zdrowie wydała na reklamę 246,6 mln zł (wzrost o 0,4 proc.), a firma Terg 224,8 mln zł (mniej o 9,6 proc.). EuroNet Warszawa przeznaczył na wsparcie reklamowe 216,3 mln zł (wzrost o 14,3 proc.), a Ferrero Polska – 214,9 mln zł (mniej o 24,6 proc.).
Wydatki reklamowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe wyniosły przez pięć pierwszych miesięcy br. 199,7 mln zł (wzrost o 0,6 proc.), firmy Polkomtel – 171,4 mln zł (mniej o 15,5 proc.), a Polpharmy – 169,5 mln zł (wzrost o 33,6 proc.).
Dołącz do dyskusji: Wydatki reklamowe do maja zmalały o 10 proc. Aflofarm i Polpharma z dużymi wzrostami, w dół Lidl i Plus (TOP10)