SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kilkadziesiąt osób zwolnionych z Wakacje.pl. „Ruch turystyczny na świecie w zasadzie nie istnieje”

Z końcem marca Wakacje.pl, spółka należąca do Wirtualna Polska Holding, zwolniła kilkudziesięciu pracowników - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - Decyzja dla zarządu Wakacje.pl była bardzo trudna, niestety konieczna w sytuacji w której ruch turystyczny na świecie w zasadzie nie istnieje. Wakacje.pl ograniczają koszty - tłumaczy szef komunikacji Wirtualnej Polski.

Dariusz Górzny, prezes Wakacje.plDariusz Górzny, prezes Wakacje.pl

Epidemia koronawirusa paraliżuje życie społeczne i gospodarcze świata, w tym także Polski. Z końcem miesiąca tysiące firm było zmuszonych do cięcia kosztów, a niektóre do ogłoszenia upadłości. Przedsiębiorcy nadal czekają na pomoc państwa, którą ma wedle zapewnień przynieść tzw. tarcza antykryzysowa.

Decyzję o ograniczeniu zatrudnienia we wtorek, 31 marca podjęła także należąca do Wirtualna Polska Holding spółka Wakacje.pl, właściciel serwisu o takiej samej nazwie oraz sieci salonów sprzedaży wycieczek My Travel i Wakacyjny Świat. Już przed dwoma tygodniami Jacek Świderski, prezes WP Polska Holding powiedział nam, że rozszerzająca się epidemia koronawirusa w praktyce zamroziła sprzedaż wycieczek zagranicznych na Wakacje.pl oraz w biurach My Travel i Wakacyjny Świat.

Kierownictwo Wakacje.pl wprowadziło zdalny tryb pracy. - Zarząd stara się, żeby osoby, które normalnie zajmowały się sprzedażą wycieczek, przesunąć do obsługi rezygnacji i innych zadań. Tyle zwrotów zakupionych wycieczek Wakacje.pl nie miały jeszcze nigdy. Natomiast w pozostałych pionach, choćby IT, trwa normalna praca - informował wtedy Świderski.

Z końcem marca sytuacja na tyle się pogorszyła, że we wtorek zdecydowano się na zwolnienie kilkudziesięciu osób. Informację potwierdził nam Michał Siegieda, dyrektor ds. komunikacji i PR w Wirtualna Polska Holding.

- Mogę potwierdzić, że dzisiaj rozwiązaliśmy umowy z kilkudziesięcioma osobami. Decyzja dla zarządu Wakacje.pl była bardzo trudna, niestety konieczna w sytuacji w której ruch turystyczny na świecie w zasadzie nie istnieje. Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - podkreśla w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl.

Siegieda mówi, że pracę straciły osoby ze wszystkich działów serwisu, ale nie podaje szczegółów.

Na początku marca standardowo powinna trwać masowa rekrutacja i szkolenie konsultantów, żeby mogli obsłużyć szczyt sprzedażowy. W tym roku już wtedy nie było takich planów.

Wakacje.pl w ostatnich latach z dużym wzrostem wpływów i zatrudnienia

Wirtualna Polska Holding w swoich kwartalnych sprawozdaniach finansowych nie podaje wyników poszczególnych spółek zależnych. Dlatego obecnie dostępne są dane Wakacje.pl ze sprawozdania za 2018 rok złożonego w KRS.

Firma zanotowała w 2018 roku 99,21 mln zł przychodów sprzedażowych i 15,74 mln zł zysku netto, wobec 61,02 mln zł wpływów i 8,71 mln zł zysku w 2017 roku. Jej spółka zależna MyTravel osiągnęła wzrost wpływów z 12,4 do 17,25 mln zł, a Parklot - z 797,3 tys. zł do 3,15 mln zł (wyników z 2018 roku nie uwzględniono w całości w sprawozdaniu Wakacje.pl, bo pierwsza spółka została przejęta w maju 2018 roku, a druga w październiku).

- Głównym czynnikiem wzrostu były przychody ze sprzedaży wycieczek turystycznych, których wartość przychodu wzrosła o ponad 34 mln zł, tj. o 61% względem roku poprzedniego. Istotnym czynnikiem wzrostu przychodów Spółki był rozwój sprzedaży ubezpieczeń turystycznych, których wartość przychodu w 2018 roku osiągnęła poziom prawie 8 mln zł, osiągając wzrost o ponad 80% - opisano w sprawozdaniu Wakacje.pl.

W 2018 roku w Wakacje.pl pracowało przeciętnie 212 osób, wobec 147 rok wcześniej.

W ub.r. wyniki Wakacje.pl zapewne poszły jeszcze w górę, ponieważ w lutym firma za 6,4 mln zł przejęła 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.

Raportując w połowie ub.r. wyniki z poprzedniego roku zarząd Wakacje.pl zapowiadał, że w całym 2019 roku firma osiągnie minimum 20-procentowy wzrost przychodów, wzrost sprzedaży ubezpieczeń turystycznych i marżę EBITDA na poziomie 25 proc.

Wirtualna Polska z nowym kredytem na akwizycje

W połowie marca br. Wirtualna Polska Holding podała swoje wyniki za cały 2019 rok. Zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 24,9 proc. do 708,7 mln zł oraz spadek zysku netto z 76 do 71,1 mln zł. Gotówkowe przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w ub.r. o 26,3 proc. - z 542,75 do 685,47 mln zł. Natomiast wpływy barterowe (osiągane tylko w pionie internetowym) zmalały z 24,58 do 23,23 mln zł.

Grupa informowała także, że Wakacje.pl stanowią nieco poniżej 15 proc. wyniku spółki.

Pod koniec lutego Wirtualna Polska Holding razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje.

Przez ostatnie trzy miesiące cena akcji Wirtualna Polska Holding na warszawskiej giełdzie zmalała o 22,6 proc. Kurs mocno w dół poszedł na przełomie lutego i marca - z 86,80 zł 21 lutego do 47,40 zł 16 marca, potem ustabilizował się nieco powyżej 50 zł. We wtorek na koniec sesji wynosił 54 zł, co daje kapitalizację firmy w wysokości 1,57 mld zł.

Indeks WIG przez minione trzy miesiące stracił 28 proc.

Dołącz do dyskusji: Kilkadziesiąt osób zwolnionych z Wakacje.pl. „Ruch turystyczny na świecie w zasadzie nie istnieje”

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Antek Wawa
Akcje WP lecą na łeb na szyję nie od dziś. Że Wakacje.pl padną to było już pod koniec roku wiadomo - teraz tylko mają pretekst by zwolnić większość ludzi pod płaszczykiem zastoju w sprzedaży spowodowanej koronawirusem a nie wewnętrznymi problemami i konfliktami z zarządzaniem w WP.
Pan prezes Świderski niedawno z zadowoleniem chwalił się jego januszową strategią biznesu - że kryzys będzie okazją do przejęć za grosze.
No to teraz dawaj waakcje.pl za śmieszne pieniądze na sprzedaż, bo jutro dostaniesz połowę ochłapu, a za tydzień zamkniesz ze stratą.
Cały biznes wycieczkowy ucieka do internetu a oni "inwestowali" w salony i inne nietrafione pomysły - więc nic dziwnego że plajta.
Wbrew pozorom nieprawda że rynek wakacyjny na świecie nie istnieje - niech się rzecznik z podlubelskiej wioski dowie ilu turystów krąży po samych Chinach (w większości są to krajowi, chińscy turyści), nie mówiąc o Oceanii itd.
Wielkimi słowami tłumaczy się plajtę nieudolnie organizowanego biznesu.
odpowiedź
User
ultras
A mówił nadzcłowiek, arcymistrz biznesu, król branży njumidia pan Jacek w pięknych okularach aka "zawsze pierwszy", ze beda kupować za grosze i ze kryzys to okazja. Wierze panu prezesowi a ci co opluwaja to sami nie umieją w internety i dlatego niszcza wzorowego polskiego menedzera. Ave jacek. Niech zyje WP!
odpowiedź
User
rosier
To dopiero początek.
Zwolnienia będą częścią życia każdej działalności gospodarczej, w każdej dziedzinie gospodarki.
odpowiedź