SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zakupy przyszłości. Globalne trendy w marketingu

Wunderman Thompson, globalna agencja digitalowa, wydała właśnie raport o handlu jutra („Tomorrow Commerce”), zbierający 20 najważniejszych trendów świata commerce, które zdecydują o przyszłości marketingu.

Wunderman Thompson, globalna sieć agencji marketingu digitalowego, stworzyła raport o handlu przyszłości. Poparte badaniami i wywiadami 20 trendów opisuje, jak zmieni się w kolejnych latach nasze podejście do kupowania, reklamowania I komunikowania.

- Ostatnie lata to seria zmian, które znacząco wpłynęły na oblicze świata. „Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, postępujący kryzys ekonomiczny i błyskawiczny rozwój technologii to tylko niektóre z czynników, wywołujących zmianę zachowań konsumenckich. – mówi Bartosz Kordecki, head of engagement z polskiego biura Wunderman Thompson – W ramach dywizji Wunderman Thompson Commerce zebraliśmy wnioski i prognozy, dotyczące świata w przyszłości - dodaje Kordecki.

Platformy zakupowe przyszłości

Zgodnie z danymi, aż 64 proc. ludzi woli robić zakupy w jednym miejscu. To wymusza na markach nowe sposoby promocji, odróżniające od konkurencji, lezącej tuż obok na wirtualnej półce. Coraz bardziej powszechne korzystanie z platform zakupowych to trend, który wpływa na mniejsze manufaktury i sprzedawców detalicznych. Przegrywają bowiem na dostępności produktów, czasie dostawy i kompleksowości usług. Choć po pandemii 2/3 konsumentów woli kupować lokalnie (w kraju swojego zamieszkania), to jednak dóbr szukają online na Amazonie, eBayu czy – w przypadku Polski – Allegro.

Platformy zakupowe dysponują mnóstwem danych o swoich użytkownikach. Pozwala to na doskonałe dopasowywanie nie tylko reklam (z czego już teraz Amazon czerpie 68 proc. swoich zysków). Skoro można tam znaleźć wszystko, dlaczego nie poszukać miłości? Specjaliści przewidują, że bazowanie na podobnych zwyczajach konsumenckich to nowa opcja na randkowanie.

Jeszcze więcej technologii, zakupy z kosmosu?

Choć dostawy z pozaziemskich centrów dystrybucyjnych wydają się być pieśnią przyszłości, to „kosmiczni przedsiębiorcy” tacy jak Jeff Bezos, Elon Musk czy Richard Branson myślą o nich bardzo poważnie.

Spaceworks i NASA testują kapsuły RED (re-entry devices), pozwalające na transport dóbr z orbity na Ziemię. Tego rodzaju mobilność pozwoliłaby towarom docierać do miejsc trudniej dostępnych, pozbawionych tradycyjnych ciągów komunikacji. Oznacza to wkluczenie w handel ponad półtora miliarda nowych użytkowników. Zmieniać się będzie zresztą nie tylko sposób dystrybucji, ale i tryb podejmowania decyzji zakupowych.

Wraz ze wzrostem dostępności rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), kupowanie opierać się będzie na czystych danych i szybkich wnioskach. Nie dotyczy to jedynie ceny czy parametrów towaru, ale także profilu użytkownika – wiedzy o jego stanie zdrowia, konta czy preferencjach. Wymusi to na producentach inny sposób prezentowania ich dóbr i optymalizowania komunikacji pod kątem dostępności danych, istotnych dla AI.

Śmierć wielkich brandów?

Konsumenci nie chcą godzić się na limity, jakie wprowadzają marki. Chcą rzeczy po swojemu, skrojonych na wymiar, dostępnych tu i teraz. Potencjalnie może to oznaczać śmierć wielkich brandów, które będą musiały zgodzić się na hiperpersonalizację i – w konsekwencji - utratę swojej spójności. Coraz częściej konsumenci kupują także bezpośrednio poprzez media społecznościowe (wzrost z 29% do 78% konsumentów w ciągu zaledwie roku), a co piąty podejmuje decyzje, biorąc pod uwagę zdanie ulubionego influencera.

- Droga konsumenta skraca się coraz bardziej - podsumowuje Bartosz Kordecki - “Już teraz telefony „czytają nam w myślach”. Jak zmieni się ta ścieżka, kiedy impuls do komputera popłynie prosto z naszego mózgu? Czy zakupy wciąż będą wiązać się z emocjami, czy już tylko z czystymi danymi? Odpowiedzi na te pytania przyniesie najbliższa przyszłość. Warto się na nią przygotować”

Dołącz do dyskusji: Zakupy przyszłości. Globalne trendy w marketingu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl