Hiszpański producent powierzchni architektonicznych zaprezentował właśnie długo wyczekiwaną kolekcję mebli i akcesoriów domowych Capsule, stworzoną we współpracy ze znanymi projektantami Nadą Debs, Mustafą Khamash, Fadi’m Sarieddine, Aljoud Lootah oraz duetem Dana Al Matrook i Newsha Dastaviz z The Line Concept. Pięć renomowanych studiów projektowych przekroczyło granice, tworząc spektakularne obiekty użytkowe z 4 mm Dektonu Slim firmy Cosentino.
Zrodzony z zaangażowania firmy Cosentino w innowacyjność i zrównoważony rozwój, spiek Dekton umożliwia ciągłe przekraczanie granic w projektowaniu powierzchni architektonicznych. Zjednoczona pod hasłem „Breaking Boundaries” kolekcja Cosentino Capsule stanowi ukłon w stronę możliwości projektowych Dektonu Slim, cieńszego formatu popularnej na rynku materiałów wykończeniowych powierzchni. Wykorzystując ten atrakcyjny wzorniczo i funkcjonalnie materiał, designerzy pokazali pełny potencjał wielkoformatowych płyt, tworząc pięć dzieł sztuki w charakterystycznych dla nich stylach projektowych.
Jako partner projektu, istotną rolę w procesie produkcyjnym odegrała dubajska firma wykonawcza Cherwell. Mówiąc o wyzwaniach, Tom Brooks, dyrektor generalny Cherwell powiedział: „Materiał o grubości zaledwie 4 mm ma swoje niewątpliwe zalety, ale przy obróbce należy traktować go nieco inaczej. Korzystając z zaawansowanego oprogramowania 3D i 5-osiowego strumienia wody, byliśmy w stanie poradzić sobie z niektórymi bardziej skomplikowanymi elementami pracy projektantów, w niektórych przypadkach pracując z bardzo małymi i złożonymi kształtami ciętymi wielokierunkowo. To właśnie projektanci popychali nas do granic możliwości! Fakt, że byliśmy w stanie stworzyć te wymagające projekty, jest świadectwem jakości spieku Dekton. Jego właściwości dały nam pewność, że nie ma niczego, czego nie moglibyśmy osiągnąć wspólnym wysiłkiem”.
Konsola Carpace autorstwa Nady Debs dla Cosentino
Zgodnie z filozofią libańskiej projektantki Nady Debs, zakładającej zabawę nieoczywistymi kombinacjami materiałów, konsola Carpace powstała przy użyciu różnych elementów w stonowanych kolorach. Geometryczna kompozycja naturalnych i industrialnych elementów w charakterystycznych dla projektantki wzorach, została stworzona techniką intarsji, polegającej na tworzeniu obrazu poprzez odpowiednie łączenie oddzielnych elementów.
Rocco Mustafy Khamasha
Czy pierwsze krzesło na świecie było kamieniem? Forma fotela Rocco, zaprojektowanego przez Mustafę Khamasha, zwraca uwagę na kwestie pochodzenia form użytkowych. Designer wyszedł tu od twierdzenia, że jeśli kamień był pierwszym materiałem służącym do siedzenia, to prawdopodobnie wyznaczył on także początki produkcji mebli, projektowania, rzemiosła, pierwszych siedzisk, a nawet tronów. Według projektanta, znanego m.in. ze współpracy z Zahą Hadid, czy Philipp’em Starck’iem, akt przywłaszczenia sobie elementów natury i wykorzystania ich w celu zaspokojenia naszych potrzeb, przyczynił się do zasiania ziarna niekończącego się rozwoju kulturowego ludzkości. Czerpiący inspirację z popularnych foteli bujanych, fotel Rocco przykuwa uwagę nieoczywistym, surowym obliczem Dektonu, zaprezentowanym tym razem w czystej formie, bez zbędnych dodatków i ozdób. Mebel zdaje się odzwierciedlać pogląd Khamasha, poszukującego w sztuce projektowania wnętrz „estetycznej abstrakcji”.
Wazy TALYD od Aljoud Lootah
Aljoud Lootah angażuje się w projekty, które w mniejszym lub większym stopniu stanowią interpretację kultury i tradycji rzemieślniczych. Jej złożone, skomplikowane i bardzo oryginalne wzory są nieodłącznym elementem wzorniczego języka regionu Emiratów Arabskich. Czerpiąc inspirację z tradycyjnych metalowych garnków, używanych do gotowania nad otwartym ogniem, stworzyła Talyd - kolekcję waz oddających hołd bogatej kulturze kulinarnej Emiratów oraz codziennym przedmiotom, powiązanym z egzystencją lokalnej ludności. Talyd – oznaczający w języku arabskim dziedzictwo, stanowi nowoczesną interpretację odkryć historycznych. Podczas gdy kształty i proporcje wazonów są inspirowane oryginalnymi artefaktami, zostały one ponownie wykorzystane jako funkcjonalne obiekty powstałe przy użyciu minimalistycznego podejścia projektowego.
Stolik kawowy Paper projektu Fadi’ego Sareddine
Cienka krawędź blatu stolika z Dektonu Slim o grubości zaledwie 4 mm, wydaje się unosić nad powierzchnią, co stanowi inżynierski wyczyn, osiągnięty dzięki zastosowaniu masywnych nóg z litego orzecha włoskiego, utrzymywanych na miejscu za pomocą metalowych prętów. Smukłość płyty Dekton podkreślono tu wizualnie właśnie poprzez celową masywność nóg. Paper czerpie swą wyjątkową elegancję z kontrastu, efektownej kombinacji materiałów oraz geometrii generowanej przez napięcie prętów.
Stoły Tektonia od The Line Concept
Miękkie i organiczne linie stołów Tektonia kwestionują postrzeganie kamienia jako twardego, zimnego i surowego materiału. Dubajskie studio The Line Concept postanowiło za pomocą kolekcji oddać hołd prawdziwym początkom ziemi. Projekt integruje organiczne, płynące kształty, symbolizując naturę i wzory zaczerpnięte z natury. Części stołów są odcinane, aby odsłonić warstwy, które przypominają warstwy ziemi i ruch płyt tektonicznych, podczas gdy dyskretne odsłonięte kamienne krawędzie podkreślają wyjątkowo cienki format Dektonu Slim. Tektonia obejmuje jeden duży i dwa małe stoliki, z których każdy może być eksponowany w formie zamkniętej - jako pojedyncza forma, lub oddzielnie – tak, aby odsłonić warstwy wewnątrz.
Kolekcja Cosentino Capsule zostanie oficjalnie zaprezentowana we wrześniu w Cosentino City Dubai, w pawilonie hiszpańskim Expo 2020 oraz na Downtown Design 2021.
Więcej na www.cosentino.com