Inwestowanie w edukację , to jedna z najbardziej opłacalnych decyzji jakie województwo warmińsko- mazurskie mogło kiedykolwiek podjąć. Wyposażanie szkół i innych placówek edukacyjnych, ich modernizacja i rozbudowa na pewno przyniosą regionowi wymierne korzyści w postaci dobrze wykształconych pracowników, którzy szybko potrafią zaadaptować się do nowych warunków pracy dyktowanych chociażby przez rozwój technologii. Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury 2007 – 2013 bez wątpienia przyczynił się do podwyższenia standardów kształcenia, które z roku na rok stają się coraz wyższe. Dzięki dofinansowaniom szkoły mogą być nie tylko odnowione ale także odpowiednio wyposażone np. w edukacyjne centra multimedialne, pracownie komputerowe, centra e-learningu czy interaktywne sale językowe. Priorytetem w tej dziedzinie stały się szkoły o profilach gastronomiczno - hotelarskich, które docelowo mają kształcić pracowników sektora turystycznego, a więc strategicznego dla gospodarki Warmii i Mazur. Zważywszy na to, że rynek pracy potrzebuje także ludzi o kwalifikacjach zawodowych, dużą część funduszy skierowano na rozwój szkół zawodowych, ekonomicznych, samochodowych, mechanicznych czy budowlanych. Z wyremontowanych placówek i wyposażonych pracowni, mogą się już cieszyć uczniowie m.in.: Zespołu Szkół Nr 2 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Szczytnie, Zespołu Szkół Nr 6 im. Macieja Rataja w Ełku, Zespołu Szkół Gospodarczych w Elblągu czy Zespołu Szkół Gastronomiczno-Spożywczych w Olsztynie.
Na uwagę zasługuje także projekt podniesienia poziomu integracji osób pełno i niepełnosprawnych poprzez zakup specjalistycznego wyposażenia, dzięki, któremu w Olsztyńskiej Szkole Wyższej, będą mogły być prowadzone zunifikowane zajęcia z żeglarstwa. Ta sama placówka zadbała o zwiększenie innowacyjności oraz o kształcenie kadry odpowiedzialnej za profilaktykę zdrowotną i sprawność fizyczną ( szkoła uzyskała fundusze m.in. na wyposażenie laboratorium diagnostyczno – rehabilitacyjnego).
Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną nie ograniczają się jednak tylko do łożenia na placówki szkolne. Wynika to z fundamentalnego celu projektu jakim jest stworzenie warunków dla kształcenia kadr i umożliwienie mieszkańcom podnoszenia swych kwalifikacji. Stąd unijne dofinansowania nie przeszły obojętnie obok potrzeby podniesienia jakości kształcenia kadry pracowniczej czy rozszerzenia dostępności ofert edukacyjnych w kręgu osób niepełnosprawnych. Ujmując krótko – RPO otwiera edukację na wszystkich, nawet tych, którzy już dawno temu pożegnali się ze szkolną ławą. Warto się rozejrzeć się za takimi projektami w swoim środowisku i…potraktować je jako inwestycję na przyszłość.