WWF Polska, VIVE Group i projektant Mariusz Przybylski rozpoczynają nowy projekt promujący ideę nadawania drugiego życia używanym tekstyliom. Pierwszą odsłoną ADAPTACJI jest limitowana seria toreb, które stworzone są wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu. Cały zysk ze sprzedaży wspiera programy ochrony przyrody realizowane przez WWF Polska.
Projekt ADAPTACJA to pomysł na ograniczanie zużycia zasobów poprzez nadawanie drugiego życia używanym tekstyliom. Za współpracą stoi idea nurtu Textile Upcycling, zgodnie z którym ponowne przetwarzanie odpadów tekstylnych umożliwia tworzenie produktów o wartości wyższej niż przetwarzane surowce.
Pierwsza odsłona projektu to sprzedaż toreb wykonanych specjalnie na potrzeby ADAPTACJI, z materiałów tekstylnych pochodzących z recyklingu. Proces ten pozwala zmniejszyć zarówno ilość odpadów, jak i ilość zasobów wykorzystywanych w produkcji pierwotnej. Bardzo ważnym aspektem najnowszego projektu jest jego ekologiczny wymiar. Ponowne wykorzystanie używanych tkanin pozwala ograniczyć produkcję nowych surowców, zwłaszcza bawełny, która jest kluczowym materiałem w przemyśle tekstylnym. Uprawa konwencjonalnej bawełny wiąże się m. in. z wysokim zużyciem wody i wykorzystaniem pestycydów. Potrzeba nawet 20 000 litrów wody, żeby wyprodukować 1 kg klasycznej bawełny– ekwiwalent pary jeansów i 1 T-shirta. Wspierając recykling tekstyliów, nie tylko oszczędzamy wodę, ale także zmniejszamy swój wpływ na środowisko, poprzez ograniczenie zużycia energii potrzebnej do wyprodukowania nowych surowców, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz minimalizowanie liczby odpadów. Dzięki zakupowi tej torby, posiadacz symbolicznie oszczędza 2600 litrów wody, bo tyle pochłonęłoby wyprodukowanie nowej torby z konwencjonalnej, niecertyfikowanej bawełny.
Torba jest dziełem uznanego projektanta mody Mariusza Przybylskiego, który w oryginalny sposób ożywił włókninę (zazwyczaj widywaną pod postacią szarego filcu) i nadał jej niepowtarzalnego stylu. Każda torba, dostępna w dwóch wariantach kolorystycznych, jest wynikiem unikatowego połączenia włókniny z kawałkami odzieży używanej. Torby z limitowanej edycji można już kupić w sieci sklepów VIVE Profit, należącej do spółki wchodzącej w skład Grupy VIVE. Adresy wielkopowierzchniowych sklepów można znaleźć na stronie www.viveprofit.pl. Ekologiczne torby są również dostępne w warszawskich butikach projektanta Mariusza Przybylskiego (MODO i
MYSIA 3) oraz w jego sklepie online pod adresem http://www.butik.mariuszprzybylski.com/. Cały zysk ze sprzedaży toreb przeznaczony jest na projekty ochrony przyrody prowadzone przez WWF Polska. Wsparcie obejmuje projekt ochrony Morza Bałtyckiego, program ochrony rzek oraz działania WWF w Karpatach.
„Promowanie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich jest ważną częścią działań w zakresie ochrony środowiska” mówi Magdalena Dul – Komosińska, Prezes Fundacji WWF Polska. „Zaangażowaliśmy się w projekt promujący recykling tekstyliów, aby uwrażliwić Polaków na problem zużycia zasobów związany z produkcją nowych materiałów. Kupując torbę wykonaną w 100% z używanych materiałów, nie tylko ograniczamy liczbę odpadów, ale też oszczędzamy wodę, która potrzebna jest w produkcji pierwotnej”.
Nowy partner WWF Polska – firma VIVE Group stawia sobie za cel stuprocentowe wykorzystanie odzieży używanej, segregowanej każdego dnia w ilości setek ton. Spółki grupy Vive każdego roku inwestują w rozwój technologii wspierającej procesy sortowania i przetwarzania tekstyliów, a także poszukują sposobów wykorzystania efektów swoich wieloletnich badań.
„Nieprzypadkowo Grupa VIVE angażuje się w działania z zakresu ochrony środowiska i zasobów wody. Jest to swoiste DNA grupy. VIVE Textile Recycling jako główna spółka Grupy VIVE, jest liderem w dziedzinie recyklingu tekstyliów w Polsce i Europie. Przez nasz Dział Produkcji przepływa dziennie 400 ton tekstyliów. Rocznie daje to 150 tysięcy ton. Firma działa od 25 lat, co oznacza, że odzyskaliśmy do dziś i przywróciliśmy drugie życie milionom ton tekstyliów.” – zauważa Agnieszka Servaas - Wiceprezes Zarządu VIVE Textile Recycling.
Wraz z kampanią ruszyła nowa strona internetowa www.textileupcycling.pl, która przedstawia ideę nurtu i przekazuje najważniejsze informacje na temat projektu.
dostarczył infoWire.pl