- Poczta Polska piąty rok z rzędu z zyskiem:
- 142 mln zł - zysk brutto Grupy Poczty Polskiej w 2014 r., o 52% wyższy niż w 2013 r.
- Skuteczna restrukturyzacja Poczty Polskiej: koszty Spółki spadały szybciej niż przychody. W 2014 roku Poczta Polska zanotowała koszty niższe o 5,1%, czyli o 300 mln zł.
- Poczta Polska w 2014 r. w segmencie paczkowym urosła dwukrotnie szybciej niż cały rynek.
- Ponad 290 mln zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę pocztową (maszyny sortujące, flota) IT, sieć sprzedaży oraz inwestycje kapitałowe.
- Poczta na biurku, Poczta w kieszeni – listy polecone dostępne już online dzięki Envelo.
Zysk brutto Grupy Poczty Polskiej w 2014 roku był wyższy o ponad połowę w porównaniu do 2013 r. i wyniósł 142 mln zł. Grupa poprawiła wyniki mimo działania na najbardziej konkurencyjnym rynku pocztowym w Europie i spadków w papierowej korespondencji wywołanych zmianami światowych trendów w komunikacji. Kluczem do sukcesu był rynek paczek, gdzie Poczta Polska rosła dwukrotnie szybciej niż rynek i dyscyplina kosztowa. Koszty Poczty Polskiej spadły o 5,1% do 5,579 mln zł i spadały szybciej niż przychody na tradycyjnych rynkach pocztowych. Potwierdza to efektywność prowadzonej restrukturyzacji firmy.
Paczki motorem wzrostu
W 2014 roku Poczta Polska osiągnęła ponad dwukrotnie wyższą (16%) sprzedaż usług paczkowo – kurierskich niż cały rynek (8%). Sprzedaż usług kurierskich, które obecnie stanowią ok. połowę całkowitych wolumenów paczkowo - kurierskich Poczty Polskiej w latach 2013-2014 ma dynamiczny trend wzrostowy, sięgający 50% rok do roku.
Ten dynamiczny wzrost znalazł swoje odzwierciedlenie w strategii Spółki zaprezentowanej w tym roku. Według niej to właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla eCommerce będą głównym motorem wzrostu firmy. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. w perspektywie do 2020 roku.
- Poczta Polska skutecznie wykorzystuje zmianę, jaka dokonuje się dziś w komunikacji aby budować silną grupę logistyczno – finansową, której kołem zamachowym są paczki – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Nasi klienci wysyłają coraz mniej papierowych listów ale coraz więcej paczek. Dlatego musimy swój potencjał w jak największym stopniu dopasować do tego trendu i oferować nie tylko bogatą ofertę usług logistycznych ale także bankowych, ubezpieczeniowych i cyfrowych – dodał Jerzy Jóźkowiak.
Usługi finansowe stabilizują wyniki
Poczta Polska skutecznie odwróciła trend na rynku usług finansowych, których tradycyjna część (wpłaty na rachunek, przekazy) kurczy się z powodu zmiany trendów rynkowych. Poczta Polska odnotowała dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bankowo – ubezpieczeniowych i wyhamowała negatywny trend na rynku usług tradycyjnych m.in. poprzez wprowadzenie nowej kategorii wpłat na rachunki bankowe – Priorytet, czy wprowadzenie płatności internetowych – ekspres pieniężny.
W 2014 roku o 45% - do 51 mln zł wzrosły przychody Poczty Polskiej z usług bankowo-ubezpieczeniowych. Pod koniec 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego przyznała Poczcie Polskiej licencję na prowadzenie własnego towarzystwa ubezpieczeń na życie, które w kwietniu 2015 roku wystawiło pierwsze polisy życiowe. Już po pierwszych trzech miesiącach firma zanotowała 20 tys. deklaracji przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie dla pracowników – pierwszego produktu uruchomionego przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie.
Inwestycje w przyszłość
W 2014 roku Poczta Polska przeznaczyła około 240 mln zł na inwestycje w pracowników. Firma realizowała szereg projektów rozwojowych wspierających kluczowe obszary kompetencyjne pracowników – aktywizację sprzedaży, obsługę klienta i jakość świadczenia usług oraz motywacyjnych.
W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, który został podpisany z partnerami społecznymi w marcu 2015 roku.
Jednocześnie w 2014 roku Poczta Polska zainwestowała ponad 290 mln zł w kluczowe segmenty biznesowe (sieć logistyczna, nowe placówki, IT). Do 2020 roku Spółka chce przeznaczyć na inwestycje (w tym inwestycje kapitałowe) ponad 1,5 mld zł.
Koszty w ryzach
Spółka prowadziła w 2014 roku wiele projektów optymalizujących procesy wewnętrzne oraz pozwalających na znaczne zmniejszenie kosztów działalności, przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów związanych z rozwojem nowych usług. Koszty Poczty Polskiej w 2014 roku wyniosły niecałe 5,6 mld zł i były niższe o 5% w porównaniu do 2013 roku.
– Dzięki konsekwentnemu i dynamicznemu budowaniu pozycji na strategicznych rynkach oraz dyscyplinie kosztowej już piąty rok z rzędu generujemy pozytywne wyniki finansowe. Co więcej koszty spadają nam szybciej niż przychody, które maleją z powodu niekorzystnych trendów światowych. To potwierdza efektywność prowadzonej restrukturyzacji i jest dobrym prognostykiem przed możliwym w 2016 roku rozpoczęciem przygotowań do debiutu giełdowego Poczty Polskiej – powiedział Piotr Michalski, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za finanse.
Poczta 3.0
Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat w znaczący sposób ułatwiła klientom korzystanie z usług pocztowych. Dziś śledzenie przesyłek, „odprawa” paczek w internecie czy elektroniczne awizo jest standardem. Klienci mogą już także korzystać z elektronicznego potwierdzenia odbioru, oraz nadać w internecie listy, które Poczta doręczy w tradycyjnej formie. Mogą także w sieci kupić znaczki pocztowe.
Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat wykonała skok rozwojowy inwestując
w pracowników i infrastrukturę. W latach 2011-2014 Poczta Polska przeznaczyła blisko 600 mln zł na rozwój i motywowanie pracowników. Inwestycje w infrastrukturę pocztową a także inwestycje kapitałowe przekroczyły 730 mln zł. Dzięki temu Poczta Polska skutecznie buduje pozycję na strategicznych rynkach. Spółka w latach 2011-2014 wypracowała 430 mln zł zysku brutto. Poczta Polska osiągnęła takie rezultaty działając na uwolnionym i konkurencyjnym rynku i aktywnie odpowiadając na wyzwania coraz szybszej cyfryzacji korespondencji.
Narodowy operator pocztowy gotowy do obsługi polskich sądów
Poczta Polska została operatorem wyznaczonym do pełnienia powszechnych usług pocztowych na lata 2016 - 2025. Poczta Polska wygrała konkurs organizowany przez Prezesa UKE. Firma jako jedyna spełniła wymogi konkursu zdobywając 210 na 220 możliwych punktów.
Informacja ta oznacza dla klientów zapewnienie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług i możliwość polegania na sprawdzonej i bezpiecznej firmie z realnie istniejącą siecią placówek. Gwarancję jakości usług Poczty Polskiej stanowią jej pracownicy, którzy zatrudniani są w oparciu o umowy o pracę
i szkoleni z procedur zachowania tajemnicy pocztowej. Poczta Polska dysponuje infrastrukturą pocztową, która zapewnia sprawną obsługę społeczeństwa i jest jednocześnie jednym z elementów strategicznej infrastruktury państwa.
Takie elementy jak bezpieczeństwo, pewność ciągłości działania, także w warunkach kryzysowych ma istotne znaczenie dla polskiego wymiaru sprawiedliwości. Dlatego Poczta Polska złoży swoją ofertę w przetargu na obsługę korespondencji polskich sądów. Firma jest przygotowana do świadczenia bezpiecznych usług pocztowych na rzecz polskich sądów, także w oparciu o rozwiązania elektroniczne za pomocą urządzeń mobilnych. Dla Spółki oprócz wymiernej korzyści finansowej istotny jest standard zapewniania tych usług klientom bez konieczności przerzucania na nich ciężaru korzystania z tych usług.
dostarczył infoWire.pl