Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2016-09-22

A A A POLEĆ DRUKUJ

Podróże od kuchni – KAYAK.pl zdradza jak Polacy jedzą na wakacjach

150x110

Najnowsze badanie KAYAK.pl odkrywa żywieniowe nawyki podróżujących Polaków

  • 73% Polaków uważa lokalne jedzenie za ważny czynnik przy wyborze kierunku podróży
  • Większość Polaków wybiera zakwaterowanie ze śniadaniami (30%) lub bez wyżywienia (15%), aby samodzielnie odkrywać lokalną kuchnię
  • 47% respondentów na jedzenie podczas podróży przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo
  • Spontaniczny wybór restauracji jest typowy dla 43% polskich podróżnych

Warszawa, 22 września 2016 – W ostatnich latach jedzenie zyskało status społecznego i kulturowego fenomenu. W erze międzykulturowej wymiany zwyczajów związanych z jedzeniem, dynamicznie rozwijającej się turystyki kulinarnej oraz „food porn” szturmem podbijającego media społecznościowe, lokalna kuchnia stała się ważnym elementem podróżowania. W raporcie przygotowanym wspólnie z SW Research, wyszukiwarka ofert turystycznych KAYAK.pl zdradza, jaką rolę odgrywa jedzenie w podróżach Polaków

Jedzenie jest ważnym elementem  w procesie planowania podróży
Według ankiety, 73% Polaków uważa, że jedzenie jest interesującym, jednak nie najważniejszym elementem podczas planowania podróży, natomiast dla 10% badanych lokalna kuchnia jest kluczowym czynnikiem, decydującym o kierunku następnej wyprawy. Łącznie, obie opinie stanowią zdecydowaną większość w stosunku do 17% Polaków, dla których jedzenie jest nieistotnym elementem podróżowania.

Jakie znaczenie podczas planowania podróży ma dla Polaków lokalne jedzenie?

To interesujący element, jednak nie kluczowy dla decyzji o kierunku podróży

73%

Jest nieistotne

17%

Jest czynnikiem decydującym o kierunku podróży

10%


Najczęściej wybierany rodzaj zakwaterowania również wskazuje, że Polacy chętnie odkrywają lokalną kuchnię. 30% badanych zadeklarowało, że decyduje się na pokój z samymi śniadaniami (B&B), podczas gdy 15% ankietowanych wybiera opcję bez wyżywienia. Ograniczając liczbę posiłków w hotelu, podróżni chcą przede wszystkim samodzielnie poznawać kuchnię odwiedzanego regionu. Jedynie dla 9% respondentów rodzaj wyżywienia jest nieistotny. Poza chęcią odkrywania lokalnych przysmaków, podróżni pragną również zaoszczędzić pieniądze oraz uniknąć ograniczającego ich plany sztywnego rozkładu wydawania posiłków w hotelu.

Najchętniej wybierany rodzaj wyżywienia w hotelu

Opcja z samymi śniadaniami (Bed & Breakfast)

30%

Opcja z niepełnym wyżywieniem (śniadania i obiadokolacje)

28%

Opcja all-inclusive

18%

Opcja bez wyżywienia

15%

Rodzaj wyżywienia jest nieistotny

9%


Budżet przeznaczany na jedzenie na mieście
Podczas podróży, blisko połowa badanych Polaków (47%) przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo jedynie na jedzenie i napoje, podczas gdy druga co do wielkości grupa respondentów (43%) nie przekracza tygodniowo kwoty 400 zł. Jedynie 2% polskich podróżnych zadeklarowało, że na jedzenie na mieście przeznacza tygodniowo ponad 1600 zł. Budżet na podróż jest również dobrze przemyślany* - aż 40% ankietowanych określa wcześniej maksymalną kwotę, którą może wydać na wyjścia do restauracji. 22% Polaków włącza wydatki związane z jedzeniem do ogólnego budżetu wyjazdu wiedząc, że kupować będą jedynie drobne przekąski jak lody i napoje. Co piąty badany (21%) przed wyjazdem sprawdza ceny w lokalnych restauracjach albo zabiera jedzenie z domu (21%), aby zaoszczędzić na miejscu.

Średni tygodniowy budżet na osobę przeznaczany na jedzenie oraz napoje

Od 400 zł do 1000 zł

47%

Poniżej 400 zł

43%

Od 1000 zł do 16000 zł

8%

Powyżej 1600 zł

2%


Polscy podróżni jedzenie na drogę przygotowują w domu oraz kupują przekąski w czasie drogi
Podczas długich podróży, największy odsetek polskich podróżnych – 63% – je zarówno posiłki przygotowane wcześniej w domu, jak i te zakupione w czasie drogi. 20% badanych ogranicza się jednak do przekąsek kupowanych na stacji benzynowej, w przydrożnym sklepie lub restauracji. Najmniejsza grupa (16%) je tylko jedzenie przygotowane w domu. Decyzje o tym, gdzie i co zjeść są dla większości  spontaniczne – 76% podróżnych pod wpływem chwili wybiera spośród przydrożnych sklepów czy restauracji. 15% badanych wcześniej planuje, gdzie zatrzyma się na posiłek.  

W drodze polscy podróżni jedzą…

jedzenie przygotowane w domu oraz przekąski kupione w czasie drogi

63%

tylko przekąski kupione w czasie drogi

20%

jedzenie przygotowane w domu

16%

Nie jedzą w czasie drogi

1%


Polacy chętnie poznają lokalną kuchnię
Jak wynika z ankiety, Polacy chcą odkrywać regionalną kuchnię. Blisko połowa badanych (49%) zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że poznawanie lokalnej kuchni oraz tradycji związanych z jedzeniem, to ważny element odkrywania nowego miejsca,  który odzwierciedla lokalną historię i wspomnienia mieszkańców danego miasta. W celu poznania  regionalnych tradycji związanych z jedzeniem*, Polacy najchętniej odwiedzają miejscowe restauracje (70%), w których mogą spróbować nowych smaków i dań. 41% osób woli rozmowę z lokalnymi mieszkańcami, dzięki której mogą dowiedzieć się więcej o sposobie przygotowania  posiłków oraz o przepisach, według których gotuje się w domach. Innym popularnym sposobem na poznanie  regionalnej sztuki kulinarnej jest udział w degustacjach oraz wycieczkach poświęconych wybranym produktom – taką formę wybrało 38% badanych. Natomiast 37% woli przygotować jedzenie własnoręcznie, wykorzystując regionalne produkty.

*Polacy poznają lokalną kuchnię poprzez...

jedzenie w lokalnych restauracjach

70%

rozmowy z mieszkańcami regionu

41%

udział w degustacjach i wycieczkach poświęconych jedzeniu

38%

zakup regionalnych produktów, z których sami gotują

37%


Vera Pershina, Dyrektor Regionalny KAYAK na Polskę i Rosję komentuje: „Nasza ankieta pokazuje, że Polacy bardzo interesują się turystyką kulinarną. Prawie połowa  badanych jest przekonana, że poznawanie regionalnej kuchni jest istotnym elementem podróżowania. Lokalna kuchnia jest ważna zarówno dla Polaków, którzy planują swoją podróż, jak i dla tych, którzy spontanicznie odkrywają nowe miejsca. Aby oba sposoby podróżowania były łatwiejsze, KAYAK.pl oferuje ciekawą funkcję – Heat Map, która obrazuje obszary miasta z największą liczbą wybranych atrakcji, np. restauracji. Skorzystanie z tej funkcji jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla osób, które chcą dobrze zaplanować wyjazd jak i dla tych, które chcą znaleźć miejsce, w którym swobodnie mogą odkrywać lokalną kuchnię.”


Kilka ciekawych faktów odkrytych w ankiecie KAYAK.pl:
Europa, Azja oraz Australia i Oceania są kontynentami, które Polacy najbardziej chcieliby odkrywać „od kuchni”. Najmniej zainteresowani są poznaniem kuchni afrykańskiej. Tylko 4% badanych nie widzi sensu w poznawaniu nowych miejsc poprzez regionalną kuchnię.
Podczas zakupów w strefie wolnocłowej, 31% Polaków najczęściej kupuje kosmetyki a 20% - alkohol. Natomiast blisko 27% badanych zadeklarowało, że w ogóle nie korzysta ze stref bezcłowych.
Media społecznościowe często towarzyszą podróżnym podczas posiłków. 12% Polaków stale robi zdjęcia swojemu jedzeniu, a 31% zdarza się to sporadycznie. Jednak 32% ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie unikają publikowania „food porn” na swoich profilach.
Niemal równa liczba Polaków uważa, że ich sposób odżywania w podróży nie zmienia się w stosunku do tego, jak jedzą na co dzień (39%). 31% uważa, że je zdrowiej niż zwykle, a 30% przyznaje, że gorzej.
Wracając z wakacji, Polacy chętnie przywożą pamiątki*. Najczęściej są to zdjęcia i krótkie filmy (59%) oraz przysmaki kuchni regionalnej (38%).

*Pytanie wielokrotnego wyboru.

UWAGA:
Ankieta SW Research dla KAYAK: raport został przygotowany na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wspólnie z SW Research. Badanie przeprowadzono dla sześciu głównych miast Polski – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Gdańska/Gdyni oraz Poznania na reprezentatywnej grupie 1013 respondentów.


dostarczył infoWire.pl




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS