W życiu każdego z nas może przyjść taki moment, w którym będziemy zmuszeni zaciągnąć pożyczkę. Warto jednak pamiętać, że aby nie popaść w jeszcze większe zadłużenie, musimy spełnić nasz obowiązek podatkowy.
Pożyczając kwotę większą niż 9,637 zł, powinniśmy złożyć do właściwego urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie pożyczki na druku PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy. W przeciwnym razie grożą nam sankcje ze strony urzędu obciążające nas za niedochowanie stosownych zobowiązań.
Pożyczka jest umową konsensualną, polegającą na zgodnym oświadczeniu woli stron - pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy. Umowa pożyczki może być zawarta zarówno na piśmie, jak i ustnie, jednak pożyczka, której wartość wynosi 500 zł i więcej, powinna być do celów dowodowych potwierdzona na piśmie (art. 74 kc).
Zgodnie z ustawą o PCC obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, w przypadku pożyczki oznacza to, że do jej dokonania wystarczy złożenie oświadczenia woli stron o jej zawarciu. Obowiązek podatkowy powstaje zatem z chwilą zawarcia umowy bez względu na to, kiedy i czy w ogóle pieniądze zostały wydane pożyczkobiorcy. Warto o tym pamiętać, gdyż nieterminowe złożenie (np. dopiero po otrzymaniu pożyczki) deklaracji może narazić nas na obowiązek zapłaty 2% od wartości pożyczki powyżej 9,637 zł.
Na podstawie „Rachunkowości dla praktyków", Wydawnictwo Wiedza i Praktyka