Agora wyda na inwestycje 930 mln zł. W 2022 r. „GW” z 327 tys. subskrybentów, Helios z 380 ekranami i kolejne sieci gastronomiczne
Grupa kapitałowa Agora w strategii rozwoju na najbliższe cztery lata zakłada maksymalnie 930 mln zł na inwestycje, w tym 500 mln zł na projekty w nowych obszarach. W 2022 roku chce mieć ok. 1,6 mld zł wpływów i ok. 200 mln zł zysku EBITDA.
W udostępnionej właśnie strategii Agory na lata 2018-2022 jako priorytety wskazano cyfryzację i ofertę premium oraz dywersyfikację działalności poprzez rozwój poza rynkiem reklamowym.
W ub.r. Agora zanotowała 1,2 mld zł wpływów (po spadku o 2,7 proc. w skali roku) i 13,2 mln zł straty netto (wobec 79,3 mln zł straty netto rok wcześniej). Głównymi źródłami przychodów firmy były usługi reklamowe (561,6 mln zł wpływów, po spadku o 2,5 proc.), bilety do kin Helios (194,2 mln zł, wzrost o 14,4 proc.), tytuły prasowe, książki i płyty (135,7 mln zł, 1 proc. w dół), usługi poligraficzne (147,7 mln zł, 36,4 w dół) oraz sprzedaż barowa w kinach (72,3 mln zł, 14,9 proc. w górę).
Agora liczy na wzrost wpływów o 33 proc. i 200 mln zł zysku EBITDA
W strategii założono, że w 2022 roku firma zanotuje ok. 1,6 mld zł wpływów i ok. 200 mln zł zysku EBITDA. Jeśli chodzi o przychody, to 1,31-1,36 mld zł ma pochodzić z obecnej działalności, a 290-320 mln zł z nowych projektów, a w zysku EBITDA - 155-165 mln zł ma być z bieżących biznesów, a 45-50 mln zł z nowych
- Dzięki skutecznej realizacji poprzednich celów strategicznych możemy dzisiaj przyspieszyć rozwój firmy - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory. - Naszym celem na 2022 r. jest wzrost przychodów Grupy o prawie pół miliarda zł i wyniku na poziomie EBITDA powyżej 200 mln zł. Jeszcze bardziej postawimy na nasze najszybciej rosnące biznesy, jednocześnie budując nowe przedsięwzięcia na rynkach, które będą rozwijały się dużo szybciej niż media - zapowiada.
Agora planuje utrzymać obecną politykę dywidendową zakładającą wypłacanie inwestorom 50 groszy z zysku na akcję
W tym Agora zamierza zainwestować przez cztery lata maksymalnie 930 mln zł, z czego do 430 mln zł w swoją obecną działalność. 49 proc. z tej kwoty ma być wydane na sieć kin Helios. Obecnie liczy ona 45 kin, a w br. mają zostać otworzone kolejne: w Warszawie, Legionowie, Katowicach i Pabianicach.
Agora stawia na sieć Helios
Agora planuje, że w efekcie rozbudowy w kolejnych latach liczba ekranów w kinach Helios wzrośnie z 241 w ub.r. do 380 w 2022 roku, czyli o 58 proc.
- Przeznaczymy na to 320 mln zł - mówił w piątek na konferencji Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa. Spółka budować będzie multipleksy z większą liczbą ekranów. W nowych kinach i istniejących pojawią się także luksusowe sale w koncepcie Helios Dream ze skórzanymi fotelami. Pierwsze sale Dream zostały otwarte przed kilkunastoma dniami w Gdańskim Forum. Kolejne mają być zlokalizowane m.in. w warszawskim Blue City i katowickim Libero. Spółka nie wyklucza też, że koncept Dream pojawi się w starszych obiektach, poddawanych modernizacji.
Przychody mają zwiększyć się z 352,4 mln zł w ub.r. do 507,3 mln zł w 2022 roku (to 44 proc. w górę, a średniorocznie - 9,5 proc.), a zysk EBITDA - z 60 do 81,7 mln zł (czyli o 36 proc.).
- 5-6 lat temu mówiliśmy o rynku kinowym obejmującym 30-kilka mln ludzi, dziś to jest ponad 56 mln. To zupełnie inna faza rozwoju rynku kinowego. Rynek się pogłębił, zwiększyła się liczba miast, w których warto stawiać kina - powiedział Jagiełło podczas konferencji prasowej.
Wskazał, że dziś spółka jest zainteresowana lokalizacją kin zarówno w największych ośrodkach, jak i w miastach liczących ok. 40 tys. mieszkańców.
- Sama Warszawa potrzebuje, według mojej oceny, ok. 10 multipleksów, by móc wygodnie oglądać filmy. Brak kin w stolicy jest olbrzymi, to wynika z braku projektów deweloperskich - powiedział.
Na potwierdzenie dobrych perspektyw rynku kinowego przytoczył dane wg których w Polsce przypada ok. 35 ekranów na 1 mln mieszkańców, zaś w Czechach to 50, a w Europie Zachodniej - 50-70 ekranów.
- Naprawdę nie musimy się obawiać budowy kin w nowych miejscach, takich miejsc jeszcze sporo jest. Wierzę, że trzeba wchodzić do miast, gdzie kin brakuje, a tam gdzie jest 'akurat', trzeba wchodzić z najwyższą jakością, by pobić konkurencję - podkreślił członek zarządu.
Dodał, że spółka nie uważa, by zwiększenie liczby ekranów w swoich kinach o 58% do 2022 r. miało oznaczać zbyt wysokie tempo. Co więcej - zgodnie ze słowami Jagiełły - plany te znajdują pokrycie w aktualnym "pipeline" projektów Heliosa.
"Liczba sal wynika z projektów, które posiadamy już 'na stole'. Gdyby liczba sal miała okazać się mniejsza, to tylko dlatego, że projektów nie 'dowiozą' deweloperzy" - podkreślił.
Członkowie zarządu wyjaśnili też, że nowe sale mogą być mniejsze niż dotychczas, co da większą elastyczność i umożliwi wyświetlanie większej liczby filmów.
"Dziś budujemy mniejsze sale, by być bardziej elastyczni" - dodał prezes Bartosz Hojka.
Rozwój nośników cyfrowych
18 proc. z maksymalnie 430 mln zł ma trafić do spółki AMS zajmującej się reklamą zewnętrzną. Firma ma przez cztery lata zwiększyć o połowę liczbę citylightów premium i w 2022 roku mieć 75 proc. wpływów z takich nośników.AMS zamierza też poszerzyć swoją ofercie rozwiązań cyfrowych, m.in. zintegrowanych z meblami miejskimi.
- Postawimy na rozwój cyfrowego outdooru. Szacujemy, że ten rynek będzie się w ciągu lat rozwijał szybko - przekonuje Hojka.
Ponadto Agora planuje rozwój spółki Yielbird zajmującej się programatyczną reklamą internetową. Yielbird ma uruchomić narzędzie w modelu software as as service, po to żeby oprócz obsługiwanych obecnie bardzo małych wydawców pozyskać do współpracy tych średnich i większych. Efektem ma być też wzrost marży.
- Yielbird świadczy usługi doradztwa i optymalizacji sprzedaży powierzchni programatycznej. Przygotowujemy teraz software w modelu SAS, który pozwoli innym wydawcom optymalizować sprzedaż - zapowiada Agnieszka Sadowska, członek zarządu Agory.
W strategii założono, że liczba cyfrowych subskrybentów „Gazety Wyborczej” zwiększy się ze 107 tys. w ub.r. do 327 tys. w 2022 roku. Potroić ma się również baza takich subskrybentów oferty podcastów Radia TOK FM - z 10 do 30 tys. W strategii Agora podała, że w ub.r. wpływy cyfrowe stanowiły 15 proc. łącznych przychodów „GW”. Za cztery lata ma to być już 50 proc.
Agora wchodzi w gastronomię i usługi e-commerce
Maksymalnie 500 mln zł Agora przeznaczy na rozwój w nowych obszarach działalności. Firma szykuje właśnie wspólnie z dwoma wspólnikami szykuje też sieć lokali gastronomicznych Papa Diego z daniami meksykańskimi. Pierwszy ma ruszyć w sierpniu br., spółka zainwestuje w nie ok. 10 mln zł.
W prezentacji zapowiedziano, że uruchomiona też zostanie druga sieć gastronomiczna - Van Dog z hot-dogami. Zarządzająca tą działalnością spółka Foodio Concepts (Agora poprzez Helios ma w niej obecnie 90 proc. udziałów) w 2022 roku ma osiągnąć 53,6 mln zł przychodów i 5,5 mln zł zysku EBITDA.
Agora zaznacza, że jest też otwarta na akwizycje w segmencie gastronomicznym oraz rozwój nowych konceptów restauracyjnych. Firma zamierza też rozwijać kawiarenki Helios Cafe - poszerzać ich asortyment, a także otwierać je poza kinami Helios.
Powstaną centra rozrywki dla rodzin
Ponadto firma analizuje możliwości realizacji innych projektów związanych ze spędzaniem czasu wolnego poza domem, opartych na kinach Helios. Firma zapowiada, że zaoferuje nowoczesne koncepty gastronomiczne i rozrywkowe dla całej rodziny w centrach handlowych i poza nimi.
- W ciągu pięciu lat przestrzeń zajmowana przez rozrywkę w galeriach handlowych się podwoiła, z prognoz wynika, że ten trend będzie się nasilał - mówi Hojka. Agora nie zdradza, jaki charakter będą miały te centra. To projekt w początkowej fazie rozwoju.
- Wierzymy, że nasza strategia opiera się na silnie wzrostowych trendach. Chcemy, by za cztery lata Agora była liderem cyfrowej transformacji mediów i synonimem premium - dodaje Bartosz Hojka.
W strategii zapowiedziano też rozwój w zakresie usług e-commerce. Wskazano, że w najbliższych latach będzie on rósł dynamicznie zarówno globalnie, jak i w Polsce. Jest na nim dostępnych wiele ciekawych modeli usługi, m.in. B2B (np. z zakresu technologii marketingowych i obsługi sprzedaży internetowej)
Agora wycofała się z rynku telewizyjnego
W ostatnim okresie Agora sprzedała stację Metro i swój pakiet akcji Stopklatki. Metro zostało przejęte przez Discovery Polska, które pod koniec ub.r. za 48,9 proc. udziałów zapłaciło 14 mln zł, a we wrześniu ub.r. - 19 mln zł za pozostałe 51,1 proc. Natomiast w czwartek Kino Polska TV kupiło od Agory za 41,1 proc. akcji Stopklatki za 32,2 mln zł.
Dlaczego Agora wycofała się z segmentu telewizyjnego? - Zbudowanie sensownej pozycji wymagałoby dzisiaj kolosalnych inwestycji. Taka skala inwestycji może mieć sens dla firm, które prowadzą już rozległą działalność na tym rynku i mogą osiągnąć duże synergie - uzasadniał w marcu br. Bartosz Hojka.
W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 7,6 proc. do 278 mln zł oraz 9,7 mln zł zysku netto (wobec 6,1 mln zł straty rok wcześniej).
Do grupy Agory należą m.in. sieć kin Helios, Next Film (zajmujący się produkcją i dystrybucją filmów), firma reklamy zewnętrznej AMS, Grupa Radiowa Agory (obejmuje stacje TOK FM, Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda), Wydawnictwo Agora (publikuje książki i płyty). Firma wydaje też tytuły prasowe („Gazetę Wyborczą” i grupę magazynów) oraz serwisy internetowe (na czele z portalem Gazeta.pl).
Dołącz do dyskusji: Agora wyda na inwestycje 930 mln zł. W 2022 r. „GW” z 327 tys. subskrybentów, Helios z 380 ekranami i kolejne sieci gastronomiczne