Facebook zmienia wygląd fanpage’y dla wygody użytkowników i własnych korzyści
Nowy wygląd fanpage'y na Facebooku nie jest czysto kosmetyczną zmianą w celu ujednolicenia layoutu serwisu, tylko próbą uzyskania dodatkowych korzyści. Na razie trudno jednak wyrokować, czym zaowocują te zmiany. Dla Wirtualnemedia.pl komentują Michał Blak, Łukasz Kępiński, Marta Zielińska i Magdalena Jędrusiak.
W tym tygodniu Facebook rozpocznie procedurę wdrożenia nowego layoutu fan page'y. Zmianie ulegnie wygląd i rozmieszczenie zarówno treści informacyjnych o firmie, jak jej dane kontaktowe, ale także sposób zamieszczania wiadomości, który teraz przybierze bardziej liniową formę (pisaliśmy o tym tu).
W opinii pytanych przez nas ekspertów obecne zmiany dążą do ujednolicenia layoutu Facebooka, co tym samym wpłynie na odbiór serwisu jako w pełni zintegrowanej platformy komunikacyjnej. Zdaniem Marty Zielińskiej z RazDwaProjekt przyczyni się to do większej czytelności i przejrzystości portalu, co wpłynie na komfort z jego korzystania.
- Wszystkie zmiany, które wprowadza Facebook, służą poprawianiu czytelności i jakości serwisu dla użytkownika. Czasem wychodzi to lepiej, czasem gorzej - tym razem uważam że lepiej. Odejście od umieszczania postów po dwóch stronach osi uważam za bardzo dobry ruch, dotychczas ciężko było się połapać w kolejności wpisów, teraz będzie dużo przejrzyściej. Informacje kiedyś już były po lewej stronie, choć nieco inaczej zaprojektowane. Wszyscy radzili sobie z tym układem, więc teraz też sobie poradzą. Szczególnie, że ledwie kilka procent użytkowników w ogóle zagląda na strony, a większość interakcji ma miejsce w aktualnościach - uzasadnia Marta Zielińska.
Facebook, choć ma ugruntowaną pozycję lidera w social media, stara się nieustannie wprowadzać innowacje, a wręcz stosuje rozwiązania przyjęte na innych portalach, gdyż czuje na plecach oddech konkurencji.
- Powiększenie aplikacyjnego portfela Facebooka oraz rozwijanie dotychczasowych aplikacji - Instagramu (także wprowadzenie direct message) może sugerować, że Facebook chce się stać portalem „wysoko obrazkowym”. Jednocześnie chciałby być Twitterem (poprzez wskazywanie trendów w dyskusjach, które pojawiają się w newsfeedzie czy wprowadzenie hashtagów). Jakość kontentu na portalu staje się dla użytkownika coraz bardziej atrakcyjna, ponieważ musi konkurować z innymi treściami, których wciąż przybywa ) - mówi Magdalena Jędrusiak, social media manager z Kalicińscy.com. - Wszystkie zmiany dokonywane na Facebooku, mają na celu zwiększenie monetyzacji z kontentu. Wystarczy spojrzeć na „pages to watch”, żeby zobaczyć, jak Facebook chce spotęgować rywalizację między brandami i mieć realny wpływ na działania marek (np. na decyzje o budżetach na promocję postów) - zaznacza.
Wprowadzane zmiany mają też czysto biznesowy charakter, bo poprzez zlikwidowanie zakładek Facebook chce mocniej eksponować aplikacje, co może przyczynić się do większego promowania wpisów marek.
- Wraz ze spadkiem zasięgów organicznych Facebook chce również zwiększyć wpływy z postów informujących o konkursach. O ile promowanie postu produktowego po zmianach algorytmu jest każdorazowym wydatkiem niemającym przełożenia na zasięg organiczny w przyszłości, o tyle wiralowość aplikacji nie ulega tak drastycznym zmianom. Aplikacje stają się w moim odczuciu bardziej efektywnym narzędziem od promowania postów - twierdzi Michał Blak, project director z ClickCommunity. - Twórcy aplikacji nie powinni obawiać się spadku ruchu. Problemem może okazać się wiedza mało doświadczonych właścicieli stron, do których bardziej przemawiają grafiki na zakładkach, niż statystyki z raportów - ocenia.
- Najwięcej zamieszania wprowadzić może usunięcie kafelków zakładek, które były bardzo popularne i chętnie wykorzystywane w komunikacji marek. Spowoduje to, iż administratorzy będą zmuszeni do większego reklamowania linków do aplikacji w postach (lub przy wykorzystaniu Facebook Ads) - zauważa Łukasz Kępiński, social media development director z K2 Social.
Na kolejnej stronie pełne komentarze na temat zmiany wyglądu fanpage'y facebookowych
1 2
Dołącz do dyskusji: Facebook zmienia wygląd fanpage’y dla wygody użytkowników i własnych korzyści