Plus nie odzyska kary za automatyczne włączanie usług
Ponad pięć lat temu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel, operatora sieci Plus, prawie 40 mln zł kary za automatyczne włączanie klientom dodatkowo płatnych usług. Grzywnę podtrzymały sądy dwóch instancji, a teraz Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia od firmy skargi kasacyjnej.
Grzywna, którą prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel wiosną 2019 roku, dotyczy dziewięciu usług włączanych klientom Plusa bez ich wyraźnej zgody. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one darmowe, a potem trzeba było za nie dodatkowo płacić. Te opłaty wynosiły od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.
Wśród tych usług przeważają te związane z internetem mobilnym, m.in. blokowanie nieodpowiednich stron, oferty VoD Ipli i HBO GO oraz Plus Music News.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność.
- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” - opisał Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Regulator nałożył na Polkomtel kary wynoszące 39,46 mln zł. Zapowiedziano, że po uprawomocnieniu się decyzji operator będzie też musiał też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści w swoim serwisie internetowym oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Firma ma też wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.
UOKiK zaznaczył, że jego decyzje mają charakter prejudykatu, czyli ustalenia co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Regulator dodał, że będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.
Kara dla operatora Plusa podtrzymana w sądach
Polkomtel odwołał się od grzywny, ale nic nie wskórał w dwóch instancjach sądowych. W marcu br. skargę telekomu oddalił Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w listopadzie 2022 roku taką samą decyzję podjął Sąd Apelacyjny.
Po prawomocny wyroku firma musiała zapłacić nałożoną na nią karę, ale nie złożyła broni. Skierowała skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego. Tam również nie uzyskała żadnych efektów: w sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu podano, że 8 sierpnia br. Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia tej skargi.
CZYTAJ TEŻ: W holdingu Zygmunta Solorza już ponad 8 tys. pracowników. Ile zarabiają?
To kolejna taka porażka Polkomtelu. Jak już informowaliśmy, wiosną br. Sąd Najwyższy nie przyjął skargi operatora na grzywnę nałożoną na niego przez prezesa UOKiK na początku 2020 roku. Firmie nakazano wówczas zapłatę 20,4 mln zł kary za to, że klienci jej ofert prepaidowych po rezygnacji z usług nie mogli uzyskać zwrotu niewykorzystanych środków.
W trzecim kwartale 2024 r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r wpływy o 3,6 proc., m.in. dzięki o jedną trzecią wyższej sprzedaży energii. Przy spadku wydatków operacyjnych i kosztów obsługi długu zysk netto firmy wzrósł ze 102,2 do 249,8 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Plus nie odzyska kary za automatyczne włączanie usług