Frost & Sullivan: rośnie sprzedaż części samochodowych online
Internet ma coraz większy wpływ na przemysł motoryzacyjny, co jest widoczne dzięki ciągłemu wzrostowi elektronicznej sprzedaży części samochodowych - wynika z danych firmy doradczej Frost & Sullivan.
Sprzedaż opon jest zdecydowanie największym segmentem na rynku wszystkich samochodowych części zamiennych i generuje niemal 46 proc. łącznych przychodów detalicznego e-handlu komponentami motoryzacyjnymi w Europie. Wartość sprzedaży w tym segmencie osiągnęła w 2013 r. 2,5 mld euro.
"Choć internetowa sprzedaż opon stanowi obecnie 7,8 proc. całego rynku ogumienia kupowanego przez klientów indywidualnych, to zauważa się, że wartość ta szybko rośnie, szczególnie gdy całkowity rynek opon kurczy się, co jest dobrze widoczne w tradycyjnych kanałach sprzedaży detalicznej" - stwierdził Anuj Monga, analityk rynku motoryzacyjnego we Frost & Sullivan.
Internetowa sprzedaż ogumienia ma według firmy doradczej generować do 2020 roku ok. 20 proc. przychodów całego segmentu opon kupowanych przez klientów indywidualnych. Największy wzrost w tym zakresie spodziewany jest we Francji, Niemczech oraz Rosji, gdzie udział sprzedaży internetowej ogumienia wynosi odpowiednio 12 proc., 11 proc. oraz 8 proc. Silny wzrost ma zostać odnotowany również w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Hiszpanii.
W Polsce ogólna wartość sprzedaży detalicznej samochodowych części zamiennych prowadzonej przez internet wynosi tylko ok. 5 proc., ale oczekuje się, że wartość ta będzie rosła w szybkim tempie 25 proc. rocznie. Największym polskim sprzedawcą na tym rynku jest Oponeo.pl, którego obroty w 2013 roku sięgnęły 67,2 mln euro, co daje wzrost o prawie 24 proc. w porównaniu do roku 2012.
Pod względem przychodów liderem rynku jest niemiecki Delticom, który sprzedał w 2013 r. opony o wartości 600 mln euro. Firma ta posiada 137 sklepów internetowych działających w 42 państwach. Współpracuje też z siecią 35 tys. profesjonalnych warsztatów oferujących usługę montażu opon.
Znaczącymi graczami na rynku internetowej sprzedaży opon są także takie firmy jak Blackcircles.com, Oxyo-Pneus, PopGom, Pneus Online, Oponeo.pl oraz eGommerce.
Dołącz do dyskusji: Frost & Sullivan: rośnie sprzedaż części samochodowych online