GIF zakazał emisji wprowadzającego w błąd spotu Neosine, Aflofarm ma wykupić sprostowanie
Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał firmie Aflofarm Farmacja Polska wstrzymanie emisji telewizyjnej reklamy syropu dla dzieci Neosine, tłumacząc, że spot wprowadza w błąd. Producent musi też wykupić emisję sprostowania reklamy w TTV, TV Puls i TVP2.
W zakwestionowanym spocie pokazana jest dwójka rodzeństwa wraz z matką. Syn Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża nią swoją siostrę Olę. Mama podaje obojgu Neosine (opisywany jako najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy) i tłumaczy, że dzięki niemu Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał, bo Neosine podnosi odporność dzieci na infekcję. Reklama kończy się hasłem „Neosine - zwalcz wirusy, pokonaj infekcję”, a na ekranie pojawiają się napisy: „nie zachorowała”, „szybciej wyzdrowiał”, „przyspiesza wyleczenie”, „zapobiega chorobie”.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny zwrócił uwagę, że poprzez użycie w reklamie takich sformułowań jej odbiorca otrzymuje komunikat, że Neosine należy stosować w leczeniu grypy oraz jej zapobieganiu. Tymczasem w opisie produktu na ulotce (oraz zgłoszonym jako charakterystyka produktu leczniczego) napisano, że należy go stosować „wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych”.
Dlatego też zdaniem GIF telewizyjny spot Neosine może naruszać przepisy prawa farmaceutycznego, ponieważ może wprowadzać w błąd, nie informując o racjonalnym stosowaniu produktu (w opisie brak wskazań o stosowania w leczeniu grypy). Poza tym reklama skierowana do publicznej wiadomości nie może zapewniać, że przyjmowanie reklamowanego preparatu gwarantuje właściwy skutek (w spocie pada hasło „nie zachorowała”). GIF uznał, że każdy, kto zobaczy reklamę może być przekonany, że Neosine może stosować każdy pacjent (a nie tylko osoby z obniżoną odpornością) i że jest to preparat wystarczający do zatrzymania rozwoju lub do zwalczania grypy.
Przedstawiciele Aflofarmu nie zgodzili się z żadnym z zarzutów Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Poinformowali, że emisja telewizyjnej reklamy Neosine została wstrzymana, na dowód czego przesłali 8 lutego br. do Inspektoratu oświadczenie domu mediowego Starcom (obsługującego Aflofarm) o wycofaniu tych reklam ze stacji telewizyjnych. GIF opierając się na monitoringu z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stwierdził jednak, że reklama wciąż jest emitowana.
Aflofarm wprowadził do spotu pewne modyfikacje - pojawiły się w nim nowe sformułowania, m.in. „Ola dostaje Neosine, ażeby nie zachorować, a Filip żeby szybciej wyzdrowieć”. Według GIF zmiany te nic nowego nie wniosły, a reklama wciąż jest niezgodna z prawem farmaceutycznym. Inspektorat wezwał Aflofarm do natychmiastowego zaprzestania emisji spotu promującego Neosine dla dzieci.
Dodatkowo nakazał sprostowanie błędnej reklamy poprzez zamieszczenie w kanałach TTV, TV Puls i TVP2 (w porze największej oglądalności) komunikatu o treści: „W związku z decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 3 marca 2016 roku (…) nakazującą spółce Aflofarm Farmacja Polska sp. z o.o. Z siedzibą w Pabianicach natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej produktu leczniczego Neosine syrop (wersja „dzieci”) kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu emitowanego w stacjach telewizyjnych, Spółka Aflofarm Farmacja Polska jako podmiot odpowiedzialny dla produktu leczniczego Neosine syrop informuje, że zgodnie z zapisem w Charakterystyce Produktu Leczniczego produkt leczniczy Neosine należy stosować wspomagająco u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych”.
Dołącz do dyskusji: GIF zakazał emisji wprowadzającego w błąd spotu Neosine, Aflofarm ma wykupić sprostowanie