Podsumowanie 2016 roku w branży e-commerce - prognozy na 2017 rok
W kolejnej odsłonie cyklu podsumowań kończącego się roku w mediach i marketingu zajmujemy się handlem internetowym. O mijającym roku w tej branży i prognozach na najbliższe 12 miesięcy mówią m.in. przedstawiciele firm Zalando, Grupa Interia.pl, Cube Group, Feedink, Mall.pl i Hypermedia linked by Isobar.
Jakub Butkowski, country executive director w DaWanda.pl
Wydarzenie roku
Allegro - największa transakcja w historii polskiego e-commerce, która mocno wpłynie na polski rynek w kolejnych latach. Czy nowi właściciele Allegro będą próbowali konkurować z podmiotami, które pozostały w portfelu Naspersa? Co z Amazonem, który wykonuje kolejne kroki zbliżające go do polskiego konsumenta?
Alibaba - wtedy, kiedy Europa i Stany Zjednoczone emocjonują się Black Friday i Cyber Monday, Jack Ma podsumowuje wyniki Singles Day, a są one imponujące - prawie 18 mld $ obrotu (wzrost o 32 proc. rok do roku), z czego ponad 80 proc. transakcji dokonanych zostało na urządzeniach mobilnych. Niesamowita jest również rosnąca aktywność polskich kupujących, którzy w ramach grup facebookowych wymieniają się opiniami, doświadczeniami czy poszukiwanymi produktami - zaangażowanie, którego pozazdrościć mogłaby niejedna marka.
Sukces roku
Grupa Wirtualna Polska - konsekwencja w budowaniu koncernu mediowego na miarę dzisiejszych czasów, przemyślane akwizycje (w tym roku Nocowanie.pl), dywersyfikacja przychodów, a wszystko zwieńczone wykupem (części) akcji przez członków Zarządu Grupy.
Facebook - za bycie w ciągłym ruchu, nieustannie rozwijany produkt reklamowy, który pozwala coraz lepiej docierać do wąskich grup, wszystkich - od małych, rozwijających się biznesów po największe korporacje. Dodatkowo, zredefiniowanie Social Video - czy to formaty live czy wideo, gdzie dźwięk zastępują napisy, a ludzie i tak udostępniają jak szaleni.
Porażka, rozczarowanie roku
W Polsce - pomysły o zamykaniu e-commerce w niedzielę świadczące o zupełnym niezrozumieniu idei handlu w Internecie.
Na świecie - „fake news” i przynajmniej w tym momencie - brak widocznego pomysłu na walkę z nimi.
Człowiek roku
Społeczność DaWandy. W przypadku marketplace’ów takich jak nasz wracamy do podstaw i relacji człowiek - człowiek. Niezależny twórca, projektant zakładając swój sklep, nie myśli o klientach w charakterze cookiesa. Koncentruje się na osobie, która mu zaufała, składając zamówienie. Dokłada więc wszelkich starań, by obsługa zamówienia, jakość opakowania, szybkość dostawy były jak najlepsze. Cieszy, że grono osób, które wybiera unikalne przedmioty od niezależnych twórców zamiast produktów z sieciówek, stabilnie rośnie.
Serwis, kampania, projekt roku
Allegro - „Czego szukasz w święta”. Od bardzo dawna nie było w Polsce kampanii, która odbiłaby się takim echem również poza granicami naszego kraju, w najważniejszych i najbardziej opiniotwórczych mediach. O samej kampanii napisano już chyba wszystko, więc pozostaje jedynie pogratulować :)
Premiera, nowość roku
Motomi - wystartowało w drugiej połowie roku i widać, że ma zapędy, by konkurować z wydawałoby się niezagrożoną pozycją otoMoto. Ciekawe również w kontekście Wydarzenia Roku i planów Allegro w tym sektorze.
„Pokemon Go” - wydawałoby się, że pomysł znany i umiarkowanie popularny (Ingress), ubrany w szaty Pokemon staje się wiralnym hitem, a na ulice miast wylegają tłumy osób ze smartfonami w poszukiwaniu uciekających Pokemonów. Emocje chwilowo opadły, natomiast wskazuje to na potencjał w VR/AR.
Trend roku
Mobile. Stało się. Po raz pierwszy w historii liczba użytkowników korzystających z intermetu mobilnie (telefony i tablety) przekroczyła liczbę tych surfujących na komputerze (51,3 proc. wg StatCounter). W końcu globalny trend stał okazał się rzeczywistością.
Mobile, więc rośnie i będzie rósł.. RWD, aplikacje, strony mobilne to już absolutna konieczność dla marek (nie tylko tych dużych). Należy jednak myśleć o tym w kategoriach stworzenia maksymalnie jednolitego doświadczenia dla użytkownika bez względu na urządzenie, a nie jako dodatek do wersji dekstopowej.
Wideo. Zdjęcie to 1000 słów, a wideo - milion. Tak mawiają niektórzy i patrząc na zaangażowanie generowane przez ten rodzaj treści, trudno się nie zgodzić. Nic nie wskazuje na to, by miało się coś zmienić w tej kwestii 2017 roku. Wideo jednak niejedno ma imię - treść, która działa na YouTube, niekoniecznie dobrze sprawdzi się na Facebooku czy Snapchacie. Wymusza to na marketerach dostosowanie się do konkretnego medium. Kto jeszcze jakiś czas temu planował przygotowywanie wideo niemal bez dźwięku, za to z napisami?
Content. Klienci nie poszukują już wyłącznie produktów, gdyż w wielu kategoriach asortyment jest bardzo zbliżony, a coraz trudniej konkurować ceną. Coraz większą rolę odgrywa wartość dodana, którą zaoferować może e-sklep, a którą stanowić może dobrze stworzona treść angażująca użytkownika.
Prognoza na 2017 rok
Personalizacja - unikalny cookie to unikalny człowiek, który oczekuje od nas dopasowanej informacji czy treści - na każdym etapie kontaktu z marką.
Social commerce - platformy społecznościowe (m.in. DaWanda.pl) stają się naturalnym miejscem do zawierania transakcji. Przez długi czas działo się to w sposób nieformalny (grupy na Facebooku, bezpośrednie wiadomości). Zmieniło się wiele wraz z zeszłorocznym uruchomieniem Buyable Pins (na razie tylko w wybranych krajach). Do tego Facebook Marketplaces i widoczne działania idące w kierunku monetyzacji Instagrama.
Mobile is the new king. Właściwie nie mówimy już o sprzęcie, ale o zaawansowanym narzędziu marketingowym.
Norbert Kowalski, dyrektor zarządzający sieci AdRetail Grupy Interia.pl
Wydarzenie roku
W Polsce: Kupienie Allegro wraz z Ceneo przez konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Niezmiernie ciekawi strona, w jaką z nowymi właścicielami pójdzie Allegro. Spektrum możliwości jest wielem, sprzedaż usług, biletów czy pokoi hotelowych. Czas pokaże jak bardzo Allegro się rozwinie pod nowa flagą.
Na świecie: Akwizycje i działania jakie prowadzi IBM w związku z rozwojem AI Watson. Z branżowego punktu widzenia natomiast rozwój gałęzi user experience in e-commerce u Watsona. Rozwiązania, nad którym pracują, mogą dać w przyszłości mniejszym firmom możliwość rywalizacji z gigantami takimi jak Amazon, dzięki doświadczeniom jakie oferują użytkownikowi, a nie tylko ofertę i cenę.
Sukces roku
Zarówno na świecie jak i w Polsce za sukces można uznać wzrost udziału realizowanych transakcji w mobile. Trend ten pokazuje, że konsumenci zaczynają ufniej podchodzić do rozwiązań, jakie rynek im oferuje, dając możliwość porównania i nabycia żelazka, butów czy zakupów spożywczych jadąc tramwajem do domu. Niesamowity jest fakt, w jakim stopniu dzięki rozwiązaniom mobilnym możemy podczas bezproduktywnie marnowanego czasu np. na dojazd do pracy komunikacją miejską, wykonywać czynności, które musielibyśmy wykonać po powrocie do domu, tracąc na nie swój czas wolny.
Porażka, rozczarowanie roku
Brak wprowadzenia zunifikowanych rozwiązań dających możliwość kontrolowania i mierzenia efektu ROPO, głównie części purchase offline. Kupony, rabaty, becony, aplikacje - wszystkie rozwiązania dające możliwość mierzenia tego efektu mają dużo ograniczeń, wysoką barierę wejścia dla użytkownika i dodatkowo są bardzo rozdrobnione. Brakuje jeszcze rozwiązań technologicznych, które pozwolą zunifikować proces monitorowania i wprowadzą wiarygodny i wygodny element mierzalności.
Człowiek roku
Elon Musk za ciągłą pogoń za rozwojem, wprowadzaniem innowacji, kolejny 5-letni plan rozwoju na przyszłość (poprzedni się sprawdził). I oczywiście ciągłe zarażanie entuzjazmem.
Bartosz Dobrzyński, dyrektor marketingu Play. Dzięki niemu Play stał się najbardziej atrakcyjnym, rozpoznawalnym i świeżym telekomem w kraju, a nie jest to łatwa sztuka na rynku, w którym każdy oferuje prawie takie same produkty i usługi.
Kampania, serwis, projekt roku
Jako projekt roku mogę wymienić otwarcie salonu Reserved w Monachium. To pokazuje, jak dobrą pozycję zaczyna sobie wyrabiać marka w Niemczech i jak skutecznie rozpycha się na tamtym rynku.
Start sprzedaży Microsoft HoloLens, które nie znajdą dużej ilości nabywców komercyjnych przez zaporową cenę, ale są wielkim krokiem w rozwoju i adaptowaniu Mixed Reality do użytku zarówno komercyjnego, jak i rozwojowo technologicznego.
Premiera, nowość roku
Powstanie i premiera Audience Center, dmp wchodzącego w skład Google Analytics 360 Suite. Pomimo kilu miesięcy, które minęły od premiery, jeszcze nie za dużo informacji wyszło na światło dzienne odnośnie tego rozwiązania, ale jest to kamień milowy, który zamyka krąg usług oferowanych przez Googe i powiększa dystans dzielący go od konkurencji.
Trend roku
Multi-device shopping, który stał się normą w robieniu zakupów online: zaczynamy na smartfonie, wybieramy produkty, czytamy recenzje i dodajemy do listy różne artykuły, a później w domu finalizujemy transakcje. Trend ten jednak może zostać zahamowany przez rosnącą liczbę transakcji kończonych na smarfonie, wracając do one-device shopping, tylko przenosząc go do mobile.
Prognoza na 2017
Rozwój technologii virtual reality i augmented reality oraz ich wprowadzenie do szerszego grona rozwiązań dla branży retail i ecommerce. Możemy zobaczyć i dowolnie zmodyfikować samochód w niektórych salonach Jaguara, nie dotykając prawdziwego pojazdu. Możemy przymierzyć marynarkę, zmienić jej fason i kolor nie dotykając prawdziwego produktu… to tylko przykłady rozwiązań, które już są wprowadzane w sklepach. Dzięki powiększającej się dostępności do narzędzi VR i w ecommerce coraz częściej będziemy widywać wirtualne przymierzalnie, w których będziemy przymierzać produkty i oglądać je na sobie jak w lustrzanym odbiciu, nie wychodząc z pokoju.
Masowo wprowadzane chatboty i podobne rozwiązania w zakresie AI, dzięki którym klient będzie miał dostęp do informacji czy porad 24/7. Podczas takiej rozmowy użytkownik będzie mógł dostać do wyboru propozycję kilku dopasowanych produktów, wraz z ich recenzjami. Chatbot będzie w stanie poprowadzić całą ścieżkę zakupową od zwykłego przywitania, przez wybór koloru ubrania na podstawie podanych preferencji czy opisu charakteru, do przesłania potwierdzenia płatności i pożegnania się z pokazaniem informacji o czasie dostawy/odbioru.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Feedink, Cube Group, Internet Mall Polska (Mall.pl), Dreamcommerce, eMAG.pl, Hypermedia linked by Isobar i Trusted Shops.
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2016 roku w branży e-commerce - prognozy na 2017 rok
Sorry, ale troche rece opadaja...