Samsung: ponad 34 mld USD przychodu i 2,6 mld USD zysku w I kw.
Firma Samsung Electronics podała oficjalne dane finansowe za I kwartał 2011 roku.
W trzech pierwszych miesiącach bieżącego roku przychody koreańskiej firmy wyniosły 36,99 bln KRW (34,22 mld USD), co stanowi 7-proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Spółka odnotowała skonsolidowany zysk netto na poziomie 2,78 bln KRW (2,57 mld USD). Jest to spadek o 30 proc. w porównaniu z wynikami z 2010 roku. Skonsolidowany zysk operacyjny firmy za pierwszy kwartał 2011 roku wyniósł 2,95 bln KRW (2,73 mld USD).
Z perspektywy poszczególnych obszarów działalności biznesowej firmy, wzrost przychodów w I kwartale 2011 roku spowodowany był wysokimi wynikami sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego, półprzewodników, cyfrowych nośników danych oraz rozwiązań integrujących technologie cyfrowe. Sprzedaż półprzewodników zwiększyła się o 12 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Główną przyczyną wzrostu był zwiększony popyt na pamięci NAND stosowane m.in. w smartfonach oraz tabletach. Wartość sprzedaży w segmencie rozwiązań telekomunikacyjnych wyniosła 10,64 bln KRW (9,84 mld USD).
Tymczasem na wynikach skonsolidowanego zysku netto Samsunga negatywnie odbiły się spadek cen na rynku pamięci półprzewodnikowych oraz zmniejszenie rentowności produkcji paneli LCD i telewizorów.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, łączne wydatki inwestycyjne Samsunga w 2011 roku mają wynieść 23 bln KRW (21,28 mld USD). W I kwartale 2011 r. na cele inwestycyjne przeznaczono 5,5 bln KRW (5,09 mld USD), co stanowi 24 proc. planu rocznego.
Zysk operacyjny firmy w segmencie półprzewodników wyniósł w I kwartale 1,64 bln KRW (1,52 mld USD). Oznacza to spadek w porównaniu z wynikami za I kwartał 2010 roku, w którym zysk wynosił 1,96 bln KRW (1,81 mld USD). Przychody ze sprzedaży półprzewodników na poziomie 9,18 bln KRW (8,5 mld USD) oznaczają wzrost o 12 proc. w skali rocznej.
Przychody Samsunga ze sprzedaży pamięci wyniosły w I kwartale 5,87 bln KRW (5,43 mld USD), co w porównaniu z rokiem ubiegłym stanowi 5-proc. wzrost. Zwiększenie przychodów w tym segmencie spowodowane było głównie silnym popytem na pamięć DRAM do serwerów oraz pamięć o wysokiej gęstości zapisu dla smartfonów i tabletów.
Wartość sprzedaży w segmencie systemów LSI koreańskiej firmy podwoiła się w porównaniu z wynikami za I kwartał 2010 r. i wyniosła 2,32 bln KRW (2,15 mld USD). Wzrost był tutaj spowodowany rosnącym popytem na procesory dla smartfonów oraz czujniki obrazu.
W zakresie sprzedaży paneli telewizyjnych i wyświetlaczy Samsung zanotował straty operacyjne rzędu 230 mld KRW (212,75 mln USD). Oznacza to 5-proc. spadek wartości sprzedaży w tym segmencie w porównaniu z I kwartałem 2010 r.
Firma zanotowała zmniejszenie liczby zamówień na panele telewizyjne w porównaniu z IV kwartałem 2010 r., ale rok do roku liczba ta wzrosła o około 10 proc. Wzrost dotyczył przede wszystkim zamówień na panele LED klasy high-end. Samsung osiągnął również 30-proc. wzrost sprzedaży wyświetlaczy do tabletów.
W I kwartale 2011 r. zysk operacyjny Samsunga ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego, w tym urządzeń mobilnych, wyniósł 1,43 bln KRW (1,32 mld USD). W tym segmencie firma zanotowała przychody na poziomie 10,64 bln KRW (9,84 mld USD). Oznacza to, że w I kwartale 2011 r. osiągnęła ona dodatnią marżę operacyjną w wysokości 13,5 proc.
Sprzedaż telefonów komórkowych Samsunga wyniosła łącznie 70 mln sztuk, co stanowi 14-proc. spadek w porównaniu z I kwartałem 2010 roku. Dzięki wysokim wynikom sprzedaży smartfonów oraz urządzeń mobilnych klasy high-end zwiększyła się średnia cena zbytu, a firma zanotowała wzrost zysku operacyjnego. W I kwartale sprzedaż smartfonów stanowiła 18 proc. całkowitej sprzedaży telefonów komórkowych Samsunga. Dla porównania, w I kwartale ubiegłego roku ich udział wynosił zaledwie 4 proc.
Samsung prognozuje jednocyfrowy wzrost popytu na urządzenia mobilne w II kwartale 2011 roku. Firma zapowiedziała, że w II kwartale wprowadzi na rynek nowy model telefonu Galaxy S II. Urządzenie ma być dostępne w sprzedaży u 140 dostawców usług mobilnych w 120 krajach. Oferta tabletów ma zostać rozszerzona o Galaxy Tab 10.1.
W I kwartale 2011 roku zysk Samsunga ze sprzedaży cyfrowych nośników danych oraz rozwiązań integrujących technologie cyfrowe wyniósł 0,10 bln KRW (92,5 mln USD) przy przychodach o wartości 13,52 bln KRW (12,5 mld USD). Oznacza to, że po stracie odnotowanej w IV kwartale 2010 roku segment ten znów zaczął przynosić zyski.
W ujęciu kwartalnym liczba zamówień na płaskie panele telewizyjne Samsunga spadła o 31 proc., do poziomu 8,8 mln sztuk. Spadek spowodowany był słabym popytem sezonowym. Mimo to, Samsung osiągnął zysk w tym segmencie dzięki wzrostowi sprzedaży telewizorów LED, które obecnie stanowią 39 proc. łącznego wolumenu sprzedaży telewizorów firmy.
Wartość sprzedaży telewizorów LED Samsunga na rynkach wschodzących wzrosła o 420 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do końca 2011 roku popyt na płaskie panele telewizyjne firmy na rynkach wchodzących ma zwiększyć się do poziomu 55 proc. całkowitego popytu na tego rodzaju urządzenia.
W I kwartale 2011 r., na rynkach wchodzących, Samsung zanotował wzrost przychodów również w zakresie sprzedaży lodówek typu premium, pralek oraz klimatyzatorów. Wyniósł on 13 proc. w porównaniu z I kwartałem roku ubiegłego.
Dołącz do dyskusji: Samsung: ponad 34 mld USD przychodu i 2,6 mld USD zysku w I kw.