Spot Minerado narusza kodeks reklamowy (wideo)
Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot napoju Minerado narusza kodeks branżowy. W reklamie produkt jest porównywany z napojem Caprio.
Sprawa rozpatrzona przez Komisję Etyki Reklamy dotyczył telewizyjnego spotu Minerado, w którym jest podkreślane, że ten napój - w przeciwieństwie do Caprio - nie zawiera nie tylko cukru, lecz również sztucznych słodzików. Zarządzająca tą drugą marką firma Maspex zarzuciła przekazowi, że za pośrednictwem muzyki z horrorów wywołuje lęk u konsumentów, nadużywa ich zaufania i wprowadzając ich w błąd. Reklamę oskarżono również o dyskredytowanie Caprio oraz opieranie się na nieporównywalności i niesubstytucyjności produktów.
Odpowiedzialna za tę kampanię i markę Minerado firma Agros Nova broniła się, twierdzą, że taki przekaz spełnia warunki rzetelnej reklamy porównawczej, służąc interesom ożywionej konkurencji i informacji publicznej. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zwrócili uwagę, że we wcześniejszej kampanii Caprio sugerowano, że ten napój nie jest dodatkowo dosładzany, podczas na jego opakowaniu o obecności słodziku informuje nie napis, tylko symbol, którego zwykły konsument nie rozumie. Z tego powodu Agros Nova wprowadzając na rynek Minerado zdecydowała się na tak jednoznaczny przekaz, który jednak w jej opinii posługuje się wyważonymi środkami perswazyjnymi i nie dyskredytuje Caprio, zachęcając przede wszystkim konsumentów do podejmowania świadomych decyzji zakupowych.
Po zapoznaniu się ze stanowiskami obu firm Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot narusza kodeks branżowy. Uzasadnienie tej decyzji zostanie przekazane obu stronom w ciągu tygodnia.
Komentarz
Tomasza Bartnika, chief strategic officer w agencji Saatchi &
Saatchi
Uważam, że spot Minerado w pewnym sensie przekracza dopuszczalne
granice reklamy porównawczej, ponieważ ten produkt w rzeczywistości
nie występuje i dla przeciętnego Kowalskiego jest po prostu
nieosiągalny. Proszę zwrócić uwagę, że reklama zwraca jedynie uwagę
na to czego Minerado nie ma i w zupełności nie informuje, co w nim
jest, nie próbuje nawet kreować wizerunku, skojarzeń, czy w ogóle
czegoś bardziej charakterystycznego dla marki. Poza tym próba
porównania się do marki środka rynku czyli Caprio jest poważnym
błędem strategicznym.
Parafrazując to, co przekazuje reklama Minerado, to tak jakby
próbować wprowadzać na rynek samochód średniej klasy, mówiąc, że
jest bardziej luksusowy niż Dacia. Na koniec muszę jednak
zaznaczyć, że Grupa Saatchi & Saatchi pracuje dla marki
Tymbark, więc moja wypowiedź może zostać odebrana jako nieco
tendencyjna.
Dołącz do dyskusji: Spot Minerado narusza kodeks reklamowy (wideo)