Zysk Agory wzrósł o 282,1% r/r
Spółka Agora miała 33,15 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2007 roku wobec 8,68 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie w czwartek.
Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 40,18 mln zł wobec 9,82 mln zł zysku rok wcześniej.
Przychody Grupy wyniosły 333 mln zł (wzrost o 13%), przychody ze sprzedaży reklam 230 mln zł (wzrost o 11,5%), ze sprzedaży wydawnictw 50 mln zł (wzrost o 30%), a ze sprzedaży kolekcji 34 mln zł (wzrost niemal o 20%).
Według szacunków Grupy wydatki na reklamę wzrosły o 9%, wydatki na telewizję wzrosły prawie o 13%, a na reklamę w dziennikach o 2%.
Wpływy ze sprzedaży reklam w Gazecie Wyborczej wyniosły 133 mln zł, a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach utrzymał się na poziomie 41%.
Tygodniowy zasięg czytelniczy Gazety wyniósł 20,6% (6,2 mln czytelników), a jej sprzedaż egzemplarzowa osiągnęła poziom 442 tys. egzemplarzy.
Wpływy ze sprzedaży Gazety wzrosły o 10 mln zł. To m.in. efekt strategii dwucenowej: różnicowania ceny Gazety ze względu na dołączane do niej płyty DVD oraz inne dodatki.
Przychody AMS-u wyniosły 50 mln zł i były o niemal 11% wyższe niż w 2006 r. EBITDA operacyjna spółki wyniosła prawie 15 mln zł.
Przychody czasopism były na poziomie 29 mln zł (wzrost o 13%), a EBITDA operacyjna segmentu osiągnęła 7,6 mln zł.
Radiostacje zwiększyły przychody o 6% do 18 mln zł i osiągnęły dodatni poziom wskaźnika EBITDA operacyjna w wysokości 1,7 mln zł.
Gazeta.pl zwiększyła przychody z reklam o 68% do 6 mln zł, przy wzroście wydatków na reklamę w internecie na rynku o 30%.
Koszty operacyjne Grupy wyniosły 293 mln zł. Koszty wynagrodzeń
i świadczeń na rzecz pracowników (bez niegotówkowych kosztów planów
motywacyjnych) wyniosły 65 mln i obniżyły się o niemal 5%.
Marża EBITDA operacyjna Grupy wyniosła 21%.
Narastająco w I-II kw. 2007 roku grupa miała 47,12 mln zł zysku wobec 9,63 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 635,86 mln zł wobec 589,12 mln zł.
W ujęciu jednostkowym, narastająco w I-II kw. 2007 roku spółka
miała 53,24 mln zł zysku netto wobec 9,00 mln zł zysku rok
wcześniej.
Wiceprezes Zbigniew Bąk komentuje:
Mamy za sobą bardzo udany kwartał, dwucyfrowy wzrost przychodów
ogółem i przychodów reklamowych. Jednocześnie dobrze kontrolujemy
koszty, dzięki czemu udało się istotnie poprawić wynik finansowy
Grupy. Na szczególną uwagę zasługują: świetne wyniki czytelnictwa
"Gazety Wyborczej" i "Metra", znakomite wyniki rynkowe i finansowe
czasopism, dwucyfrowy wzrost przychodów AMS-u, istotna poprawa
rentowności radiostacji i rozwój oferty w internecie. Istotny
wzrost rentowności w segmentach podstawowych umożliwi nam dalszy
rozwój w mediach elektronicznych. Będziemy aktywnie poszukiwać
wszelkich opcji w tym zakresie - od wzrostu organicznego, poprzez
alianse strategiczne, do fuzji i przejęć.
PERSPEKTYWY
Na podstawie szacunków rozwoju rynku reklamy w pierwszym półroczu
2007 r., Agora podtrzymuje swoje oczekiwania dotyczące 10% wzrostu
wydatków na reklamę w 2007 r.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Spółka kontynuuje strategię
rozwoju istniejących przedsięwzięć, a także realizuje plan
powiększania skali przedsiębiorstwa poprzez szukanie nowych pól
aktywności on- i off-line. Na realizację tego planu przewidziane są
dodatkowe nakłady finansowe.
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
W pierwszym półroczu 2007 r. średnia sprzedaż Gazety wyniosła 458
tys. egzemplarzy (wzrost o 6%) i była o 92 tys. egzemplarzy wyższa
od łącznej średniej sprzedaży Dziennika i Rzeczpospolitej. Średnie
rozpowszechnianie płatne Dziennika wyniosło w tym okresie 205 tys.
egzemplarzy, przy czym w maju było o niemal jedną czwartą niższe
niż przed rokiem i spadło poniżej 200 tys. egzemplarzy, a w czerwcu
było najniższe w historii (183 tys. egzemplarzy). W pierwszym
półroczu spadło rozpowszechnianie płatne ogólnoinformacyjnych
tytułów ogólnopolskich, w tym Rzeczpospolitej o 9,5% (do 161 tys.
egzemplarzy), Faktu o 2,2% (do 516 tys.) i Super Expressu o 4,4%
(do 197 tys.) oraz dzienników lokalnych Polskapresse o 6,2% i
Mecomu o 7%. Przychody Gazety z reklam w pierwszym półroczu 2007 r.
wyniosły 248 mln zł (o 3% więcej niż rok wcześniej). Udział Gazety
w wydatkach na reklamę w dziennikach w okresie styczeń-czerwiec
2007 r. utrzymał się na poziomie sprzed roku (42%). Łączny udział
Gazety i Metra w tych wydatkach w pierwszym półroczu 2007 r. wzrósł
do 45%, a łączny udział Faktu i Dziennika wyniósł 11%.
METRO
Metro uzyskało w drugim kwartale 2007 r. bardzo dobre wyniki
dziennego czytelnictwa (5,2%). Z tym wynikiem było trzecią
najczęściej średnio dziennie czytaną ogólnopolską gazetą codzienną,
dystansując Super Express (3,4%), Dziennik (3,1%) i Rzeczpospolitą
(2,7%). W maju i czerwcu Metro zanotowało rekordowe wskaźniki
czytelnictwa dziennego: 5,4% w maju i 5,5% w czerwcu (ponad 1,6 mln
czytelników). Wpływy Metra z reklam wymiarowych w drugim kwartale
wzrosły o 56% w stosunku do ubiegłego roku, a udział tytułu w
wydatkach na ogłoszenia wymiarowe dzienników krajowych i lokalnych
wzrósł do niemal 3%.
INTERNET
W drugim kwartale 2007 r. wpływy Gazeta.pl ze sprzedaży reklam
wzrosły o 68% (bez ogłoszeń w wortalach) przy wzroście całego rynku
reklamy internetowej o 30%. W maju 2007 r. liczba użytkowników
portalu wzrosła do 5,5 mln osób (o 15% więcej niż rok wcześniej), a
zasięg Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 39%. W drugim
kwartale 2007 r. Agora realizowała cel poszerzania zasięgu oferty
internetowej poprzez rozwój istniejących serwisów
(Wiadomosci.Gazeta.pl, eDziecko.pl, Turystyka.Gazeta.pl) i
uruchamianie nowych (wortal komunikaty, nowy serwis gospodarczy,
serwis rekrutacyjny dla finansistów). Spółka rozpoczęła budowę
multimedialnego newsroomu, którego zadaniem będzie tworzenie
najlepszych i najszybszych serwisów newsowych w radiu i w
internecie. W ramach rozwoju oferty audiowizualnej i mobilnej Agora
podpisała przedwstępną umowę utworzenia spółki z producentem
telewizyjnym ATM, która będzie produkowała innowacyjne formaty
wideo na potrzeby użytkowników internetu. Agora podpisała też umowę
o współpracy z siecią Orange na dostarczanie treści dla platformy
mobilnej operatora.
KOLEKCJE WYDAWNICZE
W drugim kwartale 2007 r. Agora prowadziła sprzedaż łącznie 9
kolekcji oraz 11 projektów jednorazowych. W pierwszym półroczu 2007
r. Spółka sprzedała łącznie blisko 5 mln książek i książek z
płytami CD/DVD, a zysk operacyjny ze sprzedaży kolekcji wyniósł 12
mln zł.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody AMS w drugim kwartale 2007 r. wyniosły 49,9 mln zł i były
wyższe o 11% niż rok wcześniej. Szacowany udział AMS w rynku
reklamy zewnętrznej tym okresie wyniósł 25,7% (bez reklamy
tranzytowej). EBITDA operacyjna AMS-u wzrosła tylko o 5% ze względu
na wzrost kosztów realizacji kampanii, wynagrodzeń i amortyzacji.
Wzrost amortyzacji jest konsekwencją zwiększonych inwestycji w nowe
nośniki.
CZASOPISMA
W drugim kwartale 2007 r. wzrosło średnie rozpowszechnianie płatne
czasopism Agory (o 0,6%), głównie dzięki wyższej sprzedaży
egzemplarzowej Avanti (wzrost o 15%) i Czterech Kątów (wzrost o
26%). Przychody ze sprzedaży egzemplarzowej magazynów wyniosły w
tym okresie 12 mln zł (wzrost o 14%), a przychody ze sprzedaży
reklam
17,2 mln zł (wzrost o 13%). Udział czasopism Agory w rynku reklamy
magazynów ogólnopolskich w drugim kwartale 2007 r. wyniósł 7,5%
(wzrost o około 1 pkt%).
RADIO
Stacje radiowe Agory osiągnęły w drugim kwartale 2007 r. dodatni
poziom wskaźnika EBITDA operacyjna. Przychody stacji lokalnych ze
sprzedaży reklam wyniosły w tym okresie 17,9 mln zł (wzrost o ponad
9%), a ich udział w rynku słuchalności w pierwszym półroczu 2007 r.
wyniósł 8,5%. TOK FM osiągnęło w pierwszych dwóch kwartałach tego
roku 5,5% udziału w rynku słuchalności stacji radiowych w Warszawie
w swojej grupie celowej (3,5% rok wcześniej) i 3,4% we wszystkich
miastach nadawania (2,6% rok wcześniej). Przychody ze sprzedaży TOK
FM wzrosły w okresie styczeń-czerwiec 2007 r. o 39,4% w stosunku do
2006r. Poziom straty operacyjnej TOK FM zmniejszył się.
Dołącz do dyskusji: Zysk Agory wzrósł o 282,1% r/r