Czterodniowy tydzień pracy? Są agencje, w których to już działa i się sprawdza
Agencje zajmujące się szeroko pojętą komunikacją marketingową, nie oglądając się na polityków same wprowadzają pro-pracownicze benefity związane z czasem pracy. Pracodawcy chwalą sobie na przykład czterodniowy tydzień pracy z wolnym piątkiem, zaznaczając jednak, że nie da się tego wprowadzić w każdej firmie. Potrzeba bowiem obustronnego zaufania na linii pracownik-pracodawca.
Ułatwienia dla pracowników w rodzaju krótszego tygodnia pracy nie są w wielu branżach nowością. Czterodniowe tygodnie pracy oferują niektóre startupy, firmy z branży IT, agencje marketingowe, public relations, a nawet niektóre koncerny.
Unilever, gigant branży FMCG, od 2020 roku testował krótszy tydzień pracy w Nowej Zelandii, bez szkód dla wynagrodzeń. Z kolei w 2019 roku Microsoft Japan odnotował wzrost sprzedaży o 40 proc., zmniejszając tam tydzień pracy.
Tusk: proponujemy skrócony tydzień pracy
Dyskusja o czterodniowym tygodniu pracy rozgorzała na nowo za sprawą Donalda Tuska. Szef PO na spotkaniu z młodzieżą w Szczecinie powiedział: „Uważam, że w Polsce powinniśmy, i to będzie moja propozycja, jeśli wygramy wybory – przepraszam: kiedy wygramy wybory – żeby rozpocząć jak najszybciej program – musi być najpierw pilotaż – skróconego tygodnia pracy”.
Polityk nie sprecyzował, jakby to miało wyglądać w praktyce, jakie branże byłyby objęte nowym modelem pracy i ile kosztowałoby podatników zrealizowanie tej obietnicy. Co ciekawe, już w 2018 roku krótszy tydzień pracy (siedem godzin dziennie zamiast ośmiu) postulowała partia Razem.
Polacy chcieliby pracować mniej dni w tygodniu
Co o czterodniowym tygodniu pracy sądzi społeczeństwo? Z sondażu, przeprowadzonego przez SW Research dla „Rzeczpospolitej” wynika, że 46,6 proc. popiera pomysły polityków dotyczące zmian w kierunku skrócenia czasu pracy. 27,6 proc. ankietowanych popiera czterodniowy tydzień pracy. 19 proc. Polaków popiera pomysł 35-godzinnego tygodnia pracy autorstwa Razem.
Raport firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” również pokazuje, że jest grupa osób, które chciałby zmiany obecnego modelu.
Ponad 25 proc. Polaków chciałoby pracować 4 dni w tygodniu, ale np. po 10 h. Z kolei 34,47 proc. nie chce nic zmieniać w warunkach pracy.
Największymi zwolennikami skrócenia tygodnia pracy są najmłodsi pracownicy (30,09 proc.). Jednocześnie są grupą, która najchętniej zdecydowałaby się na obniżkę płac w zamian za mniejszą liczbę godzin pracy (6,89 proc.).
– Nieco inne podejście do pracy zauważalne jest wśród młodszego pokolenia pracowników, wśród których panuje przekonanie, że od pieniędzy ważniejsze jest ich życie prywatne oraz komfort psychiczny. Dlatego też najczęściej decydują się oni na elastyczne modele zatrudnienia – mówi Anna Barbachowska, dyrektor HR w ADP Polska.
– Pracownicy z pokolenia Z oraz Milenialsi są również coraz bardziej świadomi kwestii ekologicznych, jakie niesie za sobą takie rozwiązanie. Skrócenie czasu pracy łączy się bezpośrednio z mniejszą liczbą dni w firmie, czyli np. rzadszą potrzebą korzystania z pojazdów, co w efekcie przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza w dużych aglomeracjach – dodaje ekspertka ADP Polska.
Polskie agencje marketingowe skracają liczbę pracujących dni
W polskiej branży marketingowej czterodniowy tydzień pracy to nie nowość. Jako jedna z pierwszych na rynku rozwiązanie wprowadziła agencja kreatywno-strategiczna Funktional. Od listopada ubiegłego roku firma pracuje tylko od poniedziałku do czwartku w godzinach 8:00- 17:00.
W rozmowie z Wirtualneedia.pl CEO agencji Hubert Pokrowiecki przyznaje, że po udanych testach krótszy tydzień pracy został w agencji zachowany. - Oczywiście nadal trzymamy rękę na pulsie i co kwartał staramy się sprawdzać jak nasza firma funkcjonuje pod kątem wydajności. Zarówno do realizacji projektów, jak i do zmian organizacyjnych wewnątrz firmy podchodzimy zwinnie - mówi nam Hubert Pokrowiecki. - Do pięciodniowego trybu pracy nie powróciliby już nawet Ci, którzy na początku byli sceptycznie nastawieni do tego rozwiązania. Perspektywa trzydniowego weekendu naprawdę potrafi nieźle zmotywować do działania - dodaje Pokrowiecki.
Menadżer wśród zalet nowego modelu pracy wymienia wzrost kreatywności i zadowolenia zespołu, ale także konkretne wskaźniki biznesowe.
- W pierwszym kwartale tego roku zrealizowaliśmy 48 proc. zeszłorocznego obrotu. Marża brutto - porównując pierwszy kwartał 2021 i 2022 roku - wzrosła o ponad 16 punktów procentowych. Zysk operacyjny (EBITDA) wzrósł o ponad 22 punktów procentowych, natomiast przychody zwiększyły się o 223 proc. - wylicza CEO Funktional.
W tym roku na czterodniowy tydzień pracy zdecydowała się także platforma InStreamly, na co dzień działająca w branży gamingu i esportu. Jej szef Maciej Sawicki chwali ten model, jego zdaniem ma "pozytywny wpływ na wiele obszarów firmy".
- Monitorujemy satysfakcję zespołu i poziom stresu, produktywność, satysfakcję klienta, zaangażowanie pracowników, dług technologiczny i wiele innych. Aby właściwie ocenić konsekwencje tej zmiany trzeba poczekać. Z jednej strony trudno wysepraować jej faktyczny wpływ na sytuację firmy. Z drugiej, czterodniowy tryb pracy zmusza do zmiany nawyków. Mamy mniej spotkań, wdrażamy więcej narzędzi automatyzujących pracę - analizuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Maciej Sawicki.
Jednocześnie ekspert uważa, że taki model pracy nie jest dla wszystkich. - Taka zmiana wymaga dużej odpowiedzialności za swoje zadania i świadomości jak zarządzać czasem - wymienia CEO InStreamly.
Testy "wolnych piątków" zaczyna Contelia. Agencja content marketingowa pracuje dla trudnych branż, jak IT, przemysł, logistyka. Jak mówi nam Marta Smyrska, współzałożycielka i head of business agencji, testy czterodniowego tygodnia pracy potrwają od końca czerwca przez około 3-4 miesiące.
- Na pomysł wolnych piątków wpadłam obserwując nasz rytm tygodniowy, który w okolicach piątku wyraźnie zwalniał. Także członkowie zespołu (zwłaszcza ci, którzy tworzą copy) dawali mi sygnał, że czują się przeciążeni i potrzebują więcej czasu na odpoczynek. Jestem fanką 4-dniowego tygodnia pracy, ale postanowiłam zacząć ostrożnie – od jednego wolnego piątku w miesiącu. Główny problem, jaki zaobserwowałam, to stres w tygodniu, w którym wypada wolne. Obawiam się, że się nie wyrobimy i wywieram większy nacisk na siebie i zespół. To, plus spodziewana reakcja na wolny piątek nowych klientów, to chyba dwa najpoważniejsze problemy nowego porządku. Dotychczasowi klienci na razie nie zauważają żadnej zmiany - opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Marta Smyrska.
Inne spojrzenie prezentuje Łukasz Szymula, który wdrażał krótszy tydzień pracy (sześć godzin zamiast ośmiu dziennie) w swojej agencji marketingowej Tradedoubler Polska. Zdaniem eksperta, systemowe przestawienie gospodarki na krótszy tydzień pracy jest złym pomysłem.
- Im bardziej regulujemy gospodarkę, stosunki pracy, tym bardziej może to negatywnie wpływać na całość otoczenia makro- i mikroekonomicznego - wskazuje ekspert w swoim wpisie w mediach społecznościowych. Szymula ma też wątpliwości, jak taka zmiana byłaby wprowadzona we wszystkich podmiotach gospodarczych i czy w ogóle każdy jest na nią gotowy.
Urlop? Bierz ile chcesz
Niektóre firmy w zmianach modelu pracy idą jeszcze dalej. Agencja marketingu mobilnego Spicy Mobile od stycznia testuje program zarządzania, którym objęto wszystkich pracowników firmy – nielimitowany płatny urlop. Z benefitu skorzystali wszyscy pracownicy firmy - jednak w różnym wymiarze.
- Projekt opiera się na zaufaniu oraz jasno wyznaczonych obowiązkach na każdym stanowisku pracy. Pracownicy tak zarządzają swoim czasem pracy, aby z jednej strony osiągnąć wyznaczone cele, a z drugiej realizować się w sferze prywatnej. Kluczowe w ocenie pracownika są efekty jego pracy - mówi Artur Zawadzki, partner zarządzający w Spicy Mobile
Jak wynika z analiz Spicy Mobile, pracownicy chętnie korzystają z programu. Tylko w dziale sprzedaży liczba dni wolnych od pracy wzrosła o 92 proc. w pierwszym półroczu 2022 roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Rekordzista przebywał na urlopie 36 dni.
Spicy Mobile planuje testować program do końca 2022 roku. Po tym czasie firma dokona jego ewaluacji w oparciu o wyniki finansowe oraz wewnętrzny audyt.
Dołącz do dyskusji: Czterodniowy tydzień pracy? Są agencje, w których to już działa i się sprawdza