Facebook pozywa twórców aplikacji generujących fałszywe wyświetlenia reklam w serwisie
Facebook wniósł do sądu pozew przeciwko pochodzącym z Hongkongu i Singapuru twórcom dwóch aplikacji, które po zainstalowaniu w smartfonach użytkowników generowały fałszywe kliknięcie w reklamy publikowane w serwisie. Funkcjonowanie obu programów naraziło na straty zarówno reklamodawców jak i Facebooka, który zwrócił swoim partnerom stracone pieniądze.
O wniesieniu pozwu przeciwko nieuczciwym twórcom aplikacji Facebook poinformował na stronie internetowej zaznaczając, że jest to pierwsze tego typu działanie dotyczące oszustw reklamowych dokonywanych przez fałszywe aplikacje mobilne.
Oskarżone przez Facebook firmy to pochodząca z Hongkongu LionMobi oraz funkcjonująca w Singapurze JediMobi. Obaj producenci wprowadzili do sklepu Google Play aplikacje które bez wiedzy użytkowników i w niewidoczny dla nich sposób automatycznie „klikały” w reklamy zamieszczane w serwisie Facebooka.
W ten sposób producenci obu rozwiązań generowali dla siebie przychody, jednocześnie doprowadzając do strat finansowych zarówno Facebook, jak i reklamodawców.
Serwis kierowany przez Marka Zuckerberga zaznacza, że oddał pieniądze tym partnerom którzy stracili je za sprawą obu szkodliwych aplikacji. Teraz będzie się domagał przed sądem wyrównania strat i zapłaty odszkodowania przez wspomniane firmy.
Jak wylicza zajmująca się bezpieczeństwem firma Eset udostępniane w sklepie Google programy autorstwa LionMobi i JediMobi zostały pobrane w sumie ponad 217 mln razy. Eksperci Eset zaznaczają też, że programy stworzone do oszustw reklamowych w internecie stanowią sporą część oferty w Google Play. Wśród odnalezionych przez ekspertów rozmaitych szkodliwych programów najwięcej, bo w sumie ponad 20 mln instalacji miały apliukacje, których funkcjonalność była oparta na zwiększaniu dochodów reklamowych ich twórców (HiddenAd oraz AdFraud). Na drugim miejscu niechlubnego rankingu znalazły się aplikacje, które wyłudzają dane i pieniądze użytkowników, nakłaniając ich do wykupienia fałszywych subskrypcji (Subscription scam).
W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.
Dołącz do dyskusji: Facebook pozywa twórców aplikacji generujących fałszywe wyświetlenia reklam w serwisie