KER: reklama Tigera promująca konkurs „Rusz jajami” niebezpieczna, ale nie wulgarna (wideo)
Internetowa reklama marki napoju energetycznego Tiger (produkowanego przez Maspex Wadowice) może być, m.in. przez pokazanie płonącego człowieka, być zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, ale nie jest wulgarna - orzekła Komisja Etyki Reklamy.
Do Komisji Etyki Reklamy zaskarżono internetową reklamę napoju energetycznego Tiger produkowanego przez Maspex Wadowice. Akcja prowadzona była wiosną br. pod hasłem „Tiger, PrzeTiger - jeszcze więcej PRZEakcji”, a w jej ramach zorganizowano konkurs „Rusz jajami”. Za kampanię odpowiadały agencje Brasil i Mindshare Polska.
W skardze zwrócono m.in. uwagę, że reklama poprzedzająca wyświetlenie filmu w serwisie YouTube przedstawia grupę młodych ludzi, którzy zachęceni i pobudzeni napojem energetycznym Tiger zamaskowani biegają po industrialnie wyglądającym terenie, włamując się na zamknięty dach jakiejś fabryki. „Szkopułem jest hasło konkursu, które promuje ta reklama, hasło, które ma się odwoływać do kreatywności potencjalnych uczestników, "rusz jajami"”.
W innej skardze na tę reklamę napisano, że spot promuje udział w konkursie, który nawołuje do łamania norm społecznych i namawia do podejmowania ryzykownych działań, stanowiących potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników. Po drugie hasło reklamy "rusz jajami" jest wulgarne i nieobyczajne. „Co więcej, pomimo tego, że reklama skierowana jest do młodych dorosłych, może silnie oddziaływać na podatną na wyżej wymienione sugestie młodzież" – stwierdzono w skardze.
W odpowiedzi na zarzuty przedstawiciele firmy Maspex wyjaśnili przede wszystkim, że reklamowany wyrób jako napój energetyzujący zawiera kofeinę, w związku z czym nie może być przedmiotem reklamy skierowanej do dzieci, dlatego też grupą docelową reklamy są osoby dorosłe. Dodali, że reklama konkursu "PRZETIGER" prowadzona była w formie tzw. reklamy pre roll na kanale YouTube (tj. reklamy wyświetlającej się przed filmami wideo prezentowanymi w tym serwisie), w okresie trwania ww. konkursu ( 18.04 .2016 - 29.05.2016 r.), obecnie nie jest prezentowana. Ponadto zauważyli, że wersja reklamy dostępna pod adresem internetowym, który wskazał konsument w swojej skardze, to tzw. wersja reżyserska, 60-sekundowa, która nigdy nie była wykorzystana w niezmienionej formie w kampanii reklamowej.
Przedstawiciele Maspeksu zwrócili też uwagę, że przez cały czas emisji prezentowane jest na ekranie hasło "Te sceny są niebezpieczne. W filmie zostały wykonane przez kaskaderów. Nie próbuj ich naśladować". „Odnosząc się do hasła reklamowego "Rusz jajami" proszę o uwzględnienie, że jest to kolokwializm, być może nieco rubaszny, ale nie naruszający dobrych obyczajów. Jest oczywiste, że współczesna reklama produktów takich jak napój energetyzujący "Tiger" nie posługuje się hiperpoprawnym, literackim językiem, ale nawiązuje do mowy potocznej, jest z założenia nieco "niegrzeczna", "niepoprawna". Dokonując oceny stosowanych w reklamie zwrotów nie można się oderwać od aktualnego kontekstu społecznego reklamy i w tym też kontekście należy zawsze oceniać ewentualne naruszenie dobrych obyczajów - zakres tego pojęcia różni się w zależności od tego, czy ma dotyczyć zachowania na przyjęciu dyplomatycznym, czy np. zwykłej rozmowy z kolegą, rówieśnikiem. Inaczej wyrażamy się w sytuacjach "oficjalnych", na przyjęciach, w pismach urzędowych, w stosunku do osób starszych i szacownych, a inaczej w komunikacji reklamowej skierowanej do ludzi młodych, kabaretach itd. Ponadto, czy nam się to podoba, czy nie, język ewoluuje, ewoluuje również odbiór określonych wyrazów czy zwrotów - te niegdyś uważane za wulgarne, obecnie nie rażą odbiorców - napisano w odpowiedzi na zarzuty.
Mimo tych wyjaśnień KER uznała, że internetowy spot marki Tiger jest nieobyczajny i zawiera treści stwarzające zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa dzieci lub młodzieży (m.in. sceny płonącego człowieka), a dzieci mogą być odbiorcami tej reklamy ze względu na formę oraz miejsce i sposób jej prezentowania.
Wskazała też, że w wersji 60-sekundowej nie zawiera żadnych ostrzeżeń, aby nie naśladować pokazywanych w reklamie zachowań. Oddalono jednak zarzut dotyczący wulgarności przekazu.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama Tigera promująca konkurs „Rusz jajami” niebezpieczna, ale nie wulgarna (wideo)