Wydawcy „Nie” i „Faktów i Mitów” ze spadkami wpływów i stratami. „Nie” sprzedaje się w 26 tys. egz., ma tylko 3,5 tys. zł z reklam
W ub.r. wydająca tygodnik „Nie” spółka Urma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10 proc. do 3,85 mln zł, a wydająca „Fakty i Mity” Błaja News - o 27,1 proc. do 3,56 mln zł. „Nie” sprzedawało się średnio w ok. 26 tys. egz., a w całym roku zarobiło jedynie 3,5 tys. zł z reklam.
Przychody sprzedażowe wydawcy „Nie” zmalały z 4,28 mln zł w 2016 roku do 3,85 mln zł w ub.r. Ponad 99 proc. pochodzi ze sprzedaży wersji papierowej tygodnika - w ub.r. wpływy z tego źródła wyniosły 3,8 mln zł, wobec 4,21 mln zł rok wcześniej. Przychody z e-wydania „Nie” wzrosły z 35,5 do 47 tys. zł, a z dostępu do internetowego archiwum wyniosły 1,8 tys. zł (tyle samo co w 2016 roku).
Natomiast z publikacji reklam „Nie” zarobiło zaledwie 3,5 tys. zł, wobec 3,2 tys. zł rok wcześniej.
W sprawozdaniu Urmy podano, że w ub.r. łączny nakład tygodnika „Nie” wyniósł 3,91 mln egz., a łączna sprzedaż - 1,33 mln. Dzieląc to na 51 numerów pisma, jego średnia sprzedaż to ok. 26 tys. egz. (tytuł nie został zgłoszony do ZKDP).
Nie podano natomiast wyników sprzedażowych z 2016 roku. Skoro jednak nie zmieniła się cena egzemplarzowa (4,90 zł) ani cykl wydawniczy pisma, sprzedaż powinna zmaleć tak samo jak wpływy z niej, które spadły o 9,8 proc.
Wydawca „Nie” ze stratą sprzedażową, zysk netto dzięki sprzedaży aktywów
Koszty spółki Urma wyniosły w ub.r. 4,96 mln zł, co wobec 4,73 mln zł w 2016 roku oznacza wzrost o 4,9 proc. Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 2,11 do 2,15 mln zł, a na usługi obce (głównie druk i kolportaż „Nie”) - z 1,13 do 1,43 mln zł.
W konsekwencji zysk sprzedażowy brutto firmy zmalał z 1,08 mln zł do 698,7 tys. zł, a strata sprzedażowa netto wzrosła z 449 tys. zł do 1,11 mln zł.
Na stałe w spółce zatrudnionych było 14 osób: 7 dziennikarzy i 7 pracowników administracji
Za to pozostałe wpływy operacyjne wydawcy „Nie” wzrosły z 539 tys. zł do 4,52 mln zł. Pochodzą one głównie ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych. W bilansie podano, że spółka w ub.r. zarobiła 1,49 mln zł ze sprzedaży budynków. Na koniec ub.r. miała też 1,15 mln zł zainwestowane w dzieła sztuki.
Zysk netto Urmy zwiększył się ze 102 tys. zł do 2,78 mln zł. Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na kapitał rezerwowy.
Na koniec ub.r. firma miała 6,16 mln zł wolnych środków, w tym 5,73 mln zł na lokatach bankowych. Prezesem spółki jest Jerzy Urban, redaktor naczelny „Nie”.
„Fakty i Mity” ze spadkiem wpływów o 27 proc. i stratą
Wydająca „Fakty i Mity” spółka Błaja News miała w ub.r. 3,56 mln zł wpływów sprzedażowych netto, o 27,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Prawie w całości pochodziły one ze sprzedaży tego tygodnika, natomiast 25,1 tys. zł przyniosły firmie wynajem i sprzedaż usług (nie podano, ile dokładnie wyniosły wpływy reklamowe).
„Fakty i Mity” jesienią 2016 roku zostały zgłoszone do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. W całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem tygodnika wynosiła 26 056 egz., o 16 proc. mniej niż w ostatnich miesiącach 2016 roku. Na początku br. zmienił się redaktor naczelny pisma: Ewę Kotlińską zastąpił Dariusz Cychol.
Koszty operacyjne firmy wyniosły w ub.r. 3,85 mln zł, wobec 4,48 mln zł rok wcześniej. Nakłady na usługi obce zmalały z 2,34 do 2,24 mln zł, a na wynagrodzenia - z 1,73 do 1,4 mln zł. W spółce było zatrudnionych na stałe 7 osób.
Wynik Błaja News z działalności operacyjnej pogorszył się z 352,4 tys. zł zysku w 2016 roku do 359,9 tys. zł straty w ub.r., wynik brutto - z 325,1 tys. zł zysku do 319,4 tys. zł straty, a wynik netto - z 222 tys. zł zysku do 319,4 tys. zł straty.
Udziałowcami firmy są Roman Kotliński (60 proc.) i Ewa Kotlińska (40 proc.).
Dołącz do dyskusji: Wydawcy „Nie” i „Faktów i Mitów” ze spadkami wpływów i stratami. „Nie” sprzedaje się w 26 tys. egz., ma tylko 3,5 tys. zł z reklam