Wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”: wpływy 6 proc. w górę, 14,4 mln zł zysku
W ub.r. grupa kapitałowa Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, zanotowała wzrost przychodów o 6 proc. do 107,94 mln zł oraz zysku netto z 6,43 do 14,4 mln zł. - Skupiliśmy się na poprawie efektywności działania całej grupy kapitałowej ze szczególnym naciskiem na spółki zależne, które dzięki temu zaczęły generować istotne zyski - komentuje prezes spółki Tomasz Jażdżyński.
Sama spółka Gremi Media jednostkowo osiągnęła wzrost wpływów z 95,18 do 99,79 mln zł, zysku EBITDA z 12,9 do 18,98 mln zł oraz zysku netto z 5,58 do 10,5 mln zł. Firma wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet” oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”.
W sprawozdaniu finansowym nie ujawnia, jaka część jej wpływów pochodzi ze sprzedaży tytułów prasowych, a jaka z publikacji reklam w nich. Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” w ub.r. wynosiła 42 076 egz. (6,61 proc. mniej niż rok wcześniej), a „Parkietu” - 3 819 egz. (po spadku o 0,1 proc. w skali roku). Natomiast portal Rp.pl w styczniu br. zanotował 4,26 mln użytkowników i 20,41 mln odsłon, a Parkiet.com - 224,7 tys. użytkowników i 1,79 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
- Lepszą efektywność działania uzyskujemy dzięki naciskowi na konwersję produktów wydawnictwa do sfery cyfrowej, która charakteryzuje się wyższą rentownością - komentuje Jarosław Machocki, członek zarządu Gremi Media ds. sprzedaży. - Bardzo liczymy na to, że wypracowane w ostatnich dwóch latach nowe, cyfrowe schematy działania pomogą nam istotnie zniwelować negatywny wpływ rozwijającej się na świecie pandemii - dodaje.
„Poprawa efektywności całej grupy kapitałowej”
Do grupy kapitałowej oprócz Gremi Media należą w całości spółki Kancelarie RP, Gremi Edycja, Gremi Ekonomia, Gremi Prawo i Wydarzenia, Gremi FAD, 50,01 proc. akcji E-Kiosku, 49 proc. udziałów Kariera.pl i 47,05 proc. akcji MMConferences. Zdecydowanie największe przepływy finansowe firma zanotowała z E-Kioskiem: 12,01 mln zł przychodów i 7,16 mln zł kosztów operacyjnych, wobec odpowiednio 10,83 i 6,36 mln zł w 2018 roku.
W ujęciu skonsolidowanym firma zanotowała wzrost przychodów o 6 proc. do 107,94 mln zł, zysku EBITDA z 13,22 do 21,82 mln zł oraz zysku netto z 6,43 do 14,4 mln zł
- Zgodnie z zapowiedziami sprzed 12 miesięcy, w 2019 roku skupiliśmy się na poprawie efektywności działania całej grupy kapitałowej ze szczególnym naciskiem na spółki zależne, które dzięki temu zaczęły generować istotne zyski. W połączeniu ze stabilnym rozwojem wydawnictwa pozwoliło to na kolejny rok dynamicznej poprawy wyników finansowych całej grupy kapitałowej - podkreśla Tomasz Jażdżyński, prezes Gremi Media. - Osiągnięte wskaźniki rentowności EBITDA na poziomie 20 proc. czy rentowności netto na poziomie kilkunastu proc. plasują nas w ścisłej czołówce branży - zauważa.
Koszty rodzajowe grupy Gremi Media zmalały z 90,71 do 88,67 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w dół z 60,69 do 55,66 mln zł, natomiast koszty świadczeń pracowniczych wzrosły z 15,9 do 16,08 mln zł.
Na koniec ub.r. w firmie pracowały na etatach 62 osoby, o dwie mniej niż rok wcześniej.
Epidemia może zaszkodzić konferencjom i szkoleniom
W sprawozdaniu grupy Gremi Media wymieniono nowy czynnik ryzyka, związany ze skutkami globalnych epidemii i pandemii, co jest oczywiście związane z rozprzestrzeniającym się koronawirusem.
- W dobie gospodarki globalnej i szybkiego przemieszczania się osób w skali świata występuje wzmożone ryzyko wystąpienia na terenie Polski epidemii a w jej efekcie obostrzeń wprowadzonych na terenie kraju przez służby sanitarne i rząd. Obostrzenia te mogą mieć istotny wpływ na prowadzone przez spółkę biznesy ze szczególnym uwzględnieniem tych wymagających bezpośrednich kontaktów międzyludzkich jak konferencje i szkolenia - stwierdzono.
- Dłuższe utrzymywanie się tzw. stanów zagrożenia epidemicznego podniesie również koszty związane z organizacją pracy i obniży popyt na oferowane przez spółkę usługi reklamowe w związku z ogólnym spowolnieniem gospodarczym - dodano.
Będzie nowy CMS oraz platforma do list i rankingów
Na br. Gremi Media planuje dalszy rozwój w obszarze cyfrowym. Firma zapowiada m.in. udostępnienie nowego CMS-u, systemu zarządzania treściami redakcyjnymi pozwalającego na obsługę wszystkich kanałów dystrybucji (wydanie drukowane, serwisy www, aplikacje mobilne, archiwum online itp.).
- Platforma będzie oparta o mechanizmy przeglądarkowe co pozwoli na większą elastyczność czasu pracy (nieograniczony dostęp zdalny) oraz tworzenie treści na urządzeniach przenośnych. CMS będzie zintegrowany z biblioteką multimediów co pozwoli redakcjom na swobodne korzystanie ze wszystkich typów treści takich jak: zdjęcia, infografiki, materiały audio oraz wideo - opisano.
Firma szykuje też platformę do list i rankingów. - Założeniem projektu jest budowa stron prezentujących treści z list/rankingów w przyjaznej dla SEO formie jako landing page listy/rankingu, prezentacja statystyki na przestrzeni lat oraz stron prezentujących konkretne pozycje. Docelowo platforma będzie dawała możliwość zamykania treści za loginem i hasłem (współpraca z systemem SEO i paywallem). Platforma będzie dawała możliwość zbierania i przetwarzania danych oraz łączenia treści z wielu rankingów - zapowiedziano.
Ponadto Gremi Media w ramach wsparcia z Digital News Innovation Fund organizowanego przez Google pracuje nad Ogólnopolską Bazą Oświadczeń Majątkowych, która ma gromadzić oświadczenia majątkowe osób publicznych.
Gremi Media jest notowane na rynku bocznym warszawskiej giełdy. Od 2 marca kurs spółki wynosił 350 zł, co daje jej kapitalizację w wysokości 597,8 mln zł. Większościowym akcjonariuszem jest kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza firma KCI, która ma obecnie 80,1 proc. udziału w kapitale i 85,1 proc. w głosach na walnym zgromadzeniu. W drugiej połowie ub.r., w ramach nowej strategii, sprzedała ok. 10 proc. akcji Gremi Media za kilkanaście mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”: wpływy 6 proc. w górę, 14,4 mln zł zysku
to co teraz ucieczka z tonącego okrętu do Interii i Solorza?