3,5 mln aktywnych telewizorów Smart TV Samsunga w Polsce
Posiadacze telewizorów Smart TV coraz chętniej korzystają z dostępnych w nich aplikacji. Biuro prasowe firmy Samsung informuje Wirtualnemedia.pl, że już 3,5 mln urządzeń tego producenta jest podłączonych do internetu.
Chodzi zarówno o modele z systemem operacyjnym Tizen, jak i starszym Orsay. Południowokoreański producent prognozuje, że do końca 2023 roku w Polsce będzie ponad 3 mln aktywnych telewizorów Samsung z samym systemem Tizen podłączonych do internetu.
Już teraz razem ze starszym systemem Orsay to 3,5 mln. Już w 2022 roku 4 na 5 kupionych telewizorów Samsung Smart TV było podłączonych do sieci i aktywnie wykorzystywanych.
6 godzin dziennie użytkowania
Najnowsze dane firmy pokazują, że gospodarstwa domowe, które wybierają telewizory Samsung, chętnie z nich korzystają. Są one uruchomione średnio przez nieco ponad 6 godzin dziennie przez 24 dni w miesiącu. W ujęciu miesięcznym w przybliżeniu daje to ok. 184 godzin korzystania z telewizora.
- Choć na pierwszy rzut oka te dane mogą wydawać się zaskakujące to po głębszej analizie okazuje się to całkiem naturalne. Od lat największy domowy ekran służy nie tylko do odbioru telewizji linearnej, a jego rola została całkowicie przedefiniowana. Dziś każdy z członków rodziny nie tylko decyduje, co i kiedy oglądają za pośrednictwem platform VOD czy innych aplikacji, ale może także tworzyć własne scenariusze wykorzystania telewizora np. do pracy czy grania w chmurze. To daje wiele nowych możliwości – stwierdził Grzegorz Stanisz, dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV w firmie Samsung Electronics Polska.
Ponad 200 mln użytkowników telewizorów Smart TV Samsunga
Od kilku lat telewizory Samsunga są wyposażone w system operacyjny Tizen, który firma rozwija od 2015 roku. To konkurent Android/Google TV i wdrożonego przez LG systemu WebOS. Ten oparty na Linuxie sieciowy system typu „open source” współpracuje z wieloma różnymi urządzeniami, w tym telewizorami, urządzeniami mobilnymi czy sprzętem AGD. Obecnie już ponad 200 mln użytkowników w 197 krajach korzysta z inteligentnych telewizorów Samsung. W 2022 roku firma Samsung zdecydowała się udostępnić oprogramowanie producentom innych telewizorów.
Na platformie Samsung Smart TV jest dostępnych obecnie 1000 aplikacji, z czego 200 jest polskojęzycznych. Można skorzystać z aplikacji typu Netflix, YouTube, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Canal+ online, Player, Viaplay i wielu innych. Firma rozwija możliwość grania w chmurze, czego przykładem jest aplikacja Xbox. Dzięki niej już do grania nie potrzeba konsoli, wystarczy aktywna subskrypcja Xbox Game Pass Ultimate i kompatybilny kontroler.
Telewizory Smart TV Samsunga posiadają także SmartThings Hub, dzięki któremu domowy ekosystem można zbudować bez dodatkowych modułów zewnętrznych, łączących różne urządzenia IoT. Umożliwi to wygodną współpracę z telewizorem, ale także innymi kompatybilnymi urządzeniami, takimi jak pralka, lodówka, piekarnik czy odkurzacz. Dzięki aplikacji użytkownicy otrzymują kompleksowy wgląd także w to, ile energii zużywają ich urządzenia, mogą kontrolować tę konsumpcję i w efekcie obniżyć miesięczne rachunki. Ponadto dzięki aplikacji można otrzymywać powiadomienia na dużym ekranie np. o zakończonym cyklu prania czy suszenia bez potrzeby przerywania filmu.
Samsung chwali się także udogodnieniami dla osób niedowidzących i niesłyszących. Przykładowo tryb Relumino dla osób słabowidzących, pozwala dopasować parametry obrazu tak, aby osoby z wadami wzroku mogły cieszyć się filmami pełnymi barw i kontrastów na telewizorze. Z kolei funkcja Powiększenie Okna Języka Migowego jest oparta na algorytmie sztucznej inteligencji, który automatycznie rozpoznaje język migowy i powiększa obraz tłumacza aż o 200 proc.
Telewizory Samsunga najpopularniejsze na świecie
Firma podkreśla, że Samsung Smart TV to otwarta platforma dla użytkowników. Aplikacje dla niej można tworzyć za pośrednictwem SDK (Software Development Kit) albo korzystać z pomocy kilku wyspecjalizowanych firm, które tworzą takie aplikacje w Polsce. Za pośrednictwem Samsung AppsTV Seller Office można także dodawać aplikacje, a następnie nimi zarządzać. W odpowiednich zakładkach na stronie Samsung Developers znajdują się wszelkie narzędzia niezbędne do utworzenia aplikacji i przewodniki pomagające w przygotowaniu oraz przejściu certyfikacji. Za pośrednictwem strony można znaleźć nie tylko informacje o tworzeniu aplikacji na Smart TV, ale na wszystkie inne platformy Tizen (Mobile, Wearable itd.).
Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został liderem na światowym rynku telewizorów. Firma jest popularna w segmencie większych ekranów, czyli tych o przekątnych powyżej 75” i 80” oraz utrzymała pozycję numer jeden wśród modeli klasy premium. W 2022 roku Samsung sprzedał 9,65 mln telewizorów QLED i Neo QLED na świecie, w efekcie czego sprzedanych zostało w sumie 35 milionów tego rodzaju modeli od ich premiery w 2017 roku.
Według danych firmy badawczej GfK, pięć na dziesięć najchętniej kupowanych przez Polaków telewizorów w czerwcu 2023 roku, wyprodukował Samsung. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, najczęściej wybieranym urządzeniem w tym okresie był 65-calowy model QLED Q77B. Stoi za nim również południowokoreański koncern. W sklepach ze sprzętem elektronicznym sprzęt kosztuje zazwyczaj 3990 zł.
QLED Q77B jest wyposażony w procesor AI Quantum 4K. Zdaniem Samsunga, dzięki technologii głębokiego uczenia, procesor AI precyzyjnie optymalizuje i ulepsza oglądane treści, a inteligentne skalowanie ma zapewniać rozdzielczość jak najbardziej zbliżoną do 4K. Zaawansowany Upłynniacz Ruchu+ odpowiada w urządzeniu za większą dynamikę ruchu. Firma z Korei Południowej twierdzi, że dzięki temu widzowie mogą cieszyć się „niezwykłe płynnym ruchem podczas oglądania meczów”, czy też szybkim refleksem podczas grania.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że według GfK w 2022 roku 55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), natomiast 65-calowe tylko 14 proc. (spadek o 1,6 pp.). Dominowały sprzęty pozwalające na oglądanie treści w jakości 4K.
Dołącz do dyskusji: 3,5 mln aktywnych telewizorów Smart TV Samsunga w Polsce
"podłączonych do sieci i aktywnie wykorzystywanych" czyli aktualizujących nieużywane, nieusuwalne apki bloatware i pobierających dane użytkownika do statystyk