Większość dzienników z najniższą sprzedaż w historii w I-III kwartale. „Fakt” najchętniej kupowany
Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszych trzech kwartałach br. był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków względem analogicznego okresu 2017 roku była „Gazeta Wyborcza” - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.
W pierwszych trzech kwartałach 2018 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 243 466 egz., czyli o 7,82 proc. mniej niż w pierwszych trzech kwartałach poprzedniego roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2013 roku średni wynik tego dziennika zmalał o 28,64 proc,. a w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2009 roku - o 48,02 proc.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 118 075 egz. Jego wynik jednak zmniejszył się o 9,08 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszych trzech kwartałów 2009 roku jego wynik zmalał o 38,83 proc.
Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół najbardziej w zestawieniu - o 16,84 proc. do 93 846 egz. Tytuł ten zanotował również największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku - w tym ujęciu wyniósł on 72,65 proc.
Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 45 231 egz.; w dół o 8,13 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 38 023 egz.; - 7,01 proc.).
Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszych trzech kwartałów. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.
Warto dodać, że wszystkie tytuły w tym segmencie w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku sprzedały się w liczbie 591 948 egz., o 9,72 proc. mniej, niż w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku (wówczas średnia sprzedaż wszystkich tytułów w segmencie wyniosła 655 675 egz.). Z kolei w pierwszych trzech kwartałach 2009 roku średnia sprzedaż wszystkich dzienników wyniosła 1 275 161 egz. (spadek o 53,58 proc.; w pierwszych trzech kwartałach 2009 roku nie uwzględniono danych „Gazety Polskiej Codziennie”, która jest wydawana od 2011 roku).
Dane dotyczą wszystkich dzienników ogólnopolskich z bazy ZKDP.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: Większość dzienników z najniższą sprzedaż w historii w I-III kwartale. „Fakt” najchętniej kupowany