SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tak zarabia trójmiejski portal. Zysk ponad dwukrotnie w górę

Spółka zarządzająca serwisem Trójmiasto.pl w 2023 roku przy minimalnym spadku przychodów, do 14,5 mln zł, zarobiła na czysto 741,2 tys. zł, ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Przychody spółki Trojmiasto.pl rok do roku zmniejszyły się z 14,57 do 14,54 mln zł, czyli o 0,2 proc. W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że kwota na zamówione i zrealizowane kampanie reklamowe i z tytułu innych przychodów wzrosła łącznie o kilka procent.

- Początek roku, z racji utrzymującej się wysokiej inflacji, był dla spółki mniej korzystny. Rynkowy wzrost cen towarów i usług wpłynął na wysokość kosztów działalności spółki. Dostosowując się do sytuacji rynkowej, Trojmiasto.pl zdecydowało się na korektę cennika swoich usług. Sytuacja rynkowa spowodowała również korektę planów reklamowych Klientów spółki - opisano.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Trojmiasto.pl zdecydowało się otworzyć na reklamę ze źródeł zewnętrznych, w modelu programatycznym. - W przeciwieństwie do reklamy directowej (manualnej/bezpośredniej) opartej na negocjacjach, reklamy programatyczne w pełni automatycznie wypełniają nasze wolne przestrzenie reklamowe. Takie podejście pomaga przyśpieszyć procesy, maksymalizując wypełnienie powierzchni reklamowej serwisu. Współpracujemy z trzema liderami rynków światowych i polskich. Dzięki dywersyfikacji operatorów możemy szybko reagować na zmieniające się na rynkach ceny i warunki - podkreślono.

Trójmiasto.pl od lat jest w ścisłej czołówce najpopularniejszych serwisów regionalnych. W październiku ub.r. zanotowało 2,56 mln użytkowników oraz 11 minut i 28 sekund średniego czasu korzystania (dane z Mediapanelu).

W Trójmiasto.pl optymalizacja kosztów i AI

Działalność operacyjna wydawcy serwisu kosztowała w 2023 roku 13,71 mln zł, o 1,6 proc. mniej niż przed rokiem. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 3,84 do 3,92 mln zł, zaś te na wynagrodzenia zmalały z 7,86 do 7,56 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,48 do 1,45 mln zł.

- Mając na uwadze optymalizację kosztów działalności, zdecydowaliśmy się na rezygnację z niektórych usług zewnętrznych, spółka zdecydowała się także na niewielkie korekty zatrudnienia - zaznaczono w sprawozdaniu. Średnioroczna liczba etatów w spółce zmalała z 65 do 62.

Firma wykorzystywała też narzędzia sztucznej inteligencji. - Dynamiczne zmiany na rynku AI przełożyły się na wdrożenie do codziennej pracy nie tylko Chatu GPT. Sztuczna inteligencja wspomaga także moderację opinii pisanych przez użytkowników i wychwytuje natychmiast wulgaryzmy, negatywnie nacechowane komentarze, pomaga też w moderacji raportów, w których użytkownicy wklejają niepożądane zdjęcia, w tym te o zabarwieniu erotycznym. Nakładki oparte o AI automatycznie blokują zdecydowaną większość niechcianych treści - wyliczono.

Pozostałe wpływy operacyjne wydawcy Trójmiasto.pl podskoczyły z 9,4 do 148,6 tys. zł (głównie dzięki sprzedaży aktywów trwałych), a koszty finansowe (przede wszystkim na odsetki) zmalały z 235,7 do 47,3 tys. zł.

Zysk operacyjny poszedł w górę z 648,8 do 980,6 tys. zł, zaś zysk netto - z 339,3 do 741,2 tys. zł (przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego ze 116,4 do 216,5 tys. zł). Prezes spółki Michał Kaczorowski i wiceprezeska Agnieszka Bomba jako udziałowcy postanowili, że zeszłoroczny zysk w całości zasili jej kapitał zapasowy.

Jakie wyniki Trójmiasto.pl osiągnie w 2024 roku? - W pierwszym kwartale roku, część indywidualnych odbiorców jak i firm wstrzymało się z inwestycjami, co przełożyło się na spadek sprzedaży artykułów reklamowych. Sytuacja zdecydowanie poprawiała się jednak z kwartału na kwartał. Przewidujemy, że jeżeli nie wystąpią kolejne czynniki wpływające negatywnie na gospodarkę, sytuacja finansowa naszej spółki będzie utrzymywała się na obecnym, zadowalającym nas poziomie - stwierdzono w sprawozdaniu.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

 

Dołącz do dyskusji: Tak zarabia trójmiejski portal. Zysk ponad dwukrotnie w górę

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
NET
Jedyny portal w Polsce bez cenzury.
odpowiedź
User
W1
Jedyny portal w Polsce bez cenzury.
a kogo obchodzi jakiś lokalny portal?
odpowiedź
User
MB
Pomyśleć, że przed pandemią cała powierzchnia reklamowa sprzedawała się na pniu z początkiem roku i w przeliczeniu była droższa niż w portalach horyzontalnych. Niestety muszą się wspomagać programatic. Patrząc na przychody r2r widać, że firma nie nadąża za rynkiem i inflacja. Niestety widać, że Google i fb ich podcina - katalog firm, rozkład jazdy, imprezy czy kino. Oby Zarząd znalazł pomysł na biznes i firma znów złapała wiatr w żagle.
odpowiedź