UPC Polska wycofuje się z kupna Multimedia Polska. UOKiK: fuzja ograniczyłaby konkurencję w 11 miastach
Operator telekomunikacyjny UPC Polska wycofał się z ogłoszonego jesienią ub.r. kupna 100 proc. akcji Multimedia Polska. - Nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającym co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe - uzasadnia firma.
Przejęcie sieci Multimedia Polska przez UPC Polska (należący do Liberty Global) zostało ogłoszone w październiku ub.r., wartość transakcji ustalono na 760 mln dolarów. W październiku 2017 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenił, że biorąc pod uwagę pozycję obu firm na lokalnych rynkach płatnej telewizji, koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach. Decyzję w tej sprawie UOKiK miał ogłosić w pierwszym kwartale br.
W piątek UPC Polska poinformował, że wycofuje się z przejęcia Multimedia Polska. - Nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającym co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe - uzasadniono w oświadczeniu Liberty Global przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl. - Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji - dodano.
UOKiK: koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji
Z kolei UOKiK poinformował o wynikach badania niedoszłej transakcji. W ramach postępowania regulator m.in. wysłał ankiety do ok. 100 dostawców usług internetu i telewizji.
- Przeanalizowaliśmy rezultaty badania rynku, wyjaśnienia UPC Polska i propozycje warunków. Wynika z nich jednoznacznie, że koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce - opisuje Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK-u.
Tymi miastami są Chełm, Gdańsk, Gdynia, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów i Warszawa. W każdym z nich łączne udziały rynkowe sieci należących do UPC i Multimediów wynoszą od ponad 40 proc. do nawet ok. 80 proc.
- UPC Polska mogłoby tam działać nie oglądając się na swoich konkurentów, kontrahentów, a nawet konsumentów. Spółka nie miałaby bodźców do podnoszenia jakości i obniżania cen. W efekcie klienci kablówek mogliby płacić więcej - dodaje Holeksa.
- Badanie pokazało, że koncentracja może zagrażać konkurencji, dlatego urząd przedstawił UPC Polska zastrzeżenia. W odpowiedzi spółka przesłała dodatkowe dane i wyjaśnienia. Złożyła również kilka propozycji modyfikacji transakcji, które miały umożliwić wydanie zgody warunkowej. Żadna z nich nie zapobiegłaby jednak negatywnym skutkom koncentracji. 23 marca 2017 r. spółka UPC Polska wycofała wniosek o zgodę na przejęcie Multimediów Polska. Zgodnie z prawem antymonopolowym, UOKiK w takiej sytuacji obligatoryjnie umarza prowadzone postępowanie - podał UOKiK.
UPC miało być większe niż platforma nc+
Na koniec ub.r. UPC Polska miał 1,43 mln klientów, którzy korzystali z 2,98 mln jednostkowych usług (RGU). W ub.r. przychody firmy wzrosły o 2,2 proc. do 1,6 mld zł. Z kolei Grupa Multimedia Polska zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 3 proc. do 678,4 mln zł oraz 1,8 mln zł straty netto (wobec 9,4 mln zł zysku rok wcześniej). Na koniec ub.r. miała 1,75 mln sprzedanych usług jednostkowych (RGU).
Gdyby przejęcie doszło do skutku to UPC Polska miałoby 2,2 mln abonentów i było podmiotem większym np. niż satelitarna platforma nc+ (ma ok. 2,1 mln klientów).
Dołącz do dyskusji: UPC Polska wycofuje się z kupna Multimedia Polska. UOKiK: fuzja ograniczyłaby konkurencję w 11 miastach