Play zwróci pieniądze klientom UPC Polska. Za usługi włączane bez zgody
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał właściciela UPC Polska do zwrotu opłat klientom, którym aktywowano dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”.
W ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” sieć UPC Polska, ponad dwa lata temu przejęta przez operatora Play, uruchamiała klientom dodatkowe usługi: więcej kanałów telewizyjnych i wyższą prędkość internetu. Pobierało za to, w zależności od pakietu, dodatkowe 4 lub 8 zł miesięcznie.
W postępowaniu prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalono, że usługi były aktywowane bez pytania użytkowników o zgodę. Wyższe opłaty naliczano automatycznie, pozostawiając klientom możliwość jedynie rezygnacji z jednostronnie wprowadzonych zmian do umów na czas nieokreślony.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca - podkreśla w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu postawił UPC Polska zarzuty naruszenia praw konsumentów, a teraz wydał decyzję zobowiązującą do zaniechania kwestionowanych praktyk.
Zwrot pieniędzy od UPC Polska: klient dostanie maks. 72 zł
Regulator postanowił, że właściciel UPC Polska (sieć nie działa już jako osobna spółka, została wchłonięta przez operatora Play) nie będzie już pobierał automatycznie wyższych opłat za dodatkowe usługi. Dalej będą z nich korzystali tylko ci klienci, którzy wyrażą na to swobodną zgodę.
Zdecydowano też, że UPC Polska zwróci wszystkim swoim użytkownikom pieniądze za czas, w którym płacili oni podwyższony abonament w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Każdy klient będzie mógł uzyskać maksymalnie 72 zł, za 9 miesięcy rozliczeniowych. W ramach rekompensaty sieć zaoferuje również preferencyjne warunki dotyczące internetu mobilnego.
CZYTAJ TEŻ: W Play i UPC Polska brakuje stacji z Ligą Mistrzów. Przeprosiny za konsultantów
Właściciel UPC Polska o szczegółach decyzji prezesa UOKiK ma poinformiwać klientów indywidualnie, a także na swojej stronie internetowej i profilach społecznościowych.
W komunikacie Urzędu podkreślono, że brak sprzeciwu po stronie konsumentów nie może być odbierany jako milcząca zgoda na działania przedsiębiorcy. - Nie może on wymagać od swoich klientów, aby zgadzali się na tak istotne zmiany, których nikt z nimi nie ustalał i które w związku z tym nie powinny obowiązywać - zaznaczono.
UPC Polska z serią kar od UOKiK
Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty. W lutym 2022 roku UOKiK prawomocnie zobowiązał UPC Polska, żeby zwrócił klientom koszty usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, którą włączał bez ich zgody. Klienci poprzez obniżone rachunki otrzymali zwrot do 54 zł.
W połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku. UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.
Ponadto prezes UOKiK orzekł, że UPC Polska pobierał od klientów wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. Firma ma zapłacić 12,5 mln zł grzywny i zwrócić nieprawidłowo uzyskane opłaty.
CZYTAJ TEŻ: 12 nowych kanałów telewizyjnych w Play
Cała grupa kapitałowa Play w drugim kwartale 2024 roku wypracowała 2,51 mld zł przychodów, co wobec 2,42 mld zł rok wcześniej daje wzrost o równe 4 proc. Wzrosły wpływy z usług: w przypadku tych mobilnych o 9,1 proc. do 1,25 mld zł, a ze stacjonarnych i dla domu - o 5 proc. do 510 mln zł.
Na poziomie EBITDAaL kwartalny zysk grupy Play podskoczył o 18,6 proc. do 1,05 mld zł, a marża - z 36,6 do 41,7 proc.
Dołącz do dyskusji: Play zwróci pieniądze klientom UPC Polska. Za usługi włączane bez zgody