Pięć bilionów wyświetleń na platformie Shorts YouTube’a. Serwis planuje wprowadzenie NFT
W 2021 liczba twórców otrzymujących pieniądze za publikowanie materiałów na platformie Shorts wzrosła o 40 procent - ujawniła Susan Wojcicki, szefowa YouTube’a. Od momentu uruchomienia Shorts liczba wyświetleń opublikowanych tam materiałów wyniosła ponad 5 bilionów. W 2022 roku YouTube może rozszerzyć możliwość współpracy twórców z markami, rozważa też monetyzację treści za pośrednictwem tokenów NFT.
Platforma YouTube Shorts została uruchomiona oficjalnie w 2020 r., od połowy ub.r. jest także dostępna w Polsce. YouTube Shorts to narzędzie do tworzenia krótkich formatów treści wideo, które nie przekraczają 60 sekund, a dodatkowo umożliwiają rejestrowanie kilku klipów.
Użytkownicy Shorts mają także możliwość pobierania próbek ścieżki dźwiękowej z materiałów opublikowanych na YouTube. Do dyspozycji są katalogi muzyczne od ponad 250 wytwórni i wydawców z całego świata, w tym między innymi od Universal Music Group, Sony Music Entertainment i Sony Music Publishing, Warner Music Grupa i Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Since Music, Beggars czy Kobalt.
Czytaj także: Szefowa YouTube'a odpiera zarzuty o cenzurę i uległość wobec Rosji. „Musimy brać pod uwagę lokalne prawo”
Biliony wyświetleń
Teraz Susan Wojcicki, szefowa YT poinformowała we wpisie przeznaczonym dla twórców działających w serwisie o niektórych statystykach związanych z Shorts oraz planach dotyczących tej platformy w 2022 r.
Od momentu startu Shorts zamieszczone tam klipy wideo zostały wyświetlone na całym świecie ponad 5 bln razy. Wojcicki zaznaczyła, że liczba ta dynamicznie rośnie.
Według informacji dostarczonych przez szefową YT coraz lepiej rozwija się Fundusz YouTube Shorts o wartości 100 mln dol., który pozwala autorom klipów zarabiać na publikowanych treściach do 10 tys dol. miesięcznie (w zależności od liczby wyświetleń i zaangażowania odbiorców).
Wojcicki ujawniła, że w ub.r. 40 proc. twórców zamieszczających materiały na Shorts nie należało do YouTube Partner Program (YPP), wieloletniego programu podziału przychodów z reklam dla kwalifikujących się youtuberów, Shorts w dużej części przyciąga zatem inną klasę twórców.
W 2022 r. YT przewiduje nowe sposoby zarabiania na zamieszczanych treściach w Shorts. Jedną z nich ma być bardziej rozbudowana współpraca pomiędzy markami a autorami. Kolejną – wprowadzenie możliwości dokonywania zakupów bezpośrednio z poziomu filmików. YT rozważa także umożliwienie twórcom sprzedaży cyfrowych produktów za pośrednictwem tokenów NFT.
Wojcicki zaznaczyła, że wspomniane projekty związane z monetyzacją treści będą wprowadzane stopniowo, w zależności od lokalnych warunków na poszczególnych rynkach.
Czytaj także: Jak pobrać filmy z platformy YouTube? Poradnik
Dołącz do dyskusji: Pięć bilionów wyświetleń na platformie Shorts YouTube’a. Serwis planuje wprowadzenie NFT
Jest to oczywiście próba odbicia widowni Tik Toka.