SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

3,2 mld zł na reklamy w polskim internecie, największe wzrosty w mobile’u i social media

W ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej wyniosła 3,17 mld zł, o 20,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Trzy czwarte inwestycji zostało przeznaczone na reklamy display i SEM, a najmocniej wzrosły nakłady marketingowe w internecie mobilnym i mediach społecznościowych.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Według badania AdEx w 2015 roku wydatki na reklamy internetowe w Polsce zwiększały się w każdym kwartale - w pierwszym wzrost w skali roku wyniósł 12 proc., w drugim - 16 proc., w trzecim - 19 proc., a w czwartym - 32 proc. Cały rok zamknął się kwotą 3,17 mld zł, o 528 mln zł wyższą niż w 2014 roku (to 20,2 proc. w górę).

- Użytkownicy coraz więcej czasu spędzają w sieci przed ekranami swoich, coraz częściej mobilnych, urządzeń. To przekłada się oczywiście na strategie reklamodawców, którzy podążając za klientami wykorzystują w coraz większym stopniu możliwości jakie stwarza reklama interaktywna - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Dominującymi typami reklam bez zmian są display i SEM. Pierwszy z uwzględnieniem wideo miał w ub.r. 48,9 proc. udziału w całym rynku e-marketingowym, a bez wideo - 41 proc., natomiast udział drugiego wyniósł 34,2 proc. Wydatki na reklamy display zwiększyły się w skali roku o 32,9 proc., a na SEM - o 12,9 proc. Natomiast nakłady na ogłoszenie wzrosły o 12,3 proc., a na e-mail marketing - zmalały o 10,5 proc.

Już 16 proc. inwestycji przeznaczono na reklamy w internecie mobilnym, po wzroście w skali roku o 259 proc. Natomiast wydatki reklamowe w social media zwiększyły się o 141 proc., a ich udział w ub.r. wyniósł 12,3 proc.

Jedna piąta inwestycji reklamowych w internecie pochodziła w ub.r. z branży motoryzacyjnej, a jedna dziesiąta - z branży finansowej. Cały sektor dóbr szybko zbywalnych (FMCG) zanotował 13 proc. udziału w tym rynku, a segment dóbr trwałych - 43 proc.

Badania AdEx jest realizowane od 2007 roku na zlecenie IAB Polska przez PwC. Biorą w nim udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w sieci ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów. W wynikach za ub.r. uwzględniono przychody firm: : Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, Lowe, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 2 maja br.

Dołącz do dyskusji: 3,2 mld zł na reklamy w polskim internecie, największe wzrosty w mobile’u i social media

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
jojo
a gdzie content marketing?
odpowiedź
User
ANALITYK
Z tego 80% na niemieckich, szwedzkich, francuskich portalach. Nawet tutaj, my Polacy nie potrafimy zrobić kasy tylko nabujamy kasę innym :-(
odpowiedź
User
pavv
Wydatki wzrosły o 20%, a skuteczność o 30% i obecnie sięgnęła 0,01% bo tyle osób interesują reklamy w internecie!
odpowiedź