Comperia.pl: zmalały wpływy, rekordowa strata, wzrost w segmencie ubezpieczeniowym
W ub.r. grupa kapitałowa Comperia.pl (wydawca m.in. porównywarek finansowych z grupy Comperia.pl i serwisu Telepolis.pl) zanotowała spadek wpływów do 17,55 mln zł i rekordowe 8,86 mln zł straty netto. - Na wyniki Grupy w podstawowym segmencie działalności, a więc na rynku reklamy efektywnościowej, wpływ miały słabsze przychody w pierwszym okresie roku (ograniczenie wydatków przez instytucje finansowe), brak akcji Comperia Bonus na szerszą skalę oraz zbyt wysokie koszty stałe - wylicza wiceprezes firmy Karol Wilczko.
Przychody Comperii w ub.r. wyniosły 17,55 mln zł, o 12,7 mln zł niż rok wcześniej (20,1 mln zł), a same wpływy firmy ze sprzedaży zmalały z 18,91 do 16,37 mln zł (czyli o 13,4 proc. mniej niż w 2015 r.).
Jednocześnie z 22,34 do 27,39 mln zł zwiększyły się koszty operacyjne spółki (to 22,6 proc. w górę). Przyczynił się głównie skokowy wzrost - z 417 tys. zł do 4,38 mln zł - kosztów określonych jako pozostałe. Zwiększyły się również wydatki na wynagrodzenia (z 3,73 do 4,34 mln zł) i amortyzację (z 3,85 do 4,74 mln zł).
Pod koniec kwietnia zarząd firmy zdecydował o dokonaniu odpisów w wysokości 3,52 mln zł aktualizujących wysokość wartości niematerialnych i prawnych firmy oraz prowadzonych przez nią prac rozwojowych. Zaznaczono, że odpisy obciążą wyniki finansowe spółki w ub.r.
W konsekwencji strata Comperii z działalności operacyjnego wzrosła z 2,24 do 9,84 mln zł, a strata netto z działalności kontynuowanej - z 2,34 do 8,86 mln zł.
- Rok 2016 był trudnym rokiem dla Grupy kapitałowej Comperia.pl. Grupa osiągnęła rekordowo niskie wyniki finansowe nawet biorąc pod uwagę fakt, że znacząca część strat wynika z dokonania odpisów aktualizujących - przyznaje w liście do akcjonariuszy Karol Wilczko, wiceprezes firmy. - Na wyniki Grupy w podstawowym segmencie działalności, a więc na rynku reklamy efektywnościowej, wpływ miały słabsze przychody w pierwszym okresie roku (ograniczenie wydatków przez instytucje finansowe), brak akcji Comperia Bonus na szerszą skalę oraz zbyt wysokie koszty stałe - wylicza.
Wilczko zaznacza, że poprawiły się wyniki działalności firmy związanej z usługami ubezpieczeniowymi. - Segment ubezpieczeń, realizowany przez spółkę zależną Comperia Ubezpieczenia, w całym 2016 roku jeszcze ponosił straty, ale ponad dwukrotnie zwiększył skalę swojej działalności. Dodatkowo, z kwartału na kwartał wyniki finansowe tego segmentu również wyraźnie się poprawiały. Konsekwentnie podkreślamy, iż ta działalność odgrywa bardzo ważną rolę w planach rozwojowych Grupy, dlatego Zarząd z całą mocą koncertuje się na rozwoju tego obszaru - zaznacza.
W ub.r. Comperia.pl więcej niż rok wcześniej wydała na zewnętrzne usługi marketingowe (wzrost z 7,71 do 8,8 mln zł), natomiast ograniczyła koszty innych usług obcych (spadek z 5,23 do 3,4 mln zł) obejmujących głównie bonusy kampanii Comperia Bonus. - Podjęliśmy szereg działań mających na celu dostosowanie poziomu kosztów stałych do osiąganych przychodów, skierowanie zasobów na te działania, które przynoszą Grupie odpowiednie korzyści finansowe i są rozwojowe oraz poszukiwanie nowych źródeł przychodów - podkreśla Karol Wilczko.
W październiku i listopadzie ub.r. Comperia.pl negocjowała sprzedaż serwisu Telepolis.pl dużemu wydawcy internetowego, ale ten po półtora miesiąca zdecydował się wycofać z rozmów. W czerwcu ub.r. z funkcji prezesa Comperii zrezygnował Bartosz Michałek, który pod koniec roku uruchomił serwis dla pracowników i pracodawców iniJob.com.
Na koniec ub. zadłużenie netto Comperii wynosiło 2,64 mln zł, wobec 652 tys. zł nadwyżki finansowej rok wcześniej. Natomiast wartość kapitału własnego firmy zmalała w skali roku z 21,24 do 12,32 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Comperia.pl: zmalały wpływy, rekordowa strata, wzrost w segmencie ubezpieczeniowym