Cyfrowe treści wideo stale zyskują na popularności
Konsumenci na całym świecie w coraz większej liczbie korzystają z serwisów z cyfrowymi treściami wideo. W większości państw najpopularniejszą platformą jest YouTube.
Z badania firmy Nielsen wynika, że niemal 2/3 konsumentów na całym świecie ogląda programy w modelu video-on-demand (VOD), w tym zarówno krótsze, jak i dłuższe treści.
Kluczowa dla rozwoju globalnego rynku cyfrowych treści wideo jest przestrzeń mobilna. Według ZenithOptimedia, w 2016 r. średni dzienny czas poświęcany przez konsumentów na oglądanie treści wideo na ekranach urządzeń mobilnych sięgnie 30,4 min. i przewyższy ten przeznaczany na tego rodzaju aktywność na ekranach komputerów i innych niemobilnych urządzeń (27,3 min.).
Ponadto liczba widzów cyfrowego wideo na świecie ma w tym roku sięgnąć 695,5 miliona i zwiększyć się do końca roku 2017 do 732,4 miliona.
Pomimo rosnącej liczby dostawców cyfrowych treści wideo, liderem na niemal wszystkich światowych rynkach cały czas jest YouTube. Raport GlobalWebIndex z października 2015 r. pokazuje, że co najmniej 3/4 internautów w każdym regionie korzystało z należącego do Google serwisu, a w Ameryce Łacińskiej odsetek ten sięgnął nawet 93 proc.
Popularność cyfrowych treści wideo jak na razie nie przełożyła się na szerokie rozpowszechnienie płatnych platform. Jak wynika z badania Nielsena, 26 proc. internautów na świecie płacących we wrześniu 2015 r. za dostęp do telewizji lub wideo, płaciło za usługę VOD. Generalnie respondenci wciąż są bardziej skłonni do płacenia za dostęp do telewizji kablowej. Wyjątkiem jest Ameryka Północna, gdzie udział odbiorców płacących za VOD (35 proc.) jest większy niż klientów kablówek (31 proc.).
Ameryka Północna ma najbardziej rozwinięty rynek VOD na świecie, szczególnie jeśli chodzi o usługi oparte na subskrypcji (SVOD). Wynika to z szerokiej ich dostępności - wiele międzynarodowych platform SVOD, w tym takich jak Netflix, Hulu czy Amazon, ma swoją siedzibę w USA i tam oferuje większy zakres treści niż w innych krajach. Według szacunków Digital TV Research, na koniec 2015 r. w Ameryce Północnej było 81,8 miliona subskrybentów usług VOD (poza sportowymi), a w 2021 r. będzie ich 109,6 miliona.
Jednocześnie na innych rynkach można zaobserwować podobny trend. Przykładowo w regionie Azji i Pacyfiku 32 proc. badanych przez Nielsena płaciło za usługę VOD, czyli niewiele mniej niż w Ameryce Północnej (wspomniane 35 proc.).
43,5 proc. specjalistów z branży telewizyjnej, którzy wzięli udział w globalnym badaniu przeprowadzonym w styczniu 2016 r. przez Digital TV Europe, spodziewa się bardzo szybkiego wzrostu na rynku usług VOD w ciągu najbliższych dwóch lat. Kolejne 46,4 proc. respondentów twierdzi, że wzrost ten będzie umiarkowanie szybki.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowe treści wideo stale zyskują na popularności