Ponad 17 tys. reklam adresowalnych w kanałach TVN
Od października do końca grudnia stacje TVN Warner Bros. Discovery wyemitowały 17 215 reklam adresowalnych. Jan Baczyński, communications & media lead w MediaCom Warszawa zauważył , że choć na razie liczba spotów jest niewielka, to widać tendencję wzrostową.
TVN wprowadził Addressable TV na początku października. Dołączył tym samym do nielicznych nadawców z takim rozwiązaniem. W Europie to m.in. brytyjski Sky. W pierwszej kolejności technologię dynamicznej podmiany reklam (DAI) wdrożono do kanałów TVN, TVN7 i TTV w naziemnej telewizji cyfrowej. Spoty mogły być emitowane na przykład z uwzględnieniem kryterium geograficznego albo dla konkretnych grup docelowych. Na przykład kosmetyków dla kobiet, gier dla młodzieży czy linii lotniczych dla amatorów podróży. W pierwszej kolejności DAI działał dla odbiorców naziemnych, których telewizor był podłączony do internetu i posiadał aktywną funkcję hbbTV. TVN Warner Bros. Discovery szacuje liczbę takich gospodarstw domowych na 800 tys.
Pod koniec listopada firma informowała, że technologię DAI wdrożono już w serwisie streamingowym Player. - Kontynuujemy rozwijanie Addressable TV w oparciu o zgłaszane przez klientów funkcjonalności – wdrożyliśmy m.in. możliwość poszerzenia zasięgu geotargetowania o dany promień od lokalizacji (np. konkretnego miasta lub kodu pocztowego). Spośród kryteriów wybieranych przez klientów, to właśnie geotargetowanie jest najpopularniejszym filtrem. Poza tym kryterium grupy odbiorców reklam Addressable TV jest najczęściej określane na podstawie danych demograficznych czy dochodu - mówił Wirtualnemedia.pl Maciej Ziąbrowski, business developments & integrations director TVN Warner Bros. Discovery. Kolejnym etapem ma być wdrożenie reklam adresowalnych do sieci kablowych. Firma nie zdradza jednak kiedy dokładnie to nastąpi. Nie informuje też o klientach, którzy zdecydowali się na skorzystanie z DAI. Do końca października miało ich być kilkudziesięciu.
Wzrost zainteresowania DAI po debiucie
Baczyński z agencji mediowej MediaCom Warszawa podzielił się danymi liczbowymi odnośnie popularności reklam adresowalnych. W czwartym kwartale 2022 roku według Nielsena wyemitowano ponad 17 tys. takich spotów. W październiku było ich 4540, w listopadzie 6238, natomiast w grudniu 6437.
- Ostatnimi czasy głośno o nowych możliwościach realizacji kampanii TV. Zdaje się, że najbardziej hot temat to oczywiście Addresable TV, która między innymi daje możliwości precyzyjnego dotarcia do poszczególnych gospodarstw domowych. Pomimo, że możliwość wykorzystywania telewizyjnej reklamy adresowalnej mamy od października zeszłego roku to na razie próżno szukać GRP wygenerowanych w tym modelu. Liczba wyemitowanych spotów jest niewielka choć z miesiąca na miesiąc rośnie – ocenił Baczyński.
Zdaniem eksperta, technologia DAI stanie się jeszcze popularniejsza, kiedy objętych nią będzie więcej kanałów telewizyjnych. - W chwili obecnej potencjał jest relatywnie niewielki (tylko pojedyncze stacje w ramach portfolio TVN Media umożliwiają takie działania), ale niewątpliwie przełomem i przyśpieszeniem dynamiki wzrostu byłoby zwiększenie ilości dostawców (stacji), które mogłyby od strony technologicznej realizować omawiany model. Trendy dla „klasycznej” telewizji są widoczne od lat, a jej potencjał - pomimo, że dalej w większości targetów jest na wysokim poziomie z roku na rok topnieje. I tu pozostaje chyba najciekawsze: jak duży wpływ oraz kiedy rozwój Addresable TV realnie uszczupli potencjał telewizji linearnej? – pytał retorycznie przedstawiciel MediaCom Warszawa.
Dołącz do dyskusji: Ponad 17 tys. reklam adresowalnych w kanałach TVN