Dla ponad 70 proc. Polaków spam jest uciążliwy
Dla 71 proc. polskich użytkowników spam, jaki otrzymują na swoje skrzynki pocztowe, jest uciążliwy - wynika z czwartej edycji badania zjawiska spamu w Polsce, przygotowanego przez Fundację Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE we współpracy z agencją badawczą BioStat.
Badanie fundacji FORCE miało na celu sprawdzenie świadomości odbiorców wiadomości e-mail w zakresie spamu oraz skali jego działania.
Zapytani o definicję spamu, 86 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że to "Wiadomości e-mail, których nie chcę otrzymywać". Ponad połowa badanych definiuje to pojęcie jako niezamówione informacje handlowe lub wiadomości będące formą reklamy.
Filtry antyspamowe wciąż nie są powszechne
Z badania płynie wniosek, że Polacy wykazują się coraz większą wiedzą na temat spamu oraz zagrożeń, jakie się z nim wiążą. Mamy jednak problem z powszechnym korzystaniem z filtrów antyspamowych.
– Jest to dosyć niepokojąca informacja biorąc pod uwagę, że de facto takie filtry stanowią – przy prawidłowym ich ustawieniu – skuteczny mechanizm ograniczający liczbę niechcianych wiadomości, które otrzymujemy. Niestety dostawcy „darmowych” skrzynek pocztowych często nie chwalą się filtrami antyspamowymi, gdyż zależy im, żeby reklamy trafiły bezpośrednio do skrzynek odbiorczych użytkowników, niemniej takie narzędzia są powszechnie dostępne – komentuje Przemysław Marcol, prezes Fundacji Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej.
Spam na porządku dziennym
Mimo że od rozpoczęcia obowiązywania przepisów RODO minęło kilkanaście miesięcy, to ponad połowa ankietowanych (52 proc.) nie zauważyła różnicy w ilości otrzymywanego spamu. Jednak co trzeci badany zauważył poprawę w zakresie bezpieczeństwa swoich danych osobowych.
Prawie połowa respondentów codziennie otrzymuje do 10 wiadomości spam, a nieco ponad jedna trzecia odpowiadających - 11 do 20 takich wiadomości. Respondenci na oczyszczanie swoich skrzynek pocztowych ze spamu, poświęcają codziennie średnio nieco ponad 3 minuty, co w ujęciu rocznym daje 19 godzin.
Spam także niechciane sms-y, telefony, czy reklamy typu display i pop-up. Te ostatnie, są zdecydowanie najbardziej kłopotliwe dla użytkowników. 56 proc. ankietowanych uznało je za bardzo uciążliwe lub wręcz nie do zniesienia.
Niechciane telefony, najbardziej uciążliwe dla ankietowanych w ubiegłym roku, obecnie znajdują się na drugim miejscu. Aż 47 proc. badanych uznało je za bardzo męczące.
Badanie skierowane było do użytkowników poczty elektronicznej i wzięło w nim udział ponad 1600 osób. Zostało przeprowadzone w dniach od 25 września do 13 listopada 2018 r.
Dołącz do dyskusji: Dla ponad 70 proc. Polaków spam jest uciążliwy