Dziennikarze i media dołączają do akcji „Pulsu Biznesu” „Jedz jabłka - postaw się Putinowi”
W środę „Puls Biznesu” zaczął w internecie kampanię „Postaw się Putinowi - jedz jabłka i pij cydr” w reakcji na embargo na polskie owoce zapowiedziane przez Rosję. O akcji poinformowało wiele gazet, stacji telewizyjnych i radiowych oraz serwisów internetowych, dołączyli do niej także dziennikarze.
Embargo na polskie owoce to reakcja Rosji na sankcje nałożone na nią przez Unię Europejską po zestrzeleniu samolotu pasażerskiego przez rosyjskich separatystów na Ukrainie.
- Co i rusz czytam o tym, jak ważnym i skutecznym narzędziem wpływu staje się bojkot konsumencki. Skoro siła konsumentów jest tak duża, to proponuję użyć jej w odwrotnym kierunku. Jeśli każdy z nas zacznie jeść więcej jabłek i pić cydru, to ulżymy producentom i zminimalizujemy wpływ rosyjskiego embargo na polską gospodarkę, a przy okazji będziemy zdrowsi, bo jabłka mają wiele zalet (tak, przynajmniej dowodzą poradniki zdrowotne) - napisał w środę Grzegorz Nawacki, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”, w tekście ogłaszającym akcję
Do tekstu dołączono zdjęcie, na którym Nawacki je jabłko, siedząc przy redakcyjnym biurku. Na Twitterze wpisy informujące o akcji oznaczano tagiem #jedzjabłka.
Postaw się Putinowi - jedz jabłka i pij cydr http://t.co/HtYCY8Sf1e dołącz do akcji i wrzuć zdjęcie z #jedzjabłka pic.twitter.com/cVFl79aFIp
— Grzegorz Nawacki (@nawacki) lipiec 30, 2014
Akcją szybko zainteresowały się serwisy internetowe i społecznościowe.
"Zapomniane jabłka" - #MagdaGessler pisze o znaczeniu jabłek dla polskiej kuchni. http://t.co/IxMCkqsTnf #JedzJabłka
— Newsweek Polska (@NewsweekPolska) lipiec 30, 2014
Jemy, obieramy, wyciskamy ;) Na #woodstock2014 też. http://t.co/p9qgvu3dA4 pic.twitter.com/oHI3jRMaS9
— Allegro (@Allegro_Group) lipiec 31, 2014
@wyborcza_biz @gazeta_wyborcza :na zlosc Putinowi.. pic.twitter.com/QCnZPm0LcV
— urszula. (@urszulasos) lipiec 30, 2014
Taki tam... owocowy patriotyzm. ;) #JedzJabłka pic.twitter.com/6zNal5k0r4
— Newsweek Polska (@NewsweekPolska) lipiec 30, 2014
Z kolei dziennikarze, zwłaszcza ci aktywni na Twitterze, zaczęli zamieszczać wpisy popierające tę inicjatywę i zdjęcia, na których sami jedzą jabłka. Podobnie postąpili niektórzy politycy i przedsiębiorcy.
Jedz jabłka, postaw się Putinowi. #jedzjablka Przeczytaj i dołącz http://t.co/EsaY7ctIyK pic.twitter.com/gqgNgJFWTV
— Marcin Goralewski (@GoralewskiM) lipiec 30, 2014
W tym meczu 1:0 dla nas :) #Putin #jedzjabłka #Legia @pawel_soltys pic.twitter.com/98j0rcEBR3
— K. Hytrek-Prosiecka (@hytrekprosiecka) lipiec 30, 2014
mniammm #jedzjabłka pic.twitter.com/4iwQZAeXYK
— Przemek Barankiewicz (@Barankiewicz) lipiec 30, 2014
No to prosze @Barankiewicz Jedz jabłka, postaw się Putinowi. #jedzjablka Przeczytaj i dołącz http://t.co/EsaY7ctIyK pic.twitter.com/8fWOnoJZHI
— Marcin Goralewski (@GoralewskiM) lipiec 30, 2014
Nie przepadam za jabłkami, więc tu nie pomogę w walce z Ptuinem. Ale, z tego co wiem, red. @mstroinski wykazuje tu b. patriotyczną postawę.
— Agnieszka Gozdyra (@AGozdyra) lipiec 30, 2014
Polskie jabłka i polskie drożdże. pic.twitter.com/EkiUJ4W0A5
— Marcin Kędryna (@marcin_kedryna) lipiec 30, 2014
#EatPolishApples as a response to Russian embargo #JedzJablka #Kijów pic.twitter.com/BWr9whq6fh
— Michał Tracz (@TraczMichal) lipiec 31, 2014
Natychmiast pojawiły się żarty z akcji. Niektórzy komentujący, m.in. Tomasz Skory z RMF FM i Rafał Madajczak z NaTemat.pl (autor „ASZdziennika”), zwrócili uwagę, że nadgryzione jabłko w swoim logo ma Apple, więc inicjatywa zachęca de facto do wspierania tej firmy.
Popieram, ale rozszerzam akcję #jedzjabłka pic.twitter.com/0QA53yWH8h
— Ojciecredaktor (@OjciecRedaktor) lipiec 30, 2014
— Tomasz Skory (@TomaszSkory) lipiec 30, 2014
W środę akcja stała się jednym z tematów w porannych programach wielu stacji telewizyjnych i radiowych, m.in. TVN24, TVP Info, RMF FM i TOK FM. Jednocześnie pojawiły się kolejne wpisy z ludźmi mediów promujące inicjatywę.
Redakcja @tvp_info również przyłącza się do akcji #jedzjabłka . Smacznego! :) pic.twitter.com/j53wYsVMKP
— TVP Info (@tvp_info) lipiec 31, 2014
Cała poranna ekipa je jabłka na złość Putinowi ;) Przy okazji zapraszamy na http://t.co/pcMGMeZp3j #JedzJabłka pic.twitter.com/vYLBTCYRyM
— Radio TOK FM (@Radio_TOK_FM) lipiec 31, 2014
ZA CHWILĘ w @tvn24 z profesorem Dziakiem o epidemii jabłkowej #ZjedzJabłko pic.twitter.com/u4QTIhbtEH
— Jarosław Kuźniar (@jarekkuzniar) lipiec 31, 2014
VOX FM przyłącza się do akcji #jedzjabłka Dziś o 16 dziennikarze stacji będą rozdawali jabłka w centrum Warszawy :) pic.twitter.com/erTjhBAhNX
— Norbert Bieńkowski (@nbienkowski) lipiec 31, 2014
No nie. Ja się Rosji nie dziwię #WiW w @tvn24 #ZjedzJabłko pic.twitter.com/wFPoREN2x8
— Jarosław Kuźniar (@jarekkuzniar) lipiec 31, 2014
W czwartek przed południem redakcja „Pulsu Biznesu” podała pierwsze statystyki akcji. - zasięg w społecznościach: ponad 2 mln, blisko tysiąc lajków i pięćset udostępnień na Facebooku, 1,3 tys. wykopów, 5. miejsce w trendach - poinformowała na Twitterze.
W dzisiejszy @puls_biznesu akcja #jedzjabłka na poważnie i na luzie, czyli sankcje pod lupą pic.twitter.com/6vj1fehI7N
— Przemek Barankiewicz (@Barankiewicz) lipiec 31, 2014
Dołącz do dyskusji: Dziennikarze i media dołączają do akcji „Pulsu Biznesu” „Jedz jabłka - postaw się Putinowi”
- upiecz co najmniej jeden jabłecznik w tygodniu - zaproś rodzinę, przyjaciół, sąsiadów ... i takie tam