KER: reklama mleka Łaciate nie sugeruje przewagi fizycznej mężczyzn nad kobietami
Reklama outdoorowa mleka Łaciate (produkowanego przez SM Mlekpol) z hasłem „Białe po mamie, zdrowe po byku, Łaciate samo mleko” nie zawiera treści dyskryminujących lub sugerujących nierówność płci - orzekła Komisja Etyki Reklamy.
Do KER wpłynęła skarga na reklamę outdoorową mleka Łaciate, produkowanego przez SM Mlekpol, z hasłem: „Białe po mamie, zdrowe po byku, Łaciate samo mleko". Na plakacie obok hasła widać krowę i byka, siedzących tyłem do widza na łące i przytulających się.
W opinii osoby skarżącej tę reklamę, wykorzystany w niej slogan jest seksistowski, bo sugeruje nierówność płci, a ponadto - przewagę fizyczną mężczyzn i bliżej nieokreślone, acz niewielkiej wartości, w porównaniu z cechami po ojcu, cechy dziedziczone po matce ("białe" kontra "zdrowe"). „Dodatkowo zastanawia fakt użycia słowa "byk" zamiast "tata" (jak się wydaje - powinno być to analogicznie jak do "mamy"). Czy jest to promocja zdrady małżeńskiej?"- napisano w skardze.
Przedstawiciele Mlekpolu w odpowiedzi na skargę wyjaśnili KER, że w zamyśle twórców reklamy kampania mleka Łaciate opisująca miłosną historię białej krowy i czarnego byka, miała za zadanie podkreślić fakt, że reklamowane mleko jest po prostu zdrowe. W komunikacji wykorzystano dwuznaczne sformułowanie „zdrowe po byku". Odwołanie się do byka jako samca bydła domowego, a w kontekście reklamy - jako ojca symbolicznego stada zdrowych łaciatych krów, od których pochodzi zdrowe mleko marki Łaciate. - A więc mleko Łaciate jest zdrowe „po byku", czyli bardzo i dosłownie po byku, czyli tacie zdrowym i dorodnym. Dodanie frazy „Białe po mamie", pozwoliła na podkreślenie, że byk był czarny, a krowa biała, co spowodowało powstanie symbolicznych, łaciatych krów, od których pochodzi mleko marki Łaciate - napisał Mlekpol.
KER uznała, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Stwierdziła, że nie zawiera ona treści dyskryminujących czy też sugerujących nierówność płci.
Twórcami zaskarżonej reklamy są firmy Leo Burnett, Film Reaktor, Panoptiqum i dom mediowy MEC.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama mleka Łaciate nie sugeruje przewagi fizycznej mężczyzn nad kobietami
zamiast skarg do ker mogliby pisać listy do Amnesty International...
jakiś sens by to miało przynajmniej.