Play zyskuje klientów internetu i tv kablowej. Zysk zmalał przez droższy prąd
Na koniec września br. grupa Play miała 13,03 mln użytkowników usług mobilnych i 2,02 mln tych korzystających z usług stacjonarnych. Kwartalne przychody telekomu zwiększyły się o 2,2 proc. do 2,48 mld zł, a zysk EBITDAaL zmalał z 979 do 921 mln zł.
W ciągu trzeciego kwartału br. grupa Play zyskała klientów we wszystkich kategoriach swoich usług. Liczba abonentów mobilnych zwiększyła się z 9,16 do 9,26 mln, użytkowników ofert prepaidowych - z 3,75 do 3,77 mln, a usług stacjonarnych i dla domu (czyli głównie internetu stacjonarnego i usług telewizyjnych) - z 2 do 2,02 mln.
Rok do roku liczba klientów usług stacjonarnych i dla domu poszła w górę o 122 tys., czyli o 6,4 proc. Play w komunikacie zaznaczył, że w niewielkim stopniu przyczyniło się do tego przejęcie małych operatorów w zeszłym kwartale. Natomiast baza użytkowników ofert prepaidowych zmniejszyła się z 3,87 do 3,77 mln, bo słabł efekt aktywowania darmowych starterów uchodźcom z Ukrainy wiosną ub.r.
Średni rachunek miesięczny za usługi mobilne w Play wynosił 30,4 zł, o 4 proc. więcej niż przed rokiem.
Play wchłonął UPC Polska, mniej ze sprzedaży sprzętu
Pod koniec sierpnia br. operator sieci Play formalnie połączył się ze spółką UPC Polska, przejętą wiosną ub.r. za 7,01 mld zł. Nowy właściciel stopniowo wygaszał markę UPC, wiosną br. wprowadził na rynek nowe oferty usług dla domu i abonamenty 5G.
Play w komunikacie zaznacza, że wdrożenie nowych procesów komercyjnych związanych z fuzją prawną z UPC Polska „spowolniło efekty komercyjne wdrażanej na początku tego roku nowej strategii konwergencji”. Według poprzedniego systemu raportowania już w połowie br. Play i UPC miały razem 2,065 mln klientów usług dla domu.
Operator w zeszłym kwartale wypracował 2,48 mld zł przychodów, o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpływy z usług zwiększyły się o 3,9 proc. do 2,01 mld zł, mimo spadku przychodów z połączeń międzyoperatorskich i innych usług (o 5,5 proc. do 328 mln zł) wynikającego z obniżenia z początkiem br. stawek regulowanych za takie połączenia.
Z kolei kwartalne przychody ze sprzedaży urządzeń klientom zmalały o 4,4 proc. do 478 mln zł, przy czym dzięki wynikom z pierwszego półrocza zwiększyły się w ujęciu trzech kwartałów o 9,5 proc. do 1,43 mld zł.
Zmalały inwestycje, dużo więcej na prąd
Wydatki inwestycyjne grupy Play w minionym kwartale zmalały rok do roku o 34,1 proc. do 236 mln zł, a w trzech kwartałach - o 9,6 proc. do 852 mln zł. Na koniec września br. operator miał 11 191 stacji bazowych, tylko w zeszłym kwartale wybudowano 252.
Mimo zmniejszenia inwestycji zmalała rentowność firmy: kwartalny zysk EBITDAaL (czyli EBITDA bez kosztów leasingu) spadł z 979 do 921 mln zł, a marża EBITDAaL - z 40,4 do 37,1 proc.
- Wzrost przychodów operacyjnych został zniwelowany przez znaczący wzrost kosztów energii i wejście w życie umowy o świadczenie usług ze spółką Polski Światłowód Otwarty - wyjaśniono w komunikacie. W kwietniu br. Play sfinalizował sprzedaż francuskiemu funduszowi private equity InfraVia Capital Partners 50 proc. udziałów Polskiego Światłowodu Otwartego, do którego wcześniej wniósł sieć światłowodową UPC Polska obejmującą zasięgiem ponad 3,7 mld gospodarstw domowych. Cena wyniosła 1,775 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Play zyskuje klientów internetu i tv kablowej. Zysk zmalał przez droższy prąd
A w czym ci mają pomóc jeśli BTS przeciążony? Tak to działa, nic nic z tym nie zrobisz, BTSy nie są z gumy, tzn, im więcej osób korzysta z mobilnego będąc podłączonych do danego słupa, tym niższe prędkości internetu. Od czasu, gdy zawitały do nas hordy przesiedleńców z wiadomego kraju jest coraz gorzej w tej kwestii, ponieważ dostają usługi od naszych operatorów za czapkę gruszek.