SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT chwali nadawców w sprawie reklam dla dzieci

Monitoring Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wykazał, że przyjęty przez nadawców 9 lat temu akt samoregulacji o wyeliminowaniu reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów dla dzieci, jest przestrzegany. Niemal całkowicie wyeliminowano takie spoty przy produkcjach dla najmłodszych. 
 

Dziecko przed telewizorem (fot. KRRiT)Dziecko przed telewizorem (fot. KRRiT)

Porozumienie nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana, zawarto w 2014 roku.  Nadawcy chcą przeciwdziałać otyłości wśród dzieci i młodzieży. KRRiT systematycznie bada stopień przestrzegania przez rynek tych zapisów. - Reklamy tych produktów pojawiały się sporadycznie, przy audycjach dla dzieci w programach uniwersalnych i filmowych, jednak 95 proc. takich audycji było wolnych od reklam produktów zawierających składniki niewskazane w codziennej diecie - poinformował regulator.

Monitoringiem objęto m.in. 16 stacji dziecięcych 

W ramach monitoringu skontrolowanych zostało 16 kanałów dziecięcych,  a także audycje dla dzieci rozpowszechnione w 8 najbardziej popularnych stacjach uniwersalnych i filmowych należących do sygnatariuszy porozumienia. Analiza KRRiT została wykonana na podstawie danych z badania telemetrycznego AGB Nielsen Media Research.

Sygnatariuszami porozumienia byli: Canal+ Polska, Telewizja Polsat, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company, Music TV, Lemon Rekords, Stavka, Superstacja, TVS i TV Republika.

Monitoring prowadzono w I półroczu 2023 roku jako kontynuację badań realizowanych w II półroczu 2020 roku, I i II półroczu 2021 roku oraz I i II półroczu 2022 roku. Analizie poddano reklamy żywności towarzyszące audycjom dla dzieci w: TVP1, TVP2, Polsat, TV4, TVN, TVN7, TV Puls, Puls 2, TVP ABC, MiniMini+, TeleToon+, Disney Channel, Disney Junior, Disney XD, Nickelodeon, NickToons, Nick Jr., Cartoon Network, Cartoonito (wcześniej Boomerang), Polsat JimJam, 4fun Kids, Top Kids i Junior Music.

Niewiele reklam dotyczyło niezdrowych produktów. - Większość (ponad 4 tys.) reklam produktów, dla których nie przewidziano żadnych kryteriów pozwalających na zamieszczanie reklam przy audycjach dla dzieci poniżej 12 roku życia, a które jednak znalazły się w blokach reklamowych towarzyszących audycjom dla dzieci, pochodziło od producentów tych produktów. Reklamy wielobranżowych punktów sprzedaży, w których promowano wyroby, takie jak czekolady, lody, napoje, czy chipsy były stosunkowo nieliczne – łącznie we wszystkich analizowanych okresach, przy audycjach da dzieci zostało wyemitowanych 261 takich reklam. W prezentowanym materiale zostały one zakwalifikowane odpowiednio do jednej z kategorii: słodycze, napoje lub słone przekąski - wylicza regulator.

Regulator podał konkretne marki, które reklamowały się przy treściach dla dzieci. - Reklamy słodyczy przy audycjach dla dzieci w analizowanych programach uniwersalnych i filmowych występowały sporadycznie. Średnio nadano jedną taką reklamę na 20 audycji dla dzieci (...). Przykładowe reklamowane marki słodyczy: 7 days, Algida, ETI, Ferrero Rocher, Haribo, Lindt, M&M, Orbit, Toffifee, Wedel. Liczba reklam napojów bezalkoholowych wyemitowanych przy audycjach dla dzieci była zbliżona do liczby reklam słodyczy. Tu również wypadała średnio jedna taka reklama na  20 audycji dla dzieci. Wśród reklamowanych marek znalazły się między innymi: Coca Cola, Hellena, Pepsi, RedBull, Tymbark i Zbyszko 3 Cytryny oraz reklamy sklepów spożywczych promujące dostępne w tych  sklepach napoje. Reklamy słonych przekąsek towarzyszyły audycjom dla dzieci w analizowanych programach uniwersalnych i filmowych znacznie rzadziej niż reklamy słodyczy. Reklama tego typu produktów zdarzała się raz na 100 filmów dla dzieci. Oprócz omówionych wyżej reklam produktów niewskazanych w codziennej diecie, sprawdzono również występowanie przy audycjach dla dzieci reklam restauracji oferujących dania typu fast food. Były to reklamy pizzerii Da Grasso, Domino’s Pizza i Pizza Hut oraz barów KFC i McDonalds. Statystycznie, w analizowanych programach wypadała jedna tego  typu reklama na 50 audycji dla dzieci - poinformowała KRRiT.

Jak to wyglądało w przypadku kanałów dziecięcych?

KRRiT zauważa, że z roku na rok liczba reklam niezdrowych produktów w kanałach tematycznych dla dzieci, zmniejsza się. - Reklamy słodyczy w programach dla dzieci wystąpiły tylko w pierwszym z badanych okresów, czyli w drugiej połowie 2020 r. Wyemitowano wówczas 1238 reklam promujących słodycze, przy czym we wszystkich programach, poza 4Fun Kids, była to jedna, ta sama kreacja – reklama sklepu Biedronka z ofertą cukierków TicTac. Nadano ją łącznie 735 razy. Wszystkie pozostałe reklamy słodyczy były obecne tylko na antenie programu 4Fun Kids, głównie w drugiej połowie 2020 r. Wśród nich najczęściej reklamowano żelki Haribo (84 razy). Ponadto w drugiej połowie 2021 r. 10-krotnie wyemitowano w tym programie reklamę batoników Kinder Bueno. Należy jednak uwzględnić, że do połowy lipca 2020 r. program ten nie był w sposób szczególny kierowany do dzieci. Nadawano go pod nazwą 4Fun Gold i dopiero po 15 lipca 2020 r. nadawca dokonał zmian programowych, poprzez wprowadzenie do tego programu audycji dla dzieci i młodzieży, a także zmianę jego nazwy na 4Fun Kids. Poza wskazanymi wyjątkami widzowie programów dla dzieci, w godzinach między 6.00 a 20.00, nie mieli okazji oglądać reklam słodyczy - zauważa regulator.

Analogiczna sytuacja dotyczy słodkich napojów i chipsów. - Podobnie jak w przypadku reklam słodyczy również reklamy napojów bezalkoholowych były obecne w programach dla dzieci jedynie w programie 4Fun Kids, w drugim półroczu 2020 r. Najczęściej były to reklamy napojów Pepsi, OSHEE i Mirinda. W monitorowanych programach, z wyjątkiem programu 4Fun Kids, nie występowały reklamy słonych przekąsek. Nadawca 4Fun Kids zamieścił w drugiej połowie 2020 r. m. in. reklamy chipsów Lays, Doritos i Pringles- wyjaśnia KRRiT.


Gorzej była z restauracjami typu fast food. - Analogicznie, jak w przypadku audycji dla dzieci nadanych w programach uniwersalnych i filmowych, również w programach adresowanych do dzieci można było napotkać na reklamy restauracji typu fast food. Najwięcej takich reklam wyemitowano w programach Cartoon Network (583 emisje) oraz 4Fun Kids (491 emisji) ale też można było je napotkać w programie nadawcy publicznego TVP ABC (159 emisji). Były to reklamy sieci McDonalds (wyemitowane łącznie w programach dla dzieci 1295 razy) oraz sieci KFC (wystąpiły 42 razy) - wyjaśnia KRRiT.

Dołącz do dyskusji: KRRiT chwali nadawców w sprawie reklam dla dzieci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl