Orange Polska ma zapłacić 13 mln zł za mylące reklamy Neostrady
Sąd Apelacyjny uwzględnił odwołanie prezesa UOKiK od wyroku w sprawie kary nałożonej na Orange Polska za kampanię reklamową Neostrady sprzed sześciu lat, natomiast oddalił apelację złożoną przez telekom. Firma ma nie tylko zapłacić 13,05 mln zł kary, lecz także o decyzji regulatora poinformować w telewizji.
Wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczy kary nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Orange Polska w sprawie kampanii reklamowej Neostrady prowadzonej od końcówki czerwca do końcówki lipca 2015 roku.
Kampania wspierała Superpromocję Neostrady i Geopromocję dla Neostrady. Według prezesa UOKiK w reklamach telewizyjnych i outdoorowych zbyt krótko i za małą czcionką zapisano informację, że klienci niemający telefonu stacjonarnego oprócz 39,90 zł miesięcznie za samą Neostradę muszą płacić 29,24 zł za utrzymanie łącza. Natomiast w spotach radiowych w ogóle nie pojawiała się taka wzmianka.
Kara zmniejszona o ponad 3 mln zł
Prezes UOKiK uznał, że nie informując o całkowitej cenie za Neostradę, Orange wprowadzał odbiorców w błąd. Nakazał zapłatę 16,31 mln zł kary oraz publikację tej decyzji na stronie internetowej operatora oraz w TVP1 (w formie 30-sekundowego spotu, który miał zostać wyemitowany trzy razy, w trzech kolejnych dniach, w godz. 17:30-19:30.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Orange Polska odwołał się od tej decyzji. Wiosną 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał ją tylko w zakresie kary pieniężnej, przy czym obniżył ją do 13,05 mln zł.
Obie strony odwołały się od tego wyroku. W połowie kwietnia br. Sąd Apelacyjny w Warszawie uwzględnił odwołanie prezesa UOKiK, nakazując Orange Polska zamieszczenie nakazanego komunikatu z jednej z czterech głównych stacji telewizyjnych (TVP1, TVP2, TVN, Polsat). Natomiast apelacja złożona przez telekom została w całości oddalona.
W połowie marca br. Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał nałożoną na Orange Polska przez prezes UOKiK karę w wysokości prawie 30 mln zł. Firma została ukarana cztery lata temu za przedłużanie bez wyraźnej zgody umów dotyczących Neostrady i telefonii stacjonarnej.
W pierwszym kwartale br. Orange Polska zanotował wzrost przychodów sprzedażowych o 4,1 proc. do 2,92 mld zł, zysku operacyjnego z 88 do 116 mln zł i wyniku netto z 38 mln zł straty do 39 mln zł zysku. Liczba abonentów mobilnych telekomu zwiększyła się o 6,5 proc., a klientów internetu światłowodowego - o 38,1 proc.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska ma zapłacić 13 mln zł za mylące reklamy Neostrady