Pepsi tylko w opakowaniach z recyklingu
Do końca przyszłego roku butelki napojów Pepsi i Mirinda sprzedawanych w Polsce wykonane będą w 100% z rPET (recyklingowanego plastiku). Koncern PepsiCo w 2021 roku wyda na pozyskanie surowca 3,6 mln dolarów, a w każdym kolejnym roku 8 mln dolarów.
PepsiCo zmienia opakowania swoich napojów zgodnie z przyjętą strategią zrównoważonego rozwoju.
Dążąc do całkowitego wyeliminowania z produkcji opakowań powstałych na bazie paliw kopalnych do roku 2030, PepsiCo zamierza wyznaczać kierunki działań na drodze do tzw. zielonej odbudowy świata oraz stworzenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).
– Przyjęliśmy zobowiązanie, aby bezzwłocznie stawić czoła wyzwaniu, jakie stawia przed nami zanieczyszczenie plastikiem. Nasze działania w tym obszarze na terenie Europy zaczynamy od dziewięciu rynków, w tym Polski, a naszym celem jest produkcja napojów w butelkach zawierających 100% plastiku pochodzącego z recyklingu – rPET. W ten sposób chcemy ograniczyć do minimum wykorzystanie surowca pierwotnego, produkowanego na bazie paliw kopalnych. W miarę możliwości zamierzamy podążać tą drogą dalej i szybciej także na innych rynkach europejskich – powiedział Silviu Popovici, prezes PepsiCo na Europę.
Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska, dodał: – Wprowadzenie 100% rPET do produkcji butelek plastikowych naszych flagowych napojów, takich jak Pepsi, Mirinda czy Lipton Ice Tea to prawdziwie przełomowa decyzja. W PepsiCo kładziemy szczególny nacisk na zaangażowanie firmy w realizację celów, które pozwalają wdrażać zmiany prowadzące do zapewnienia lepszego jutra dla wszystkich mieszkańców planety.
PepsiCo deklaruje walkę z plastikiem
W lipcu br. PepsiCo poinformowało o zmianie butelek na wykonane z rPET marki Lipton Ice Tea. Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Lipton Ice Tea rezygnuje z wykorzystania tworzyw pierwotnych przy produkcji butelek, zastępując je rPET.
Oparta na trzech filarach strategia PepsiCo w obszarze eliminacji odpadów plastikowych zakłada wdrażanie innowacyjnych rozwiązań zmierzających do ograniczania ilości plastiku stosowanego w funkcjonowaniu firmy, a także poszukiwanie sposobów tworzenia nowych koncepcji opakowań.
Obejmuje to m.in. badania nad opracowaniem nowych materiałów, takich jak powstała we współpracy z konsorcjum Pulpex pierwsza na świecie butelka z papieru w pełni nadająca się do ponownego przetworzenia, czy rozwój oferty produktów wielokrotnego użytku, takich jak SodaStream, dzięki której według szacunków możliwe będzie wyeliminowanie z obrotu 67 miliardów plastikowych butelek jednorazowego użytku.
Co to jest rPET (recycled PET)?
rPET (przetworzony politereftalan etylenu) to PET (politereftalan etylenu) pochodzący w 100% z recyklingu, który jest popularnym, wysokiej jakości plastikiem dostosowanym do kontaktu z żywnością i powszechnie używanym do produkcji butelek i opakowań.
Plastiki, z których pozyskuje się rPET, są segregowane według kolorów, a następnie zgniatane i rozdrabniane na mniejsze kawałki – płatki. Ponieważ płatki zawierają elementy pochodzące z nakrętek i etykiet, które są wykonane z innego rodzaju plastiku, należy je odseparować w procesie kąpieli wodnej. Następnie następuje osuszenie płatków, podgrzanie do wysokiej temperatury, a powstała masa poddawana jest ekstruzji w długie elementy o okrągłym przekroju, które są następnie rozdrabniane w tzw. pelet. Pelet jest przekształcany we włókno poliestrowe, z którego następnie można wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania. W ten sposób można skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia.
Opakowania PET tworzone są z tzw. surowca pierwotnego, czyli pozyskiwanego bezpośrednio z frakcji ropy naftowej w odpowiednim procesie chemicznym. rPET różni się od plastiku pierwotnego tym, że pochodzi z PET, który został wcześniej użyty jako opakowanie, przez co w produkcji nie wymaga użycia nowej porcji ropy naftowej. Dzięki temu rPET cechuje się o wiele niższym śladem węglowym.
Dołącz do dyskusji: Pepsi tylko w opakowaniach z recyklingu