PKOl traci kolejnego państwowego sponsora
Państwowa spółka Tauron wypowiedziała umowę sponsoringową Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu. - Nasza firma bardzo mocno ucierpiała przez ostatnie wydarzenia - tłumaczy szef Tauronu. Sponsorem PKOl od kilku miesięcy nie jest już PKP Cargo.
Umowa sponsorska pomiędzy Tauronem a Polskim Komitetem Olimpijskim została zawarta latem 2023 roku. Obowiązywać miała w latach 2023- 2027. W jej ramach Tauron otrzymał m.in. prawa do używania tytułów: „Sponsora Olimpijskiej Reprezentacji Polski na Igrzyska XXXIII Olimpiady Paryż 2024”, „Sponsora Młodzieżowej Reprezentacji Polski na Zimowe Młodzieżowe Igrzyska Olimpijskie Gangwon 2024”, „Sponsora Polskiego Komitetu Olimpijskiego” oraz „Sponsora Polskiego Ruchu Olimpijskiego”.
Kontrakt Tauronu z PKOl na 29,5 mln zł
Tauron uzyskał tytuły sponsora i prawa do ich wykorzystywania, w szczególności do posługiwania się nimi w działaniach promocyjnych, marketingowych i reklamowych w zestawieniu z logo Tauron lub Polskim Symbolem Olimpijskim. Spółka uzasadniała wówczas, że podjęcie współpracy sponsoringowej z PKOl ma głębokiego uzasadnienie biznesowe "ze względu na szeroki dostęp marki Tauron do nowych platform marketingowych tj. wyznaczenie ambasadorów marki uczestniczących w działaniach marketingowych i komunikacyjnych marki Tauron oraz ekspozycję marki Tauron w ramach kategorii sportowych skierowanych do nowych odbiorców (np. Polski Związek Sportów Wrotkarskich, Areoklub Polski, Polski Związek Gimnastyczny)".
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Według ówczesnych władz spółki (zarząd wymieniono na początku tego roku) "szeroki wachlarz świadczeń zaproponowanych przez kontrahenta powinien przełożyć się na wzmocnienie rozpoznawalności marki Tauron, co powinno wiązać się z dalszymi korzyściami marketingowo-sprzedażowymi". Wartość kontraktu opiewała na kwotę 29,52 mln zł.
Prezes Tauronu: nasza firma bardzo mocno ucierpiała
Podczas czwartkowej konferencji wynikowej Tauronu jego prezes Grzegorz Lot poifnormował, że kontrakt sponsorski z PKOl został wypowiedziany ze skutkiem natychmiastowym.
- Działamy na konkretnych wartościach i zasadach. Brand marki jest dla nas kluczowym elementem budowania zaufania wśród klientów. Nasza firma bardzo mocno ucierpiała przez ostatnie wydarzenia. W dodatku nie dostrzegliśmy chęci polepszenia relacji przez PKOl. Widzimy, że projekty, które sobie założyliśmy w tym projekcie sponsoringowym, nie są realizowane - podkreślił Grzegorz Lot. Dodał, że spółka złożyła do prokuratury zawiadomienie dotyczące wydatkowania przez poprzedni zarząd 8,5 mln zł na sponsoring i CSR.
CZYTAJ TEŻ: Siatkarze z medalem na igrzyskach. To nie marketingowy “game changer”
- Zawiadomienie wynika z naszych analiz, które potwierdzają, że pewne projekty nie powinny być realizowane. Sprawa została już zgłoszona do prokuratury, która zaczęła pracę — zaznaczył Grzegorz Lot.
Zawarcie umów sponsoringowych powodowane było prywatnymi interesami
Sponsorem PKOl i polskich olimpijczyków była też spółka PKP Cargo - umowę zawarto w sierpniu 2023 roku i miała obowiązywać do 2027 roku.
Jak przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. Finansowych PKP Cargo spółka już 10 maja 2024 roku rozwiązała ze skutkiem natychmiastowym umowę sponsoringową z Polskim Komitetem Olimpijskim, a także z klubami Widzew Łódź i Unia Skierniewice.
- Głównym powodem decyzji o zakończeniu współpracy z PKOl i innymi organizacjami sportowymi była trudna sytuacja finansowa spółki, a oszczędności wynikające z rozwiązania umów sponsoringowych są liczone w milionach złotych. Ponadto przeprowadzone analizy wykazały, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych, w tym z PKOl, było całkowicie bezzasadne, a w niektórych przypadkach powodowane było prywatnymi, politycznie motywowanymi interesami ówczesnych członków zarządu PKP Cargo - podkreśliła.
Przypomnijmy, że w tym tygodniu o rozwiązaniu umów sponsoringowych z PKOl poinformowały spółki PKP Intercity, Enea, Polskie Linie Lotnicze i Krajowa Grupa Spożywcza, do ktorej należy marka Polski Cukier.
Według PKP Intercity zdecydowały o tym m.in. utrata zaufania i straty marketingowe. Z kolei Orlen analizuje warunki współpracy z Komitetem, a obecnie nie realizuje przelewów na rzecz PKOl wynikających z zawartego kontraktu sponsorskiego.
Dołącz do dyskusji: PKOl traci kolejnego państwowego sponsora