W Polskim Radiu więcej muzyki, a mniej słów. Jedynka z najstarszymi słuchaczami (analiza)
W ub.r. w radiowej Jedynce, Dwójce i Trójce muzyka była emitowana przez znacznie dłuższy czas niż w 2015 roku, natomiast zmalał udział audycji opartych tylko na słowach. Dwie trzecie słuchaczy Jedynki ma 50 lat i więcej, a 45 proc. mieszka na wsi. Dwójka, Trójka i Polskie Radio 24 mają wśród odbiorców więcej młodszych osób i mieszkańców miast.
Według sprawozdania abonamentowego Polskiego Radia w ub.r. w Jedynce audycje oparte tylko na słowach trwały 5 176 godzin, co stanowiło 69,1 proc. łącznego czasu emisji. W skali roku nastąpił niewielki wzrost (z 5 078 godzin i 58 proc.), a w porównaniu z 2015 rokiem (6 082 godzin i 69,4 proc.) - spadek.
W Dwójce znaczący spadek audycji opartych tylko na słowach nastąpił z 2016 roku (3 567 godzin i 41 proc. udziału) na 2017 rok (2 845 godzin i 32,5 proc.), a w Trójce - z 2015 roku (4 289 godzin i 49 proc.) na 2016 rok (3 645 godzin i 41 proc.).
W nadawanym analogowo od września 2016 roku Polskim Radiu 24 słowa stanowiły w ub.r. aż 95,5 proc. czasu emisji, a resztę ramówki wypełniły reklamy i autopromocja. W 2014 roku na tych częstotliwościach nadawano Czwórkę, w której przeważała muzyka.
W czterech ogólnopolskich rozgłośniach Polskiego Radia audycje informacyjne stanowiły 16 proc. łącznego czasu nadawania, publicystyka - 20 proc., kultura - 38 proc., rozrywka - 10 proc., edukacja - 9 proc., a sport - 2 proc. Reklamy zajęły 3 proc. ramówek, a autopromocja - 1 proc.
W Dwójce audycje o kulturze stanowiły aż 83 proc. czasu nadawania, a w Trójce - 48 proc. W Jedynce po ponad 20 proc. udziału miały rozrywka (23 proc.), informacje (22 proc.) i kultura (21 proc.), natomiast w Polskim Radiu 24 dominują publicystyka (51 proc.) i informacje (33 proc.).
Wśród słuchaczy czterech stacji Polskiego Radia mężczyźni stanowią 54,7 proc. Zdecydowanie dominują wśród odbiorców Polskiego Radia 24 (73,4 proc.).
Najstarszych słuchaczy ma Jedynka - dwie trzecie jest w wieku 50 lat i więcej. Natomiast najmłodsi są odbiorcy Trójki: 58 proc. ma poniżej 50 lat., a 12,7 proc. - poniżej 30 lat.
Nieco ponad 50 proc. słuchaczy Dwójki i Trójki ma wyższe wykształcenie. Wśród odbiorców Polskiego Radia 24 takich osób jest 43,6 proc., natomiast wśród słuchaczy Jedynki 34,5 proc. ma średnie wykształcenie, a 27,9 proc. - zasadnicze zawodowe.
Jedynka ma zdecydowanie najwięcej odbiorców na wsi - stanowią oni 45 proc. jej wszystkich słuchaczy. Za to w największych miastach mieszka jedna piąta odbiorców Dwójki i Polskiego Radia 24.
Wśród słuchaczy Jedynki 38,3 proc. to emeryci i renciści. Dwójka najwięcej odbiorców ma wśród dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (27,6 proc.) oraz emerytów i rencistów (23,7 proc.), Trójka - wśród dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (25,3 proc.), a Polskie Radio 24 - wśród emerytów i rencistów (22,8 proc.) oraz dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (19,6 proc.).
Pracownicy umysłowi stanowią 19,1 proc. słuchaczy Trójki i 17,4 proc. słuchaczy Polskiego Radia 24, a właściciele firm to ponad jedna dziesiąta odbiorców Trójki (13 proc.), Polskiego Radia 24 (11,3 proc.) i Dwójki (10,2 proc.).
W 2017 roku uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 71,5 proc., a tygodniowy - 91 proc. Z kolei średni czas słuchania uplasował się na poziomie 266 minut. Na pozycji lidera rynku radiowego w Polsce umocniło się RMF FM, które pochwalić się mogło największym wzrostem w zestawieniu. Na czele spadków znalazła się Jedynka.
Dołącz do dyskusji: W Polskim Radiu więcej muzyki, a mniej słów. Jedynka z najstarszymi słuchaczami (analiza)
Niestety przyjęte i realizowane kalki metod komunistycznej propagandy z czasów młodości tow. Czabańskiego nie sprawdzają się kompletnie w XXI wieku.