SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W Polskim Radiu więcej muzyki, a mniej słów. Jedynka z najstarszymi słuchaczami (analiza)

W ub.r. w radiowej Jedynce, Dwójce i Trójce muzyka była emitowana przez znacznie dłuższy czas niż w 2015 roku, natomiast zmalał udział audycji opartych tylko na słowach. Dwie trzecie słuchaczy Jedynki ma 50 lat i więcej, a 45 proc. mieszka na wsi. Dwójka, Trójka i Polskie Radio 24 mają wśród odbiorców więcej młodszych osób i mieszkańców miast.

Według sprawozdania abonamentowego Polskiego Radia w ub.r. w Jedynce audycje oparte tylko na słowach trwały 5 176 godzin, co stanowiło 69,1 proc. łącznego czasu emisji. W skali roku nastąpił niewielki wzrost (z 5 078 godzin i 58 proc.), a w porównaniu z 2015 rokiem (6 082 godzin i 69,4 proc.) - spadek.

W Dwójce znaczący spadek audycji opartych tylko na słowach nastąpił z 2016 roku (3 567 godzin i 41 proc. udziału) na 2017 rok (2 845 godzin i 32,5 proc.), a w Trójce - z 2015 roku (4 289 godzin i 49 proc.) na 2016 rok (3 645 godzin i 41 proc.).

W nadawanym analogowo od września 2016 roku Polskim Radiu 24 słowa stanowiły w ub.r. aż 95,5 proc. czasu emisji, a resztę ramówki wypełniły reklamy i autopromocja. W 2014 roku na tych częstotliwościach nadawano Czwórkę, w której przeważała muzyka.

W czterech ogólnopolskich rozgłośniach Polskiego Radia audycje informacyjne stanowiły 16 proc. łącznego czasu nadawania, publicystyka - 20 proc., kultura - 38 proc., rozrywka - 10 proc., edukacja - 9 proc., a sport - 2 proc. Reklamy zajęły 3 proc. ramówek, a autopromocja - 1 proc.

W Dwójce audycje o kulturze stanowiły aż 83 proc. czasu nadawania, a w Trójce - 48 proc. W Jedynce po ponad 20 proc. udziału miały rozrywka (23 proc.), informacje (22 proc.) i kultura (21 proc.), natomiast w Polskim Radiu 24 dominują publicystyka (51 proc.) i informacje (33 proc.).

Wśród słuchaczy czterech stacji Polskiego Radia mężczyźni stanowią 54,7 proc. Zdecydowanie dominują wśród odbiorców Polskiego Radia 24 (73,4 proc.).

Najstarszych słuchaczy ma Jedynka - dwie trzecie jest w wieku 50 lat i więcej. Natomiast najmłodsi są odbiorcy Trójki: 58 proc. ma poniżej 50 lat., a 12,7 proc. - poniżej 30 lat.

Nieco ponad 50 proc. słuchaczy Dwójki i Trójki ma wyższe wykształcenie. Wśród odbiorców Polskiego Radia 24 takich osób jest 43,6 proc., natomiast wśród słuchaczy Jedynki 34,5 proc. ma średnie wykształcenie, a 27,9 proc. - zasadnicze zawodowe.

Jedynka ma zdecydowanie najwięcej odbiorców na wsi - stanowią oni 45 proc. jej wszystkich słuchaczy. Za to w największych miastach mieszka jedna piąta odbiorców Dwójki i Polskiego Radia 24.

Wśród słuchaczy Jedynki 38,3 proc. to emeryci i renciści. Dwójka najwięcej odbiorców ma wśród dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (27,6 proc.) oraz emerytów i rencistów (23,7 proc.), Trójka - wśród dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (25,3 proc.), a Polskie Radio 24 - wśród emerytów i rencistów (22,8 proc.) oraz dyrektorów i przedstawicieli wolnych zawodów (19,6 proc.).

Pracownicy umysłowi stanowią 19,1 proc. słuchaczy Trójki i 17,4 proc. słuchaczy Polskiego Radia 24, a właściciele firm to ponad jedna dziesiąta odbiorców Trójki (13 proc.), Polskiego Radia 24 (11,3 proc.) i Dwójki (10,2 proc.).

W 2017 roku uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 71,5 proc., a tygodniowy - 91 proc. Z kolei średni czas słuchania uplasował się na poziomie 266 minut. Na pozycji lidera rynku radiowego w Polsce umocniło się RMF FM, które pochwalić się mogło największym wzrostem w zestawieniu. Na czele spadków znalazła się Jedynka.

Dołącz do dyskusji: W Polskim Radiu więcej muzyki, a mniej słów. Jedynka z najstarszymi słuchaczami (analiza)

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Naczelnik
Przewietrzanie Jedynki z sluchaczy idzie wzorcowo. Brawo towarzysze.
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Ta obserwacja jest mało odkrywcza. PiSSowski radiowęzeł 1 skupił się na elektoracie klaszczącym partii (mało wykształcony, starszy i małomiasteczkowy/wiejski). Emeryci/renciści przewyższają 10krotnie uczniów/studentów co stanowi klęskę w dotarciu ze swoją propagandą do młodych ludzi. Jedynie starszy ciemny lud kupuje przaśne bądź kłamliwe "przekazy dnia". Zaś udział muzyki wzrasta ponieważ zróżnicowana informacja nie istnieje i trzeba ją czymkolwiek zastąpić, by na antena nie zapadła - jak mawiał Osioł w Shreku - "taka niezręczna cisza". Przy okazji widać absolutną, sromotną, by użyć słów towarzyszy - totalną- klęskę PRL24, w które włożono tyle kasy i wysiłku.
Niestety przyjęte i realizowane kalki metod komunistycznej propagandy z czasów młodości tow. Czabańskiego nie sprawdzają się kompletnie w XXI wieku.
odpowiedź
User
pojęcia
„Informacje" i "Publicystyka" u tych nadawców można pisać tylko w cudzysłowach.
odpowiedź