SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sezonowe wyprzedaże najpopularniejszym rodzajem promocji. Na świąteczne przeceny co trzeci Polak wyda 300 zł

Spośród różnego typu promocji Polacy najbardziej upodobali sobie wyprzedaże sezonowe. Prawie 50% konsumentów zwleka z decyzją zakupową do czasu startu promocji lub wyprzedaży. W trakcie ich trwania konsumenci najchętniej kupują obuwie, odzież, kosmetyki oraz elektronikę. Co trzeci Polak zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży sezonowych - wynika z badania KPMG.

Blisko 50% konsumentów przyznało, że wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. 38% badanych odpowiedziało, że zakupów promocyjnych dokonuje spontanicznie. Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej specyficzne dla mężczyzn (54% wskazań) i konsumentów poniżej 35. roku życia (52% wskazań).

Zdecydowana większość Polaków (88%) najchętniej korzysta z tradycyjnych i od dawna funkcjonujących wyprzedaży sezonowych. Natomiast zainteresowaniem połowy respondentów cieszą się całoroczne promocje, które dotyczą wybranego asortymentu. Coraz większą popularność zyskują akcje promocyjne, jak "Czarny Piątek" lub "Cyfrowy Poniedziałek", które stosunkowo niedawno zaczęły wprowadzać sklepy działające w Polsce.

W świecie online nadal najpopularniejsze są promocje dotyczące darmowej dostawy, które wskazało blisko 55% konsumentów cyfrowych. Zbliżony poziom, dzięki znaczącemu wzrostowi wskazań respondentów w stosunku do deklaracji z 2016 r., odnotowały promocje oferowane w ramach tzw. "Czarnego Piątku". "Cyfrowy Poniedziałek" nadal cieszy się najmniejszą popularnością wśród tego typu promocji.

Ponad połowa cyfrowych konsumentów wskazuje stronę internetową jako najwygodniejszy kanał, za pośrednictwem którego dokonuje zakupów. Takiej odpowiedzi udzieliło 58% badanych konsumentów (w sumie blisko 70% uwzględniając wszystkie typy urządzeń, w tym tablety i smartfony). Pomimo stałego dostępu do internetu dzięki urządzeniom mobilnym, ankietowani do zakupów internetowych najczęściej wykorzystują jednak laptopy lub komputery stacjonarne. Zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych częściej dokonują osoby młode.

Bez względu na ostateczne miejsce zakupu 40% konsumentów odwiedza wcześniej strony internetowe sprzedawców. Znaczący wzrost w stosunku do roku 2016 odnotowała praktyka porównywania cen produktów w dedykowanych do tego serwisach internetowych (zmiana z poziomu 18% do 27%). Spada natomiast rola działań poprzedzających zakup, a realizowanych w tzw. świecie offline, np. rozmowa na temat produktu z rodziną lub znajomymi (spadek z 40% do 23%), kontakt z obsługą sklepu stacjonarnego (spadek z 26% do 14%), czy wizyta w sklepie stacjonarnym (spadek z 27% do 13%).

W opinii Polaków cena jest decydującym czynnikiem w dwóch kluczowych kwestiach. Atrakcyjna cena produktu jest główną motywacją do podjęcia decyzji o zakupie – takiej odpowiedzi udzieliło 76% ankietowanych. Impulsem podczas zakupów kieruje się tylko co dziesiąty konsument. Z drugiej strony cena jest również głównym kryterium, które decyduje o finalnym wyborze sprzedawcy wybranego towaru. Dla 83% Polaków najważniejszym czynnikiem decydującym o sklepie, w którym będą robione zakupy, jest czynnik finansowy. Coraz istotniejszy jest również aspekt bezpłatnej wysyłki (ponad dwukrotny wzrost wskazań respondentów).

Przy wyborze sprzedawcy istotny jest też wpływ porównywarek produktów, tj. wzrost i dominacja czynnika cenowego oraz wzrost znaczenia marki sprzedawcy (dwa podstawowe parametry rankingu). Towarzyszy temu spadek istotności zakresu oferowanego asortymentu (z 40% do 17% wskazań). Zmniejsza się lojalność w stosunku do sprzedawcy: porównywarki w połączeniu z promocjami dotyczącymi kosztów dostawy tworzą trend selektywnego zakupu pojedynczych produktów.

W najbliższym czasie co trzeci konsument, który wziął udział w badaniu, zamierza przeznaczyć minimum 300 zł na zakupy podczas wyprzedaży poświątecznych i noworocznych, a kolejne 17% konsumentów na zakupy chce wydać od 200 do 300 zł. Blisko co czwarty respondent odpowiedział, że nie zaplanował jeszcze budżetu do wydania podczas promocji sezonowych.

Największym zainteresowaniem Polaków podczas promocji i wyprzedaży cieszą się niezmiennie buty, odzież, kosmetyki oraz elektronika i AGD. W pierwszych trzech kategoriach zakupów dokonują przede wszystkim kobiety. Elektronikę i AGD najczęściej kupują mężczyźni (71% mężczyzn, 45% kobiet). Patrząc z punktu widzenia populacyjnego, promocyjne zakupy obuwia i odzieży zdominowane są przez konsumentów w wieku poniżej 45 lat. Na dalszych miejscach znalazły się artykuły dla dzieci, meble i wyposażenie wnętrz, sprzęt sportowy, biżuteria i zegarki oraz produkty i usługi związane z turystyką i wypoczynkiem.

W okresie atrakcyjnych cenowo promocji połowa badanych, najczęściej kierowana impulsem w trakcie zakupów, nabywa również inną, wcześniej nieplanowaną rzecz. Niezależnie czy zakupy są robione przez internet czy w sklepie stacjonarnym, Polacy skuszeni tym impulsem średnio nabywają dodatkowo dwa produkty, których wcześniej nie planowali kupić.

15% konsumentów, którzy w ostatnim czasie dokonali zakupów promocyjnych, zamówiło kilka egzemplarzy tego samego produktu, aby je przymierzyć we własnym domu i porównać pod kątem odpowiedniego rozmiaru lub koloru, a następnie zwrócić te, które nie spełniły ich oczekiwań. Należy podkreślić, że w 2016 r. takich osób było tylko 6%.

Raport KPMG w Polsce pt. "Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków" powstał na podstawie badania zrealizowanego w dniach 1-6 grudnia 2017 r., metodą ankiet internetowych CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview), wśród konsumentów cyfrowych, czyli osób posiadających praktycznie nieprzerwany dostęp do internetu za pośrednictwem stacjonarnych i mobilnych urządzeń dostępowych - członków panelu internetowego firmy ARC. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie internautów ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości i województwo zamieszkania. Respondentami były osoby pełnoletnie, które w ciągu 3 ostatnich tygodni dokonały zakupu za kwotę 150 zł lub więcej w sklepie internetowym lub stacjonarnym (wartość któregokolwiek z kupionych produktów powinna być wyższa niż 50 zł). Wielkość próby wyniosła 321 osób. Celem badania było poznanie zachowań konsumentów związanych z zakupami zrealizowanymi w trakcie trwania promocji, czynników decydujących o wyborze sprzedawcy i zakupie oraz czynności poprzedzających zakup.

Dołącz do dyskusji: Sezonowe wyprzedaże najpopularniejszym rodzajem promocji. Na świąteczne przeceny co trzeci Polak wyda 300 zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl