Sieci sklepów reklamują się więcej w radiu i telewizji. Lidl liderem, Tesco i Kaufland mocno w górę
W pierwszym kwartale br. sieci handlowe wydały na reklamy w mediach tradycyjnych ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem. Zwiększyły swoją obecność w radiu, telewizji i na outdoorze, redukując wydatki na prasę i magazyny. Najwięcej wydał Lidl, znacząco nakłady zwiększyły Tesco i Kaufland.
Sieci handlowe przeznaczyły w pierwszych trzech miesiącach br. ponad 317,4 mln zł. Było to 40,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku - wynika z raportu Kantar Media (dane cennikowe bez rabatów) przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.
Najwięcej na wsparcie wydaje, podobnie jak rok temu, Lidl Polska. Ta sieć dyskontów zostawiła w mediach nieco ponad 112 mln zł, o 6,5 proc. więcej w skali roku.
Lidl w marcu wspierał kampanią m.in. „Akcję błysk” promując środki czystości oraz książki z przepisami cukierniczymi, w lutym zaś Pascal Brodnicki i Karol Okrasa w reklamach tej sieci realizowali kulinarną wyprawę na księżyc.
Bardziej - o 34,2 proc., do 76 mln zł - wzrosły wydatki reklamowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe. Ta sieć regularnie promuje promocje cenowe w swoich sklepach, w lutym rozpoczęła nową komunikację, w której produkty reklamowała pokazując w spotach, jak można przygotować z nich określone potrawy (więcej o tym).
Największy wzrost nakładów reklamowych w pierwszym kwartale br. zanotowały Tesco Polska i Kaufland Polska. Pierwsza sieć zwiększyła je o 169,2 proc. - do blisko 29 mln zł, a druga - o 120,9 proc., do blisko 23 mln zł.
Tesco w połowie marca promowało wędliny reklamami z udziałem Roberta Makłowicza, a w styczniu br. działaniami pod hasłem „Smaku wiele za niewiele” reklamowało żywność własnej marki Value. Kaufland z kolei w styczniu br. reklamował oferowaną w swoich sklepach polską żywności pod hasłem „Wszystko co kochasz”.
W tegorocznym zestawieniu największych pod względem wydatków reklamowych sieci handlowych pojawił się Carrefour Polska, który zainwestował w reklamę w tradycyjnych mediach 21,2 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
Lidl Polska | 105 142 318 zł | 112 002 026 zł | 6,5 |
Jeronimo Martins Polska | 56 583 525 zł | 76 012 115 zł | 34,2 |
Tesco Polska | 10 769 123 zł | 28 990 557 zł | 169,2 |
Kaufland Polska | 10 385 983 zł | 22 946 798 zł | 120,9 |
Carrefour Polska | b.d. | 21 192 453 zł | b.d. |
Auchan Polska | 12 131 677 zł | b.d. | b.d. |
razem | 225 948 638 zł | 317 428 116 zł | 40,5 |
Sieci handlowe wciąż najwięcej wydają na zasięgowe kampanie w stacjach telewizyjnych. Wydatki na szklanym ekranie zwiększyły o 24,5 proc. , do 143,8 mln zł.
W największym stopniu jednak w tej branży wzrosły nakłady na reklamę w stacjach radiowych - niemal o 100 proc., do 136 mln zł. Właściciele marketów wydali też więcej na reklamę zewnętrzną. Na promocję na nośnikach outdoorowych przeznaczyły w pierwszym kwartale tego roku 17,1 mln zł - 31,4 proc. więcej niż rok temu.
Mniejszym ich zainteresowaniem marketów cieszyły się w pierwszych miesiącach tego roku gazety i magazyny. W prasie codziennej wydali oni 7,2 proc. mniej niż rok wcześniej (7,2 mln zł), a w czasopismach - 30,4 proc. mniej (12,9 mln zł).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2014 | I-III 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 115 514 967 zł | 143 828 306 zł | 24,5 |
Radio | 69 338 799 zł | 135 968 201 zł | 96,1 |
Gazety | 7 737 273 zł | 7 178 109 zł | -7,2 |
Magazyny | 18 498 163 zł | 12 875 348 zł | -30,4 |
Outdoor | 13 043 396 zł | 17 138 452 zł | 31,4 |
Kina | 1 453 340 zł | b.d. | b.d. |
Indoor | 362 700 zł | 439 700 zł | 21,2 |
Razem | 225 948 638 zł | 317 428 116 zł | 40,5 |
Dołącz do dyskusji: Sieci sklepów reklamują się więcej w radiu i telewizji. Lidl liderem, Tesco i Kaufland mocno w górę