SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy. „Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami”

W 2020 roku radia słuchało każdego dnia o prawie milion osób mniej niż w 2019 roku - uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 68,9 proc., a średni czas słuchania uplasował się na poziomie 263 minut. Liderem słuchalności w zeszłym roku było RMF FM, a PR1 i PR3 odnotowały najgorsze wyniki w historii. Udział w czasie słuchania zwiększyły Grupa RMF, Eurozet i Grupa Radiowa Agory - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Średni dobowy zasięg radia w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 68,9 proc. (20,69 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 3,3 pkt. proc. (968 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najbardziej spadł zasięg radia wśród osób pomiędzy 15-24 rokiem życia - z 67,2 proc. do 63,3 proc. (z 2,7 mln do 2,5 mln). W grupie 25-39 lat zasięg zmniejszył się z 75,3 proc. do 71,5 proc. (z 6,6 mln do 6,2 mln), 40-59 lat - z 75,9 proc. do 73,1 proc. (z 7,8 mln do 7,6 mln), a 60-75 lat - z 65,3 proc. do 62,9 proc. (4,5 mln osób).

- Obserwacja zmian słuchalności, które miały miejsce w ubiegłym roku wskazuje na to, że był to rok nietypowy a słuchalność radia ilustrowana wskaźnikiem zasięgu dziennego wraca do poprzedniego poziomu, gdy tylko sytuacja społeczna normuje się – łagodnieją restrykcje a życie wraca na utarte tory pracy, dojazdów, podróży, spotkań towarzyskich. W oparciu o te analizy można wnioskować, że kolejny rok, niosący nadzieję opanowania pandemii dzięki szczepieniom i powrotowi normalności, pozwoli na odbicie wskaźników słuchalność - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Romaniuk, client director w Kantar Polska odpowiedzialna za badania RadioTrack.

W dni powszednie średni dobowy zasięg radia wyniósł 71,1 proc. (po spadku z 74,1 proc.), a w weekendy - 63,5 proc. (67 proc.).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 263 minuty. W 2019 roku było to 269 minut.

- Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami. Inaczej pracujemy i inaczej spędzamy wolny czas. Pracujemy z domów więc o ile tylko można wolny czas spędzamy poza domem. To z kolei wpływa na sposób w jaki konsumujemy media. W tym również radio - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. - Krócej słuchamy radia w drodze do pracy bo ta często ogranicza się do przejścia z kuchni do pokoju. W trakcie ciągłych spotkań video ciężko słuchać równocześnie radia, a chcąc odgrodzić się od dźwięków domowych łatwiej jest założyć słuchawki i włączyć muzykę lub radio online z komputera niż słuchać „normalnego” radia. Zwłaszcza, że coraz lepsza jest oferta nadawców stricte digitalowych. Suma powyższego bez wątpienia wpływa na krótszy czas konsumpcji radia - analizuje ekspert.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2020 roku wyniósł 37,9 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (36,3 proc.). Dalej plasują się: praca (13,6 proc.) i inne miejsce (6,3 proc.).

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2020 roku wyniósł 64,9 proc. Dalej plasują się: internet (6,4 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,1 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha około 25 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to około 20 proc.

Udany rok dla RMF FM

W 2020 roku łączny udział Grupy RMF w czasie słuchania wyniósł 35,5 proc. wobec 33,8 proc. Udział lidera RMF FM pod względem słuchania w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 29,3 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 1,5 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.

Słuchalność ponadregionalnego RMF Classic wzrosła - z 1,3 do 1,5 proc. Sieć RMF Maxxx utrzymała wynik na poziomie 2019 roku - 3,9 proc. - RMF FM broni pozycji lidera konsekwentną i adresowaną do masowego słuchacza ramówką - komentuje Maciej Niepsuj.

Słuchalność stacji Grupy Eurozet wzrosła z 16,8 proc. do 17,5 proc. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,5 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-grudzień 2019 wzrósł o 0,3 pkt. proc.).

Udział ponadregionalnego Antyradia wzrósł z 2,1 proc. do 2,3 proc., sieci Meloradio - z 1,1 proc. do 1,2 proc. Chillizet zachowało 0,2 proc., a stacje sieci Radio Plus należące do Eurozetu - 1,2 proc.

Łączny udział rozgłośni z Grupy ZPR Media spadł w 2020 roku do 13,7 proc. z 14,5 proc. w 2019 roku. Sieć Eska miała 7,4 proc udział w rynku, po spadki o 0,4 pkt. proc. Vox FM spadło z 3,5 proc. do 3,4 proc., a Radio Wawa - z 1,8 proc. do 1,6 proc.

Stacje sieci Radio Plus, które należą do Grupy ZPR Media, uzyskały 1 proc. - tyle samo co w 2019 roku.

Najgorsze wyniki w historii PR1 i PR3

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 0,5 pkt. proc. do 5,2 proc. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

3,8 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która również odnotowała najsłabszą słuchalność w historii. Udział tej stacji zmalał zdecydowanie najbardziej w zestawieniu - o 1,3 pkt. proc. do 3,8 proc.

PR3 w 2020 roku względem 2019 roku spadł z piątej na siódmą lokatę. - Trójka z kolei traci słuchaczy, bo ci podążają za ludźmi którzy tę stację tworzyli przez lata a teraz funkcjonują niezależnie od Polskiego Radia - komentuje ekspert z MullenLowe MediaHub.

Anteny Polskiego Radia miały razem 10,1 proc. udziału, podczas gdy w 2019 roku - 11,8 proc. (raport uwzględnia kanały cyfrowe nadawcy). Wzrost zanotowało Polskie Radio 24 - z 0,5 proc. do 0,6 proc., a udział Programu II był bez zmian - 0,4 proc.

Słuchalność rozgłośni Grupy Radiowej Agory wzrosła z 6,4 proc. do 6,9 proc. Identyczny jak w 2019 roku udział miały Radio Złote Przeboje (2,9 proc.) i Radio Pogoda (1 proc.). Tok FM zyskało z 2,1 proc. do 2,5 proc., a Rock Radio - z 0,5 proc. do 0,6 proc.

Regionalne rozgłośnie publiczne Audytorium17 miały 4,8 proc. udziału, wobec 4,7 proc. w 2019 roku.

Dołącz do dyskusji: W 2020 roku zasięg dzienny radia spadł o milion słuchaczy. „Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami”

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Vbnbbh
Prezes Kaminska przyszla rok temu aby podniesc sluchalnosc...
odpowiedź
User
swordfish
Teraz prosimy o wyniki badania o ile wzrosła słuchalność radia internetowego. Czy milion słuchaczy radia FM odszedł do radia internetowego?
Jak w takim razie zaliczyć słuchacza, który słucha radia FM poprzez aplikację internetową/stronę www? Często, gdy jest słaby odbiór naziemny, lepiej słuchać takiej stacji przez net.
odpowiedź
User
.
Pandemia jest Trójce wzrosło.......
z jednej Trójki zrobiło się trzy radia.
Dzięki Pani Kamińskiej i pios. Kazika mamy teraz R.357, RNŚ, żeby nie to nikt by nie słyszał o tych projektach mielibyśmy dalej starą TrUjkę
odpowiedź