Słuchalność Trójki w ciągu 5 lat spadła z 8 proc. do 2 proc. „Moment krytyczny w kilkudziesięcioletniej historii rozgłośni”
W tym roku udział radiowej Trójki wynosi 2 proc., jest to najniższa słuchalność w historii nadawania. Stacja w wyraźny cykl spadkowy wpadła w 2017 roku - w ciągu 5 lat jej wynik zmniejszył się o 75 proc., a największą stratę odnotowano w ostatnim roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. - Znaczna część słuchaczy Programu III podążyła za swoimi ulubionymi autorami programów do nowopowstałych rozgłośni internetowych Radio Nowy Świat i Radio 357 - mówi nam Marta Kozielewska, senior communications manager w One House.
Udział Trójki pod względem słuchania w okresie od stycznia do września 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 2 proc. - wynika z badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl. Względem całego 2020 roku udział zmniejszył się o 1,8 pkt. proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W pierwszym kwartale br. wynik stacji wyniósł 2,1 proc., drugim - 2,2 proc., a trzecim - 1,7 proc. W tych ujęciach względem analogicznego okresu rok wcześniej spadki wyniosły odpowiednio 3,2 pkt. proc., 2,1 pkt. proc. i 1,6 pkt. proc.
Trójka w gwałtowny cykl spadkowy wpadła w drugim kwartale 2020 roku - po tym jak w połowie maja ub.r. unieważniono wydanie Listy Przebojów Trójki, w którym wygrała piosenka Kazika Staszewskiego „Twój ból jest lepszy niż mój” (w utworze piosenkarz skrytykował wizytę Jarosława Kaczyńskiego na Powązkach 10 kwietnia ub.r. - nie wymieniając przy tym nazwiska polityka). W kolejnych dniach ze stacją pożegnał się prowadzący listę Marek Niedźwiecki, następnie ze stacji w trybie natychmiastowym odeszło większość kluczowych dziennikarzy. Wydarzenia wokół stacji zostały ocenione jako poważny kryzys wizerunkowy - nie tylko w mediach publicznych, ale w partii rządzącej w ogóle.
Udział Trójki w okresie od stycznia do marca 2020 roku (ostatnim kwartale przed powyższym wydarzeniem) wyniósł 5,3 proc. (rok do roku stacja pochwalić się mogła wzrostem o 0,1 pkt. proc.). W drugim kwartale stacja miała 4,3 proc. udziału (rok do roku w dół o 1 pkt. proc.), w trzecim - 3,3 proc. (-1,3 pkt. proc.), a w czwartym - 2,4 proc. (-1,9 pkt. proc.).
- Dziś pozycja Trójki nie jest już chyba dla nikogo zaskoczeniem. Stacja notuje rekordowo niskie wyniki słuchalności w kolejnych falach badania od momentu, w którym z rozgłośnią rozstała się w zasadzie większość zespołu redakcyjnego. Był to moment krytyczny w kilkudziesięcioletniej historii rozgłośni, która stanowiła swojego rodzaju fenomen kulturowy. Nie dziwi zatem, że odejście dziennikarskich osobowości, nierozerwalnie kojarzonych z kultową stacją, spowodowało gwałtowny odpływ słuchaczy. Wiernych słuchaczy, dodajmy, bo to dzięki nim rozgłośnia utrzymywała swoje wyniki. Zresztą, to specyfika radiowego audytorium w ogóle - w swoich wyborach jesteśmy wierni jednej, dwóch antenom - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Marta Kozielewska, senior communications manager w One House.
Jak analizuje ekspertka, znaczna część słuchaczy Programu III podążyła za swoimi ulubionymi autorami programów do nowopowstałych rozgłośni internetowych Radio Nowy Świat i Radio 357. - Tam też odtworzono część audycji, z których wiele miało status kultowych. W dużej mierze zagospodarowały one potrzeby byłych słuchaczy Trójki. Słuchaczy, którzy okazali się być bardzo zaangażowani - do tej pory finansowo Radio Nowy Świat wsparło już ponad 29 tys., a Radio 357 blisko 35 tys. patronów. A przecież to tylko część stałych słuchacz nowych rozgłośni - informuje.
Zdaniem Kozielewskiej odbudować pozycję Trójki będzie bardzo trudno. - O wskrzeszeniu ducha Trójki bez osobowości, które tworzyły jej odrębność, już raczej nie może być mowy. Potrzebny byłby zupełnie nowy pomysł na format stacji. Ostatnie zawirowania związane z odrzuceniem ramówki przez radę programową pokazuje, że na to jeszcze za wcześnie - prognozuje.
Słuchalność Trójki spada od 2017 roku
Z analizy danych Programu Trzeciego Polskiego Radia za ostatnie 12 lat wynika, że w latach 2010-2016 roczny udział stacji wahał się między 7,2 proc. (2014) a 8,3 proc. (2011).
Wyraźny trend spadkowy zaczął się w 2017 roku. Wówczas udział Trójki względem poprzedniego roku zmniejszył się o 1,1 pkt. proc. do 6,8 proc. W kolejnych latach spadki wynosiły 1,1 proc. (2018 vs. 2017), 0,6 proc. (2019 vs. 2018), 1,3 proc. (2020 vs. 2019) i wspomniane już wyżej 1,8 proc. (pierwsze trzy kwartały 2021 vs. 2020).
- W historii anteny zdarzały się różne zawirowania charakterystyczne dla mediów publicznych. W przypadku stacji takiej, jak Trójka, której słuchacze są przywiązani do formatu swojej ulubionej rozgłośni, mają one swoje odbicie w wynikach słuchalności. Gorszą passę stacji w postaci niskiego udziału słuchalności obserwowaliśmy od dawna, jednak spadki nie były wówczas tak gwałtowne - mówi Wirtualnemedia.pl Marta Kozielewska z One House.
RMF FM na czele rynku radiowego w Polsce
Radio ZET (Eurozet) ma ponad dwukrotnie niższy wynik niż RMF FM - 14,4 proc., przy czym zanotowało wyższy wzrost - o 2,3 pkt proc., a więc 19 proc. Rozgłośnia osiągnęła najwyższy udział od fali badania od sierpnia do października 2014 roku.
Z kolei udział Radia Eska (Grupa Radiowa Time) zwiększył się o 0,6 pkt proc. (7,9 proc.) do 8,2 proc.
Jak prowadzone są badania Radio Track?
Co miesiąc w badaniu bierze udział 7 000 respondentów, co w skali roku daje 84 000 zrealizowanych wywiadów. Badanie to należy do największych pod względem liczebności próby projektów o charakterze ciągłym w Polsce i jest największym pod względem liczby realizowanych wywiadów badaniem mediów w Polsce. Dane Radio Track publikowane są w falach 3-miesiecznych kroczących, czyli np. czerwiec-sierpień, lipiec-wrzesień, itd. Próba jednej fali wynosi 21 000 osób.
Na potrzeby realizacji badania radiowego powstało specjalne oprogramowanie pozwalające efektywnie zarządzać kwestionariuszem. Elektroniczny kwestionariusz CATI został przygotowany w taki sposób, aby podczas rozmowy jak najdokładniej otworzyć dzień wczorajszy i umiejscowić w nim wszystkie fakty słuchania radia. W czasie wywiadu zadaniem ankietera jest ustalenie kolejnych aktywności respondenta i zapisywanie tych informacji. Buduje to kontekst do zadawania pytań o słuchanie radia.
- Nie pytamy więc „Czy słuchał Pan radia od godz. 11 do 11:15” tylko pytamy o najważniejsze zdarzenia dnia wczorajszego, które pozwolą podzielić dzień na etapy i tworzą kontekst pytań o słuchanie radia, np.: „O której się Pan obudził?”, „O której wyszedł Pan z domu? Czy słuchał Pan radia między przebudzeniem, a wyjściem z domu?” Następnie dopytujemy, jakie to były stacje i jak długo były słuchane. W ten sposób przechodzimy z respondentem przez cały dzień. Osadzenie słuchania radia w codziennych czynnościach sprzyja odświeżaniu pamięci respondenta, co zwiększa precyzję udzielanych odpowiedzi - informuje Wirtualnemedia.pl Monika Polewska, rzecznik prasowy KBR.
Rozmowa, w której uwaga respondenta koncentruje się na odtworzeniu czynności dnia poprzedniego jest poprzedzona pytaniami o znajomość stacji i ustaleniem, czy dana stacji była słuchana w ciągu ostatnich 7 dni. W pierwszej kolejności respondent samodzielnie wymienia nazwy stacji radiowych które zna, ale już w drugim pytaniu ankieter odczytuje w losowej kolejności (innej dla każdego wywiadu) listę wszystkich stacji nadających w miejscu zamieszkania respondenta. Każda nazwa stacji radiowej jest starannie odczytania przez ankietera zanim zostanie zaznaczona jako znana, lub słuchana w ciągu ostatnich 7 dni, co pozwala uniknąć ryzyka wskazywania jako słuchane tylko tych stacji, które mają silne marki. Skrypt wywiadu jest tak skonstruowany, że pozwala na uwzględnienie w trakcie wywiadu także tych stacji radiowych, którą są wymieniane przez respondenta a nie są umieszczone na liście, którą posługuje się ankieter. W takiej sytuacji ankieter dopisuje stacje do listy, co gwarantuje, że żadna wymieniona przez respondenta stacja nie zostaje pominięta w trakcie wywiadu. Wywiad kończy się blokiem pytań, dotyczących cech demograficznych i cech położenia społecznego respondentów.
Blisko 80 ankieterów
Realizacja badania umożliwia ustalenie nie tylko faktu słuchania, ale także miejsca słuchania radia - dom, praca, samochód oraz źródła sygnału - odbiornik FM, odbiornik DAB+, internet, sygnał z dekodera TV kablowej lub satelitarnej.
- Przy realizacji badania Radio Track każdego miesiąca bierze udział około 80 doświadczonych i specjalnie wyszkolonych ankieterów. Praca ankieterów jest nadzorowana na bieżąco przez superwizorów w studio CATI. Po zakończeniu każdego miesiąca realizacji wybrane losowo wywiady są odsłuchiwane w ramach niezależnej kontroli. Ankieterzy otrzymują instrukcje dotyczące właściwych praktyk związanych z realizacją wywiadów i są systematycznie szkoleni. Tempo i kolejność pytań zadawanych podczas wywiadu wspomaganego komputerowo jest determinowana przez oprogramowanie. Ankieter nie ma możliwości omyłkowego pominięcia części pytań lub zadania ich w niewłaściwej kolejności - tłumaczy Polewska.
300 stacji lokalnych i regionalnych, 7 ogólnopolskich
Próba badania Radio Track ma charakter losowy. Składa się z części reprezentatywnej dla całej populacji Polski w wieku 15-75 oraz nadreprezentacje dodatkowo zwiększające próbę w miastach ponad 100 tys. mieszkańców i aglomeracjach miejskich. Konstrukcja próby pozwala na to, aby w jednym badaniu prezentowane były zarówno wyniki stacji ogólnopolskich, jak i lokalnych. W przypadku braku nadreprezentacji, mniejsze stacje lokalne musiałyby dłużej zbierać wymaganą liczebność próby i musiałyby publikować wyniki w falach rocznych lub dłuższych.
Radio Track obejmuje pomiarem polskie stacje radiowe aktualnie nadające w kraju na podstawie koncesji przyznanej przez KRRiT na rozpowszechnianie programu drogą naziemną (z nadajników naziemnych). Lista stacji w badaniu jest aktualizowana co miesiąc, na podstawie informacji pochodzących z KRRiT oraz przekazanych przez nadawców. Obecnie badanie Radio Track obejmuje ponad 300 stacji lokalnych i regionalnych oraz 7 ogólnopolskich.
KBR: Rzetelnie informujemy o wynikach
Badanie telefoniczne Day AfterRecall jest uzupełnione panelem dzienniczkowym. - To unikalne i kosztowne rozwiązanie zaczerpnięto z badania słuchalności radia realizowanego we Francji przez instytut Médiamétrie. W dzienniczku gromadzone są informacje na temat słuchania radia w dłuższych okresach; wykorzystywane są one do precyzyjnego planowania i rozliczania kampanii reklamowych w radiu. Wielkość panelu dzienniczkowego to 7 000 respondentów w skali roku. Badanie to realizowane jest techniką CAWI (dzienniczek online) i PAPI (dzienniczek papierowy) - wyjaśnia Polewska.
Zdaniem rzeczniczki KBR Radio Track w sposób czytelny prezentuje wyniki słuchalności radia w Polsce. - Dzięki rzetelnej realizacji, w oparciu o wiedzę ekspertów ds. badań mediów, przedstawicieli KBR i wieloletniego doświadczenia badaczy firmy Kantar Polska Radio Track gwarantuje: prezentację wyników badań słuchalności wszystkich stacji radiowych w Polsce nadających na podstawie koncesji, jednakowy standard badania każdej stacji obecnej w badaniu, publikację wyników słuchalności raz w miesiącu, możliwość analizy danych w skali kraju, starych i nowych województw oraz miast powyżej 100 tys mieszkańców, zgodność z międzynarodowymi standardami badawczymi, modyfikację badania zgodnie w rozwojem technologii i dostępnych metod badawczych, oprogramowanie dedykowane do przeglądania wyników badań, dzienniczek umożliwiający planowanie kampanii reklamowych w radiu - wylicza Polewska.
Dołącz do dyskusji: Słuchalność Trójki w ciągu 5 lat spadła z 8 proc. do 2 proc. „Moment krytyczny w kilkudziesięcioletniej historii rozgłośni”
Muzyka? Słowo? Jedna kpina
To jest przyczyna