Szef sprzedaży TVN Media: TVN „najmłodszym kanałem” wśród wielkiej czwórki
Biuro reklamy TVN Media zmieniło w tym roku grupę rozliczeniową dla głównych anten z 16-49 na 20-54. - Zmiana jest bardziej ewolucyjna niż rewolucyjna. TVN jest „najmłodszym” kanałem spośród Big 4 - tłumaczy Wirtualnemedia.pl. Marcin Idzik, dyrektor sprzedaży w TVN Media.
Biuro reklamy TVN Media dopiero w połowie marca opublikowało na swojej stronie internetowej politykę handlową na 2023 r. Stało się to później niż rok temu.
- Późniejszy niż zwykle termin podpisania umów rocznych jest odpowiedzią na potrzebę rynku w świetle dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego. Zależy nam, żeby złożone deklaracje były jak najpewniejsze i żeby były składane z przekonaniem ich realizacji. Opublikowana teraz Polityka Handlowa nie różni się od tej, którą prezentowaliśmy reklamodawcom oraz agencjom i domom mediowym na przełomie grudnia i stycznia - przekonuje Marcin Idzik, dyrektor sprzedaży TVN Media.
- Struktura całej Polityki jest bez zmian w porównaniu z latami poprzednimi. Najważniejsze korekty na rok 2023 to zróżnicowane podwyżki CPP w poszczególnych klastrach, które w znakomitej większości są mniejsze niż aktualna inflacja monetarna, promocja zakupu cennikowego, zwiększenie udziału zakupu digital w naszym ekosystemie w dotarciu do najniższej ceny z klastra oraz zmiany grup rozliczeniowych - mówi Idzik.
Nowa grupa rozliczeniowa TVN i TVN7
Jedną z istotnych zmian, które do polityki handlowej wprowadzono z początkiem tego roku jest zmiana dotychczasowej grupy rozliczeniowej stosowanej przy kampaniach z reklamodawcami i agencjami mediowymi dla głównych anten TVN i TVN7. Do tej pory TVN Media stosowało dla tych stacji grupę rozliczeniową widzów w wieku 16-49 lat – i było jedynym biurem reklamy telewizyjnej, które taki target brało jeszcze pod uwagę. Nowa grupa rozliczeniowa to wszyscy widzowie w wieku od 20 do 54 lat.
- Zmiana jest bardziej ewolucyjna niż rewolucyjna. TVN jest „najmłodszym” kanałem spośród Big 4. Fakt ten połączyliśmy z wynikami badań grup celowych naszych reklamodawców i w efekcie w roku 2023 najbardziej efektywną grupą rozliczeniową będzie właśnie A20-54 – mówi Idzik.
Biuro reklamy TVP i Polsat Media zmiany w tym zakresie wprowadziły już rok temu - w politykach handlowych ogłoszonych na 2022 rok. Telewizja Polska zmieniła wówczas grupę rozliczeniową z wszyscy 16-59 na wszyscy 7-74, a Telewizja Polsat - z wszyscy 16-49 na wszyscy 16-59. Grupy te są szersze niż target TVN czy TVN7, cały czas obecne są w nich np. nastolatkowie.
Przy obserwowanym ilościowym spadku widowni telewizyjnej, zwłaszcza w młodszych grupach, przesunięcie targetu rozliczeniowego w stronę starszego pokolenia jest de facto ruchem obronnym i spóźnionym w porównaniu do innych nadawców, takich jak Polsat i TVP – twierdził w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Teodorczyk z Channel Factory Polska.
Co na to TVN Media? - Zmiany grup rozliczeniowych były poprzedzone badaniem jakimi grupami celowymi posługują się nasi reklamodawcy oraz oczywiście analizą konsumpcji treści wideo w naszych kanałach telewizyjnych w różnych kohortach wiekowych – tłumaczy Marcin Idzik - Kluczową rolę odgrywa również programowanie naszych kanałów, ponieważ dotarcie do widza w wieku 16-tu lat oraz do widza w wieku 49-ciu lat w tym samym czasie wydaje się karkołomnym przedsięwzięcie - dodaje.
Spółka TVN Media zmieniła również grupę rozliczeniową w pakietach Kobieta Premium (kobiety z miast powyżej 50 tys. mieszkańców), Mężczyzna Premium (mężczyźni z miast powyżej 50 tys. mieszkańców ) i Miasta Premium ( wszyscy z miast powyżej 50 tys. mieszkańców) z ;ludzi w wieku 16-49 na osoby w wieku 20-49. W pakiecie Młodzież Premium grupę zawężono do osób z miast powyżej 50 tys. mieszkańców (nadal są to osoby w wieku 13-34). W pakiecie Zbiorczym grupę zmieniono z 16-64 na 20-64. Pojawił się też pakiet Zasięg DTT (telewizja naziemna) z grupą 20-54.
Marcin Idzik: każdy reklamodawca ma swoją grupę celową
- Cel wprowadzania innych grup celowych niż A16-49 jest taki, żeby były one jak najbardziej zbliżone zarówno do profilu stacji oraz do grup celowych reklamodawców. Zadaniem jest eliminowanie zbędnych kontaktów w zakupie kampanii. Każdy reklamodawca ma swoją grupę celową i swoje indeksy przeliczeniowe, ale profil stacji i jej wycena w grupie rozliczeniowej są oczywiście najważniejsze obok zasięgu i efektywności zakupu – podsumowuje dyrektor sprzedaży TVN Media.
Spółka TVN Media zamyka proces negocjacji na ten rok 19 kwietnia - to ostateczny termin na podpisanie umów rocznych.
W lutym 2023 r. liderem oglądalności wśród wszystkich widzów awansowała TVP2. W grupach 16-49 i 16-59 na czele znalazł się TVN, który wyprzedził Polsat.
Dołącz do dyskusji: Szef sprzedaży TVN Media: TVN „najmłodszym kanałem” wśród wielkiej czwórki