UOKiK dyscyplinuje akwizytorów
Prezes UOKiK wydała 13 decyzji, które podsumowują ubiegłoroczną kontrolę akwizytorów. Najczęściej nie wręczali oni konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy albo w ogóle nie informowali o tej możliwości. Większość skontrolowanych akwizytorów zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk.
Wydane decyzje są efektem kontroli UOKiK, która odbyła się w pierwszej połowie ub.r. (więcej na ten temat). Sprawdzano wzorce umów, sposoby prowadzenia prezentacji oraz informacje na stronach internetowych i te przekazywane konsumentom przez przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty poza siedzibą przedsiębiorcy – czyli przez akwizytorów. Prezes UOKiK wszczęła 24 postępowania i skierowała do sądu 10 pozwów o uznanie stosowanych postanowień za niedozwolone.
W efekcie tych działań UOKiK wydał 13 decyzji, z czego 10 przedsiębiorców (ACN Communications Polska we Wrocławiu, AMC Alfa Metalcraft Corporation w Warszawie, Avena w Krakowie, Beck Imperial w Warszawie, Benedica w Jeleniej Górze, Biomed w Dobieżynie, Harmedy w Buku, Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim, Swisamed w Małdytach, Vorwerk we Wrocławiu) zobowiązało się do zmiany praktyk, a na jednego (Dan Wita w Grodzisku Mazowieckim) nałożono karę finansową w wysokości 8 052 zł. 11 postępowań administracyjnych jest nadal w toku.
Najczęściej kwestionowano praktyki, które w rzeczywistości utrudniały konsumentom odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży. Przedsiębiorcy nie wręczali klientom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informowali o tej możliwości w dokumentach zapisanych bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci firm prowadzących sprzedaż w formie akwizycji, którymi bardzo często są osoby starsze, mogli nie wiedzieć o wszystkich przysługujących im w takiej sytuacji prawach.
Warto przypomnieć, że zawierając umowę z akwizytorem mamy prawo odstąpienia od niej w ciągu 10 dni, a korzystając z tego prawa nie ponosimy żadnych kosztów. Przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o tej możliwości oraz wręczyć formularz odstąpienia od umowy.
Z niektórych przeanalizowanych przez UOKiK wzorców umów wynikało także, że konsument, który chciałby skorzystać z prawa do zwrotu towaru musiałby zrobić to osobiście w siedzibie przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem, tak samo skuteczne jest odesłanie towaru wraz z pisemną informacją o swojej decyzji.
Przedsiębiorcy zaniedbali także obowiązek informacyjny - nie stosowali wymaganych przez ustawę o sprzedaży konsumenckiej pouczeń, że gwarancja nie ogranicza praw konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. W związku z tym klient mógłby nie wiedzieć, że oprócz uprawnień wynikających z gwarancji może skorzystać z innej drogi dochodzenia roszczeń.
Dołącz do dyskusji: UOKiK dyscyplinuje akwizytorów